Annons:
Etiketthälsa
Läst 3550 ggr
WhippetIG
2018-07-08 16:06

Röststyrka

Hej. Jag står i valet och kvalet mellan en cornish rex och en siames/oriental. Hur högljudda är siames/oriental? Bor i lägenhet med grannar under och bredvid.

Hur är det hälsomässigt med allergier, överkänslighet, känsliga magar?

Med vänlig hälsning Ulrika

Annons:
kalindas
2018-07-08 22:20
#1

Om du ska ha en Sia/Osh så bör du ha två eller iallafall en annan katt till sällskap. Men det är inte alltid det räcker för katten heller, de är ofta väldigt mattekära.
Dessa raser är underbara, men krävande!
Ang, röststyrka så är det individuellt, min lilla Skatan kvittrar som en liten fågel och inte mycket till röst där, men min Ecco jag hade vrålade dagligen som en löpande hona. 
Tycker inte de är sjukare än andra raser, det som kan dyka upp är problem med tänder (FORL). Likaså har väl en del katter fått problem med njurar eller diabetes. 
Trassliga magar kan komma ibland, men ofta ligger nåt bakom det, såsom stress, fel mat, allergi eller någon parasit.
Men personligen tror jag att många av de problemen katterna drabbas av (då gäller det alla raser) är matrelaterade. Ge så ren man som möjligt, inget socker och få kolhydrater. Undvik torrfoder, ge hellre burkmat eller allra bäst satsa på BARF såsom Mush , så har du chansen till att äga en katt som blir både gammal och håller sig frisk, oavsett ras.

Mitt tips är att du surfar runt lite här på Siames i fokus och läser lite om hur våra raser är. Men är rädd att de för för mycket oväsen kanske rasen inte är nåt för dig…

Lägger in en 14 år gammal film på mina mycket saknade katter. Här hör du Ecco och hans jamande. Du får överleva min något tjatiga bebisröst. Ecco jamade så även när jag var tyst, för då ville han att jag skulle svara. Holly var däremot väldigt tystlåten.

/Elisa

NatasjaHemby
2018-07-08 23:02
#2

De har generellt mycket stark röst. Skulle dock inte säga att det är så pass att det kan störa grannarna, förutom möjligtvis när de löper då. Har "turen" att mina grannar själva är högljudda/störande på olika sätt, annars hade jag definitivt varit rädd att få klagomål på mina löphonor 🤐 Är katten endast till sällskap så slipper du ju det problemet förstås, se bara till att kastrera tidigt för dessa raserna blir könsmogna vid låg ålder.

Tror inte att allergier är speciellt vanligt inom dessa raserna. Åtminstone inte vanligare än hos någon annan ras. Känsliga magar verkar vara lite överrepresenterat inom vissa linjer så där gäller att göra sin research. Mina har järnmage och är verkligen aldrig dåliga i magen oavsett vad de äter.

SE*Simbelmynes

Aleya
2018-07-13 18:26
#3

Här är ett exempel på hur en siames kan låta.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

kalindas
2018-07-14 09:26
#4

#3
"Jag älskar dej väldigt mycket matte" Jamandet. :-)

/Elisa

Aleya
2018-07-14 12:57
#5

#4 jo jag hör ju det jag. Siameser ligger mig ju nära hjärtat. Då mormor hade en. Minns inte hans jamande dock då jag var så liten när han var i mitt liv. Men minns att han var otroligt mattekär och skulle med på cykelturer(han var utekatt) på axeln. Otroligt smart var han.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Lejonhjarta
2018-07-25 23:14
#6

Enligt en veterinär jag träffade, som är chefsveterinär på en distriktsveterinärklinik/område, så tyckte hon dessa katter var bland dom friskare raskatterna. ❤️

Annons:
Upp till toppen
Annons: