Annons:
Etikettfoder
Läst 1184 ggr
juliagrunnan
3/8/18, 10:37 PM

Hur kan man mata?

Jag har en orientalisk korthår som varit hos veterinären och dragit ut tänder. Efter narkosen var han väldigt seg, vägrade äta och dricka. Dagen efter (idag) fick han åka in akut och få dropp och de försökte även mata honom. Nu är han hemma igen men han vilk inte äta. Han är dock bättre i magen och mycket piggare. Men jag undrar om någon har tips på matningsmetoder om han fortsatt inte äter? Vi har fått mat från vet som är mot magproblem. Finns det någon spruta man kan använda eller liknande? Jag är tacksam för alla tips!

Annons:
Carrosh
3/9/18, 12:01 AM
#1

Vad är det för någon mat ni fått? Är det torrfoder förstår jag att det är svårt om tänder dragits ut. Vad har ni testat med för mat? Mjukmat? Vad brukar han äta vanligtvis?

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

juliagrunnan
3/9/18, 6:56 AM
#2

Nej inte torrfoder. Det får de ju inte äta efter tandutdragning. Vi har fått blötmat, både paté och bitar i sås. Han brukar gilla all typ av mat, men eftersom han är så dålig i magen så jag kan inte ge honom vad som helst.

Asynjas
3/9/18, 7:34 AM
#3

Får han smärtlindring?

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
3/9/18, 10:14 AM
#4

Det går att köpa plastsprutor i olika storlekar från apoteket. Har någon lite större hemma som man borde kunna fylla upp med paté utspätt med lite vatten. Det viktigaste är att du inte försöker tvinga ner mat i kattens hals utan bara får in det i munnen så att han kan svälja själv. 

Blev han alltså dålig i magen i samband med narkosen?

SE*Simbelmynes

juliagrunnan
3/9/18, 7:30 PM
#5

Han är smärtstillad med vetergesic då metacamen gjorde honom dålig i magen. Han är ganska med just nu, om än lite låg. Men han vill gosa som vanligt. Han fick dropp tills 20 igår kväll. Idag har vi lyckats få i honom en halv påse med blötmat. Dietfoder med extra mycket näring. Men nu på kvällen har han inte velat äta, bara pyttelite sås…

kalindas
3/9/18, 9:55 PM
#6

#5
Min ena katt blev deprimerad och slutade äta av Metacam, kanske din katt reagerar på samma sätt på den smärtlindringen han får nu?
Hoppas att han kommer igång att äta!

/Elisa

Annons:
juliagrunnan
3/9/18, 10:49 PM
#7

#6 #4 #2han är ju ungefär sig själv, bara lite slöare just nu. Det verkar snarare vara så att han inte kan tugga pga stygn och att det gör ont än att han matvägrar egentligen. Sås får han i sig lätt, men allt som har någon form av textur paniktuggar han tills det flyger ut. Så då verkar det som att han tappar lusten och helt enkelt inte äter mer… jag hoppas att det avtar iom att han får mindre ont, och han får i sig tillräckligt med näring…

juliagrunnan
3/10/18, 7:00 AM
#8

Nu är vi inne på dag 3 och han äter fortfarande inte. Han är som vanligt och har inte ändrat allmäntillstånd. Jag har gett honom lite vatten i spruta och försökt få i honom lite mat men han är totalt ointresserad. När apoteket öppnar ska jag ta mig iväg för att köpa sprutor och påbörja matning…

NatasjaHemby
3/10/18, 11:01 AM
#9

Stackars kissen 😕 Hoppas att han läker snabbt så att han snart vill äta av sig själv igen. Har han dragit många tänder? Har aldrig haft problem med ätandet efter tandutdragning på katt (däremot att de matvägrat innan, för att haft ont av dåliga tänder) men då har de aldrig behövt dra mer än kanske tre stycken på en gång.

Om han är bra i magen igen och du vågar testa något annat än veterinärens foder så kanske det kan funka med så kallad "babymousse"? Den är väldigt slät och bör gå att slicka i sig helt utan att tugga. Dessutom väldigt näringsrik eftersom den är tänkt till små kattungar.

SE*Simbelmynes

Maxima06
3/10/18, 7:34 PM
#10

Oralade ger jag mina när de tjorvat med maten, finns hos malmö djursjukhus och säkert på fler ställen. Det innehåller allt de behöver få i sig och mina har kommit igång bra av det, antingen har de slickat i sig själv eller så har de fått via spruta. 

https://vetzoo.se/oralade-katt?gclid=Cj0KCQiAoY7VBRDtARIsAHWoO-KsadRvBywKyPsiaTb0ve2WWOyceDIXFZEj6tWIHZOz5jPc5hZklncaAtOVEALw_wcB

Upp till toppen
Annons: