Annons:
Etikettuppfödare
Läst 1398 ggr
SEQJOUZ
2018-12-12 21:15

Formulering överlåtelse katt SVERAK

Hur tänker och reagerar ni andra upofödare på denna formulering i blanketten överlåtelse katt/SVERAK? Flera klubbar har lämnat in motion om att den ska ändras. "Uppfödarens huvudsakliga ansvar avser kattens hälsa och funktion som sällskapskatt. Det innebär i första hand att katten ska vara frisk vid försäljningstillfället och då heller inte ha något dolt fel som medför att den senare visar någon sjuklig defekt. Uppfödaren är emellertid inte ansvarig för hur katten utvecklas exteriört."

Annons:
NatasjaHemby
2018-12-13 00:28
#1

"(…) och då heller inte ha något dolt fel som medför att den senare visar någon sjuklig defekt." är ju en jäkligt klantig formulering. Resten av texten tycker jag är korrekt och bra men detta måste nästan vara ett tryckfel. Ett dolt fel är ju just dolt. Det är därför man som uppfödare kan teckna försäkringar mot dolda fel.

SE*Simbelmynes

SEQJOUZ
2018-12-13 06:08
#2

Tyvärr inget tryckfel utan SVERAK har bwstämt att vi ska skriva under och garantera detta en jurist har tittat på formuleringen innan den klubbades 😔 det är ett juridiskt dokument…förstår inte varför min egna klubb omöjliggör att jag ska kunna fortsätta föda upp och sälja kattungar, ändras inte formuleringen måste jag sluta föda upp eller byta förbund för detta kan bli ett elände 😔😔😔 Dolda fel försäkring har jag alktid men täcker denmed en sån här formulering?

Truffles
2018-12-13 07:44
#3

Och täcker försäkringarna i sådant fall samma dolda fel?

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

SEQJOUZ
2018-12-13 11:24
#4

Precis och vem avgör då dolt fel, veterinär eller Försäkringsbolaget och vad kan den notan sluta på för både uppfödare och kattungeköparen om allt kommer i kläm pga formuleringen? Jag blir lite fundersam kring att inte flera upofödare reagerar på formuleringen, läser och förstår inte alka vad de skriver under, lovar och har ansvar och förpliktelser över vid försäljning av katt/kattunge? Jag tvingar mina kattungeköpare att läsa igen det som står i avtalet och diskuterar och informerar kring det, är vårat ansvar men även köparens ansvar

NatasjaHemby
2018-12-13 13:29
#5

#3 Undrar detsamma. Känns nästan som att denna formuleringen är till för att avskriva försäkringsbolagens ansvar och istället lägga allt ansvaret på uppfödaren. Vi är ju redan idag skyldiga att ersätta en såld kattunge med dolt fel så det blir ju ingen skillnad för köparen.

#4 För kattungeköparen blir det nog ingen skillnad. Idag fungerar det ju så att uppfödaren vid dolt fel ska täcka för ett värde upp till kostnaden för kattungen, överstiger vården den kostnaden så får köparen stå för det. Samma kommer troligtvis att gälla även framöver. Skillnaden blir eventuellt att uppfödarens dolda fel-försäkring inte täcker i och med att vi via kontraktet garanter att katten inte har något dolt fel. 

Det är massor av uppfödare som har reagerat på detta. Det finns en stor grupp på Facebook som heter "SVERAK-medlemmar på Facebook" där denna frågan har diskuterats livligt i många olika trådar. Problemet är väl att många inte nåtts av informationen att vi får nya avtal och därför inte läser igenom avtalen förrän de börjar gälla och då är det ju för sent att påverka. Egentligen är det för sent att påverka redan nu (skulle gjorts när motionen lades fram) men med tanke på hur många som är förbannade så kanske de gör ett undantag.

SE*Simbelmynes

Garmabias
2018-12-13 18:33
#6

Jag förväntar mig att Sverak formulerar om meningen som gör att vi uppfödare blir tvungna att gå ut ur förbundet eller lägga ner. Försäkringsbolagens dolda felförsäkring kommer att vara överflödig mm. Mycket tråkigt och oroväckande.

Annons:
SEQJOUZ
2018-12-13 20:41
#7

Nu har jag skrivit till SVERAK och ber om svar hur jag ska tolka och vad de menar med formuleringen? Om det menas att dolt fel är ett fel jag vet om vid försäljningen/avtalet skrivs på men umderlåter att informera köparen om och katten kan bli sjuk längre fram? Om vi uppfödare blandar ihop deras formulering med försökringen dolda fel, elker vad de menar med formuleringen? Allt är mycket olyckligt och har blivit fel och jag anar att vi läser formuleringen på olika vis, vilket inte är bra. Jag tycker SVERAK ska gå ut och förklara med förtydligande på sin hemsida och i Våra katter hur vad de menar att formuleringen ska stå för. Jag återkommer nä och om jag får svar.

SEQJOUZ
2018-12-14 07:32
#8

Sådärja, bästadte Cecilia svara snabbt som vanligt och vi kan andas ut 😄 Hejsan Lisa, Det har blivit en något olycklig formulering på den blankett som varit publicerad i över ett år på webben, den kommer inom kort att ersättas ev en uppdaterad. Det är precis det det handlar om, att man inte medvetet skall undanhålla ett ”fel” som man känner till. Ha en fin helg! Cecilia, SVERAKs stambokförare Från: lisa prytz Skickat: den 13 december 2018 20:39 Till: SVERAK Ämne: Ang. formulering i köpeavtal

NatasjaHemby
2018-12-14 09:52
#9

#8 Toppenbra att du skrev till dem och frågade! Har inte orkat läsa allt på Facebook eftersom trådarna blivit så långa och röriga, så vet inte vad de kommit fram till där. Men här fick vi ju snabbt besked!

Klantigt av SVERAK att använda sig av formuleringen "dolda fel" när det redan är en känd term i försäkringssammanhang och SVERAK menar något helt annat 🤪

SE*Simbelmynes

SEQJOUZ
2018-12-14 17:39
#10

Haha, ja och vilken het soppa det blev av alltihop 🤣🤣🤣 men bra de ändrar formuleringen 😊😊😊

Vixxen
2018-12-15 20:28
#11

Ja, verkligen!

NatasjaHemby
2019-01-02 13:14
#12

Den uppdaterade texten:

"Uppfödarens huvudsakliga ansvar avser kattens hälsa och funktion som sällskapskatt. Genom undertecknande intygar säljaren att information om kända sjukdomar/defekter om såld katt samt föräldradjuren har delgivits köparen. Uppfödaren är emellertid inte ansvarig för hur katten utvecklas exteriört."

Det framkommer nu tydligt att vi som uppfödare är bundna att informera om eventuella kända sjukdomar och defekter hos såväl katten som är aktuell för försäljning som hos kattens föräldrar. Biten om "dolda fel" är helt borttagen, vilket känns rätt och riktigt. Dolda fel är enligt mig en fråga för försäkringsbolagen och inget annat. Om "felet" uppkommer innan leverans är det ju inte dolt.

SE*Simbelmynes

SEQJOUZ
2019-01-02 19:24
#13

Ja den formuleringen kan jag med ärlighet och gott samvete skriva under vid försäljning av katt/kattunge. Bra att SVERAK lyssnade medlemmarna, det är ju vi alla som är SVERAK 😊😉😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: