Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 1215 ggr
Nabe
2018-12-22 18:12

Sjuk siames

Hej Min siameshona är 9 år. I höst fick hon en kraftig inflammation i tjocktarmen som även var infekterad. Hon låg inne ett par dygn, sen kortisonbehandling. Efter detta diagnosticerades hon med diabetes. Jag ger henne sprutor två ggr om dagen. Vid senaste besöket sa veterinären att det verkar som att hon har fått forl. Förxatt röntga och behandla behöver hennes blodsocker sänkas. För att det ska ske måste hon få insulinnoch för att få insulin så måste hon äta, vilket hon inte riktigt gör. Vad gör man i detta läge?

Annons:
kalindas
2018-12-22 20:20
#1

Det är tyvärr ett val du själv måste ta. Vet att en del diabeteskatter blir friskare och ibland slipper insulin om de äter BARF. t.ex. Mush, då det inte finns några kolhydrater i det som kan höja blodsockret. Funkar ungefär som människor som i det närmaste kan bli helt friska från sin diabetes 2 om de äter LCHF.

Så du kan ju prova att köpa Mush och se om hon äter det och se om det gör någon skillnad med blodsockret.

Om hon har många dåliga tänder, så måste de tyvärr ut och går det inte att få ut dem, så har hon ju inte ett jättebra liv tyvärr…

Men som sagt, det enda rådet jag kan ge dig är att testa Mush och har du tur så slipper hon både insulin och fler inflammationer i tjocktarmen efter det.

Plus att du få bort de dåliga tänderna.

Håller tummarna för er!

/Elisa

Nabe
2018-12-22 21:43
#2

Tack kalindas för att du tog dig tid att svara och ge råd! Jag ska pröva Mush. Som du skriver är det mitt beslut men vilket dilemma det är!

Denna kommentar har tagits bort.
kalindas
2018-12-22 23:12
#4

#2
Ja. Det är inte det lättaste valet. 😕

/Elisa

NatasjaHemby
2018-12-23 11:35
#5

Vilken fruktansvärt jobbig situation med alla dessa problemen på en och samma gång 😕 Min spontana tanke var att tänderna måste fixas snabbt så att hon kan äta ordentligt men är hon för svag för att sövas så går det ju inte. Finns det kanske något som är väldigt smakligt och samtidigt väldigt lättätet som hon i princip bara kan slicka i sig? Typ Hills I/D eller kanske någon "Baby Kitten Mousse"?

Tänker som Kalindas att BARF/Mush är bra mot diabetesen men jag tror att det är svårt för henne att äta det innan tänderna är åtgärdade.

Hoppas verkligen att det löser sig för er 🌺

SE*Simbelmynes

kalindas
2018-12-23 12:09
#6

#5
Mush är ju köttfärs så jag tror inte det bör vara några problem för henne att äta. Bara den är upptinad och att katten vill äta det.

/Elisa

Annons:
NatasjaHemby
2018-12-23 12:21
#7

#6 Det är nog individuellt. Mina är lite kinkiga med Mushen till och från och några av dem sorterar gärna ut benbitarna och ibland även bitar av t.ex. hjärta. Den är ju absolut inte så finmald som köttfärs för människor. Min hane som har (haft?) tandproblem rörde inte Mush när han hade besvär.

SE*Simbelmynes

kalindas
2018-12-23 12:27
#8

#6
Kan säkert vara så. Om katten är van vid mjukmat kan det gå. Har den aldrig ätit annat än torrfoder så blir det svårt.
Men vi får hålla tummarna att hon gillar maten! 🙂

/Elisa

Nabe
2018-12-24 15:02
#9

Tack! Vilken respons! Hon har ätit torrfoder hela livet, då och då kokt kyckling o tonfisk i vatten. Nu äter hon helst de två sistnämnda, jag finfördelar för att göra det lättare. Har ställt fram barf, kyckling, vilket hon helt ratar.

kalindas
2018-12-24 20:42
#10

#9
Att ge enbart tonfisk och kyckling är inte bra. Hon kommer få kraftig vitaminbrist av det. Tonfisk är även väldigt dåligt för njurarna.
Det du skulle kunna prova, även om det inte är ultimat. Är att köpa produkten på länken nedan. Det ska göra att hon får i sig de mesta vitaminer hon behöver. Är osäker på om du behöver tillsätta benmjöl.
Då skulle du iallafall tillfälligt kunna ge henne kokt kyckling, blandat med detta pulvret.  Då kanske sockret håller sig OK, så du kan få dra ut de onda tänderna.

https://www.zooplus.se/shop/katt/kosttillskott_specialmat/kosttillskott_for_hud_pals/pulver/250956

/Elisa

SEQJOUZ
2018-12-25 10:24
#11

BARFEN är ren mat utan smak och färgämnen så 1. Kör i mixern så det blir lättare för henne att äta 2. Blanda det med mat hon gillar och öka BARFEN successivt. Din hona är äldre och behöver nu mat med högt protein såsom kattungar får så på sikt är tonfisk och kyckling inte bra för henne. Var envis, ha tålamod och övergå lite pö om pö så går d bra 😊 Får du inte ordni g på maten med hennes samsjuklighet Diabetes/FORL får du fundera på henbes bästa, tyvärr 😔

Upp till toppen
Annons: