Hej!
Jag skulle vilja höra hur ni uppfödare, kattägare tänker om vad jag råkat ut för som kattköpare. Jag är anonym och anger inga namn på uppfödare och andra inblandade. Jag vill bara dela med mig av min historia och kanske få nya kattägare att vara mer vaksamma vid köp av katt.
Jag har nämligen köpt en klamydia smittad kattunge och det med uppfödarens vetskap.
Jag hade kontakt med uppfödaren både via telefon och mail under några veckor innan jag hämtade kattungen och frågade uppfödaren om olika smittor som kan finnas i katteriet, tester som gjorts. Fick information om att katteriet var fritt från diverse sjukdomar.
När jag hämtade kattungen såg jag att ögonen var röda och det rann klar vätska från dem, uppfödaren sa att det var en reaktion på vaccineringen från förra veckan så tänkte inte mer på det utan tog hem katten. Första veckan fortsatte ögonen att rinna och efter 5-6 dagar så kom det var ifrån dem. Tog katten till veterinär och fick ögonsalva med antibiotika och vetrimoxin antibiotika att behandla katten med. Veterinären såg en infektion i ögonen och uppmärksammade att katten hostade, vilket jag själv märkt från dag 1. Efter ytterligare några dagar börjar den andra katten jag har hemma få röda ögon som rinner så tog katt 2 till veterinären och den fick samma behandling. Efter en vecka på vetrimoxin och ögonsalva finns ingen förbättring hos katterna och då misstänker veterinären att de har klamydia. Blodprover tas på båda katterna och Ronaxin antibiotika sätts in medans vi väntar på prov resultaten, de kommer efter några dagar och visar på klamydia hos båda. Veterinären kan se på titrarna i proverna att katten jag köpte har haft smittan under en längre tid och att katten hemma är ny infekterad.
Jag har haft kontakt med uppfödaren redan från första veterinärsbesöket och uppfödaren svarar inte på om det finns klamydia i hens katteri, vägrar svara varken ja eller nej. Uppfödaren vägrar att ta tillbaka katten och vägrar att ersätta mig för kostnaderna. Uppfödaren har en dolda fel försäkring så jag kan skicka kvitton, så skickar uppfödaren dem till försäkringsbolaget och uppfödaren slipper själv stå för några kostnader. Min andra smittade katt får jag själv stå för kostnaderna.
Jag talade med försäkringsbolaget och sverak som båda ber mig kontakta uppfödarens katt klubb. Kontaktar dem och de kan inget göra eftersom uppfödaren kryssat i rutan om återköp på kontraktet och att veterinärs besiktningen hölls sig inom de 7 dagarna och var utan anmärkning. De ber mig att kontakta en konsumentvägledare.
Jag tycker att det är förskräckligt att det får gå till så här, jag får behandla 2 sjuka katter som mår dåligt och inte har någon matlust under en lång tid och det är arbetsamt och kostsamt. Uppfödaren behöver inte stå för något och kan fortsätta som vanligt. Känner mig dum som gått på det här, borde tänkt längre redan från början men känner att man skall kunna lita på uppfödare som är anslutna till sverak. Har hört av andra att det inte är ovanligt men förstår inte att en uppfödare kan göra så här medvetet!
Ville dela med mig av detta och till er som går i köptankar, ser katten inte frisk ut så ta inte med den hem, oavsett vad uppfödaren säger, speciellt om ni inte har rätt till återköp. En veterinärsbesikning utan anmärkning är inte alltid helt tillförlitlig.