Annons:
Etikettkattprat
Läst 4458 ggr
Messis
9/1/18, 4:22 PM

Klamydia smittad kattunge

Hej!

Jag skulle vilja höra hur ni uppfödare, kattägare tänker om vad jag råkat ut för som kattköpare. Jag är anonym och anger inga namn på uppfödare och andra inblandade. Jag vill bara dela med mig av min historia och kanske få nya kattägare att vara mer vaksamma vid köp av katt. 

Jag har nämligen köpt en klamydia smittad kattunge och det med uppfödarens vetskap.

Jag hade kontakt med uppfödaren både via telefon och mail under några veckor innan jag hämtade kattungen och frågade uppfödaren om olika smittor som kan finnas i katteriet, tester som gjorts. Fick information om att katteriet var fritt från diverse sjukdomar.

När jag hämtade kattungen såg jag att ögonen var röda och det rann klar vätska från dem, uppfödaren sa att det var en reaktion på vaccineringen från förra veckan så tänkte inte mer på det utan tog hem katten. Första veckan fortsatte ögonen att rinna och efter 5-6 dagar så kom det var ifrån dem. Tog katten till veterinär och fick ögonsalva med antibiotika och vetrimoxin antibiotika att behandla katten med. Veterinären såg en infektion i ögonen och uppmärksammade att katten hostade, vilket jag själv märkt från dag 1. Efter ytterligare några dagar börjar den andra katten jag har hemma få röda ögon som rinner så tog katt 2 till veterinären och den fick samma behandling. Efter en vecka på vetrimoxin och ögonsalva finns ingen förbättring hos katterna och då misstänker veterinären att de har klamydia. Blodprover tas på båda katterna och Ronaxin antibiotika sätts in medans vi väntar på prov resultaten, de kommer efter några dagar och visar på klamydia hos båda. Veterinären kan se på titrarna i proverna att katten jag köpte har haft smittan under en längre tid och att katten hemma är ny infekterad.

Jag har haft kontakt med uppfödaren redan från första veterinärsbesöket och uppfödaren svarar inte på om det finns klamydia i hens katteri, vägrar svara varken ja eller nej. Uppfödaren vägrar att ta tillbaka katten och vägrar att ersätta mig för kostnaderna. Uppfödaren har en dolda fel försäkring så jag kan skicka kvitton, så skickar uppfödaren dem till försäkringsbolaget och uppfödaren slipper själv stå för några kostnader. Min andra smittade katt får jag själv stå för kostnaderna.

Jag talade med försäkringsbolaget och sverak som båda ber mig kontakta uppfödarens katt klubb. Kontaktar dem och de kan inget göra eftersom uppfödaren kryssat i rutan om återköp på kontraktet och att veterinärs besiktningen hölls sig inom de 7 dagarna och var utan anmärkning. De ber mig att kontakta en konsumentvägledare.

Jag tycker att det är förskräckligt att det får gå till så här, jag får behandla 2 sjuka katter som mår dåligt och inte har någon matlust under en lång tid och det är arbetsamt och kostsamt. Uppfödaren behöver inte stå för något och kan fortsätta som vanligt. Känner mig dum som gått på det här, borde tänkt längre redan från början men känner att man skall kunna lita på uppfödare som är anslutna till sverak. Har hört av andra att det inte är ovanligt men förstår inte att en uppfödare kan göra så här medvetet!

Ville dela med mig av detta och till er som går i köptankar, ser katten inte frisk ut så ta inte med den hem, oavsett vad uppfödaren säger, speciellt om ni inte har rätt till återköp. En veterinärsbesikning utan anmärkning är inte alltid helt tillförlitlig.

Annons:
kalindas
9/1/18, 6:16 PM
#1

Tråkigt att du råkat ut för en uppfödare som inte är villig att ta sitt ansvar.  😕Klamydia kan katterna bära på utan att det syns så mycket på katterna, men om en såld kattunge påvisar klamydia så skulle iallafall jag som uppfödare se till att testa mina katter direkt! Plus såklart erbjudit mig att ta tillbaka kattungen om ägaren önskade det. Klamydia på katt är ju även ganska lätt att få fram var den kommer ifrån. Det är svårare med coronaviruset, även om det är vanligare att det kommer från ett större katteri med högre stress nivå, än någon som bara har en katt.
Därför det senare plockats bort från Dolda fel.
Har man som uppfödare mycket trassel med ögon på sina kattungar så trycker jag att det är en skyldighet att kolla ögonpaketet som kan visa om katterna har mykoplasma felis, herpes eller klamydia.
Visst kan kattungar få reaktion av vaccinet, men jag har en misstanke om att katten som får reaktionen troligtvis bär på något innan. En 100% frisk kattunge "bör" inte få någon reaktion alls.

Det jag tycker du kan kräva av uppfödaren är att hen tar ett ögonpaket på minst en av katterna hen har hemma. Helst på mammakatt. 
För har hen klamydia eller någon av de andra sjukdomarna, så måste hen se till att behandla alla katterna!
Har själv haft dessa sjukdomar på mina katter och fick behandla som mest 13 katter med Ronaxan, det var jobbigt, men vad gör man inte för sina katter! 🙂
Hoppas att det löser sig för er och att båda katterna kryar på sig snabbt!

/Elisa

Asynjas
9/2/18, 7:37 AM
#2

Vilken ledsam historia. Tack för att du delar med dig. Kommentar till andra som läser detta och funderar på att köpa en kattunge: kattungar kan få reaktioner på första sprutan men inte på sin andra, och de skall vara fullvaccinerade när de lämnas. Ta aldrig hem kattungar med symtom, de är under stress och har ett svagare immunsystem. Sätt alltid nya katter i karantän om det finns andra katter i hemmet. Det är svårt att ordna en korrekt karantän, genom att ha katten i ett eget rum, hålla god handhygien och eventuellt klädbyte kommer man långt. Det är jobbigt men inte lika jobbigt som om alla katter blir sjuka. Läs SVAs http://www.sva.se/djurhalsa/katt/rekommendationer-parasitorsakade-diarreer-katt

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
9/18/18, 6:19 PM
#3

Hur har det gått med dina katter? Är de symptomfria nu? Fick ni Ronaxan för 28 dagar?

När du frågade om smittor och sjukdomstester, sa uppfödaren då specifikt att katteriet var fritestat mot kattsnuva inklusive klamydia? Eller bara allmänt att katterna inte hade några sjukdomssymptom?

Är det ditt försäkringsbolag som klassar detta som ett dolt fel och därför inte vill betala ut någonting till dig? Är det inte så att vid dolt fel så ska kattköparens försäkringsbolag kontakta säljaren (eller säljarens eventuella försäkringsbolag) och göra upp sinsemellan? Jag är väldigt osäker här men trodde inte att man som köpare skulle hamna i kläm vid dolt fel för att säljaren vägrar att betala.

Det är mycket med din historia som är tragiskt och som får mig att bli väldigt ledsen. Alla uppfödare kan få smitta i sitt katteri och ibland bryter inte smittor ut förrän katten utsätts för någon stress, som t.ex. en flytt till nytt hem. MEN i detta fallet verkar det uppenbart att katten var sjuk redan innan leverans och uppfödaren verkar dessutom ha skött det otroligt oprofessionellt efter att sjukdomen uppdagats.

Tyvärr är det inte alltför länge sedan jag sist hörde om en sådan här incident där en oseriös uppfödare medvetet sålt och levererat uppenbart sjuka kattungar, bland annat till en annan uppfödare som hade dräktiga honor hemma. Just den uppfödaren är mig veterligen inte verksam längre. Dessvärre ser jag inte alltför sällan att uppfödare, både svenska och utländska, rear ut sina kattungar till skampriser och med bilder på uppenbart snuviga ungar. Som om halva inköpspriset skulle vara någon slags tröst för att man fått en sjuk katt? Inte heller är det ovanligt att dessa katter beskrivs som "lovande för avel", vilket gör det hela extra sorgligt. Tyvärr är det svårt för förbunden att göra någonting åt detta så länge det inte finns krav på hälsotester. Det är lätt att komma undan genom att säga att katten var symptomfri innan flytten eller, som i ditt fall, att man trodde att symptomen berodde på något annat.

Hoppas att dina katter är på bättringsvägen och att du kan njuta av din nya familjemedlem fullt ut 🌺

SE*Simbelmynes

Maxima06
10/25/18, 11:25 PM
#4

Nu är ju detta ett tag sedan..men ett tips till köpare: fråga om uppfödaren testar sina katter regelbundet och vad de testar för. Avföring för tarmparasiter/ ögonsvabb för klamydia/mychoplasma /kattsnuva etc. 

Inte lätt att veta som köpare iof. Tråkigt allihopa och hoppas att katterna är friska och krya nu ❤️.

Lejonhjarta
11/3/18, 5:55 AM
#5

Jag satte tack o lov in min nyköpta katt i karantän och när ögonen inte slutade rinna så tog ja ett ögonpaket på honom. Mycoplasma visade det sig så nu medicinerar jag honom och sällskapet jag satte in. Jäkligt lurit det där…

Lejdet
11/4/18, 10:32 AM
#6

Jag har haft mycoplasma och även herpes i mitt katteri tidigare trots luftrenare med uv-filter och noggrann städning. Självklart fullvaccinerade vuxna. Det är tufft att bli av med det när man väl fått in det, själv fick jag in det via en importerad katt. Så länge kattungarna diar brukar de sällan få symtom utan det kommer oftast när de ska börja vaccineras vid 8-9 v. Då har många av mina kattungar fått symtom efter vaccinet. Jag har lagt ner 10000-tals kronor på ögonpaket,men de är ofta falskt negativa. Jag har minskat ner antalet katter till hälften (4st) för att minska på smittrycket och behandlar kattungar direkt vid minsta tecken på snuva samt ger L-lysin för immunförsvaret i förebyggande syfte. Det har hjälpt och min sista kull har varit totalt symtomfria och friska hela tiden. Det är tufft som uppfödare att få in olika smittor i katteriet och det händer alla förr eller senare. Sen gäller det ju förstås att vara ärlig och tillmötesgående mot kattungeköpare. Problemet är att kattungarna oftast är helt symtomfria och besiktigade utan anmärkning vid leverans men sen utlöser stressen och nya bakterie/virusfloror I nya hemmet sjukdomar. Sorgligt men ett faktum.

Annons:
SEQJOUZ
11/4/18, 11:50 AM
#7

Så ledsamt för dina katter och dig. Konsumentköpslagen gäller för uppfödaren och inom 6 månader vid försäljning av katt//kattunge är det denne som ska visa på att smittan inte kommer från katteriets katter. Smart vid köp av ny katt är att även testa katterna hemma för ögonpaket och parasiter och har man huskatter kan det var värt att resta för FiV/FeLV då d inte är helt ovanligt att de kan vara bärare. Ögonpaket testas bäst på kattunge via blodprov innan första sprutan och vuxna strax innan vaccinationen går ut, SVA är veterinären behjälplig med att tyda svaret. Tänk på att även köparen bör ha friska katter när en ny flyttar in annars hjälper inga tester från uppfödaren 😉 Mitt ansvar som uppfödare är att leverera en frisk katt och vägen dit är mitt ansvar 😊 Mitt tips är att du vänder dig till konsumentrådgivaren för så här ska det inte vara så får du hjälp att reda ut det med uppfödaren. Hoppas de är friska nu o lycka till 😊

kalindas
11/4/18, 2:17 PM
#8

#7
Du kan ju inte testa ögonpaketet via blodprov.  🤐 Det testar du ju via celler i ögonen.

/Elisa

SEQJOUZ
11/5/18, 5:58 AM
#9

Jodå det går utmärkt via blodprov det har jag gjort de senaste 3 åren, clamydia, herpes och mychoplasma. Senadt min hane Calle som var negativ på allt.

kalindas
11/5/18, 9:06 AM
#10

#9
Jo. Men du använder inte ögonpaketet till det.

/Elisa

Messis
12/6/18, 9:54 PM
#11

Ursäckta att jag inte har svarat på era frågor, har inte varit här på länge.

Ville bara berätta att katten jag köpte också hade Giardia, hen var dålig i magen hela tiden och tänkte att det beror säkert på den långa antibiotika användningen pga klamydian. Men tog  ett test till sist och det visade att katten har Giardia. Jag frågade ändå uppfödaren om katterna i hushållet var testade för Giardia och Tf. Uppfödaren garanterade mig att de var det och jag frågade inte om kopia på tester,, skall man behöva det, när man köper katt från en erfaren uppfödare?  Jag har medicinerat och sanerat, det är ett helsikes jobb. Nu är jag av med Giardian och klamydian, katterna är friska men fy vilken pärs! Helt ärligt så har det inte varit värt det, hade inte gjort om det igen. Det kostar mycket pengar,  det tar mycket tid och det tar på både fysiska och mentala krafter att gå igenom 2 såna här sjukdomar, det har tagit flera månader.

Jag kommer inte att svara på några frågor, det är väldigt känsligt. Kan inte gå in på varför. Det har redan lett till en del problem. 

Vill bara varna andra kattungeköpare!  Be om tester när ni köper katt för när det är försent så har ni inte mycket hjälp att få.

Pyttelite
12/15/18, 11:29 AM
#12

Verkligen en tråkig historia men får du inte ersättning för den katten som bedömdes inte vara nyligen smittad heller? #2 Vad har du fått informationen om att kattungar inte kan få biverkningar från andra vaccineringen? Biverkningar av vaccin kan bero på många saker t.ex. typ av vaccin. Mig veterligen finns det inga garantier att katter är biverkningsfria från och med andra vaccineringen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Upp till toppen
Annons: