Annons:
Etikettkattprat
Läst 1015 ggr
Selmis
2018-06-20 06:56

Klöser era siameser på oönskade ställen?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har två siameser hemma och här är full fart från morgon till kväll. De blir 4 år i år. Jag skulle nog säga att de aktiveras rejält här hemma. Jag menar, det går ju inte annars. Visst har de mycket aktivitet i varandra, men jag måste se till att aktivera hanen speciellt, annars blir han uttråkad. Båda älskar att leka och med inlevelse! Så det är ju rätt kul att hitta på nya bus för dom. Grejen är att han (och honan ibland) klöser trots klätter/klösträd och klöstunna. Hanen älskar att åla sig fram under sängen med klorna och det spelar väl ingen roll hur sängen ser ut på undersidan men sänghörnorna… ja man kan titta in i resåren! De har också gett sig på sofforna, vilket jag tycker är såå trist. Har ni några tips, eller är det bara att acceptera? På sätt och vis har vi accepterat för annars skulle vi inte göra annat än att springa efter katter, men helst skulle jag ju vilja se att de inte klöste där. Har provat antiklösspray, mynta, vattenspruta (det gillar jag dock inte), filtar, lakan.. Har ni några tips?

Annons:
NatasjaHemby
2018-06-20 11:03
#1

Mina klöser lite lätt på soffor och fåtöljer men inte mer än att det går att skydda med ett överkast på de utsatta ställena. Mest klöser de på sina klösträd och dörrmattan. Å andra sidan behöver mina ingen direkt aktivering av mig utan är duktiga på att roa sig själva (med varandra och med huskatterna) så mina är nog inte lika aktiva som dina rent allmänt.

Hoppas att någon annan har bra tips!

SE*Simbelmynes

Pia-69
2018-06-20 15:14
#2

Jag har ett stort klösträd i vardagsrummet bredvid soffan, därför behöver dom inte ge sig på soffan och det verkar som att de föredrar att använda klösträden framför våra andra möbler! Jag blev även tvungen till att skaffa ett stort klösträd till sovrummet  när vi köpte en ny säng som är klädd i tyg (continental) då dom gav sig på den med klorna, men det slutade de med när vi ställde in ett stort klösträd i sovrummet!☝️

Dock vet jag inte hur det är att avvänja  katter som redan vant sig vid att klösa på vanliga möbler…🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Selmis
2018-06-20 15:32
#3

#2   Ja vi har också tygklädda sängar, och dom ser bedrövliga ut! Sofforna har lite bättre kvalitet i vävningen av tyget så de har hållt sig bättre. Kanske får jag köpa ett klösträd till till sovrummet. Jag har funderat på att klä in hela sängbotten i en sisalmatta, men det kan ju framstå som helknäppt!😃 Ps. kul byline du har :)

Selmis
2018-06-20 15:46
#4

#1 Vi har det stora klätter/klösträdet bredvid ena soffan, men sofforna är ändå mer spännande… Försöker täcka dom så gott det går. Angående aktivering: Ja de är, (eller hankatten är) väldigt aktiv. Men jag kanske får fundera på om jag är den som kanske sätter fart på dom.. Ibland måste jag dock avstyra hanen för att han kan ge sig på honan lite väl hårt annars deras egna lekar. (enligt mig) I övrigt är de väldigt fina ihop.

Pia-69
2018-06-20 22:01
#5

#3 Hi, hi 😊Tack! Jag är svag för katter och chips! 😉😻


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Truffles
2018-06-21 06:14
#6

Hej! Överlag skulle jag säga att vi inte har något problem med att de klöser på ställen de inte ska. Men, de busar på ett sätt som blir klösande. Började med att en av honorna gjorde det och nu är det två som gör samma sak. De lägger sig på golvet och drar sig fram över golvet längs med hela soffkanten. Som tur är har vi Ektorpsoffor med 'kjol' som hänger ner så utseendemässigt syns det inte då det är stommen de drar sig fram på. Men till slut började skummgummit komma fram i små små bitar på golvet. Lösningen på det här hemma har varit att klippa till remsor av en billig fleecefilt och häftat fast efter soffsidorna på stommen så att de små skumgummibitarna ska spridas över golvet. Har tyvärr inget bra tips till dig för att få dina katter att sluta.

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
Upp till toppen
Annons: