Annons:
Etiketthälsa
Läst 1896 ggr
mostermimma
2018-03-04 20:07

Tuggar sönder prylar

Min kattungehane (kastrerad) på strax över åtta månader har börjat tugga sönder saker. Det började med de egna leksakerna, mjuka IKEA-möss saknade plötsligt svansar och sen ben. Sen började han sno åt sig barnens mjukdjur, speciellt lite mindre med smala delar, tex ben och armar. Sen när han börjar blir han alldeles manisk på grejen. 

Jag har gömma undan grejer, och jag måste hålla dörrarna till barnens rum stängda så han inte går in och tugga sönder mer hos dem. Varför gör han så här, och vad kan jag göra för att han ska sluta? Det känns inte som hållbart att behöva hålla dörrarna i huset stängda.

Annons:
sparrowcrazy
2018-03-04 20:14
#1

Kan det vara så att han ömsar tänder lite sent? Det brukar ju ske vid 4-6 månader annars men det skulle ju kunna stämma med att han tuggar på saker. Tänderna kliar ju.^^

NatasjaHemby
2018-03-04 20:18
#2

Vad jobbigt för er! 😕 Jag har själv en katt som tuggar på vissa specifika mjuka material. Fleece är värst så alla fleecefiltar hålls inlåsta här. Jag kan inte heller ha några mjuka leksaker framme till katterna för hon slaktar dem direkt. Hon har en del besvär med irriterat tandkött men jag vet inte om tuggandet beror på det eller om det mer är som en mani. Jag upplever inte att det blivit varken bättre eller sämre direkt efter tandstensborttagning t.ex. Möjligen att det blir lite bättre när hon får rejäla köttben att gnaga på.

Hur ser er kisses tänder ut? Är tandköttet irriterat eller ser det fint ut? Han bör ha fått alla sina vuxentänder så det är osannolikt att det skulle vara tandömsningen som orsakar beteendet i alla fall.

SE*Simbelmynes

mostermimma
2018-03-04 21:41
#4

#1 och #3, jag är tveksam att det är sent ömsade tänder. Vi hittade tappade tänder för nån månad sen hemma. Kanske att det är någon som är kvar isf? Tack för länkarna, ska kika genom dem lite mer noggrant.

#2, vad jag kan se så ser inte tandköttet irriterat ut, och tänderna ser fina ut också.  Det känns mer som med din katt och fleece, fast här är det framförallt smala utstickande delar på mjukisdjur som ligger risigt till.  Men jag har också sett att han har tuggat sönder strukna pärlplattor. Jag blir ju lika bekymrad för hans del, som ledsen för barnens skull.

Tack för stöd och råd!

sparrowcrazy
2018-03-04 23:30
#5

Hmm det kan ju vara stimulansbrist också? Nära våra förra katter var små så var det främst böcker och kartongföremål som bar populära tuggleksaker.

Vår ena katt kunde få lite manisk fnatt ibland och riva sönder tygföremål med tänderna och då menar jag inte tunna saker utan han kunde hugga tag i en tjock filt och slita hål i den med ett bett.O.o Men så var han 12 år gammal också och mådde inte så bra…

Jag misstänker att det hos din katt kan vara vanligt ungkatts beteende. Det brukar lugna sig efter ett tag, men man måste såklart sätta gränser och säga ifrån.

Hoppas det löser sig! =)

kalindas
2018-03-05 07:55
#6

Ellie har hemma tuggar plast. Men hon har något kroniskt problem med halsen, även om det inte syns något när veterinären kollar henne.
Hon hostar (astma),  men även något rossligt.
När hon inte får tillräckligt med kortison så hon hostar/spyr mer än vanligt så är hon ännu mer på hugget när det gäller att tugga plastpåsar. Hon tuggar dem till en strut, så de kommer ner i halsen en bit (tänk flaskborste) sen spyr hon upp det.
Så jag har inga plastpåsar framme längre.

Är din katt ensamkatt? Då kan det vara orsaken. Precis som hundar slickar på sina tassar när de har tråkigt, så har han börjat tugga på saker som ger honom tröst.
Bara en tanke!

Hoppas du listar ut orsaken

/Elisa

Annons:
mostermimma
2018-03-07 10:49
#7

#5, det är säkert en kombination av kattunge och stimulansbrist. Jag har försökt komma på grejer som kan passa att leka med själva, när jag är på jobbet men de verkar inte vara så intresserade av grejerna (iaf inte så att jag ser!).

#6, nej jag glömde skriva det. Han har ju en kompis hemma, en siameshona som är ett halvår äldre. Så de leker ju ihop (mest jagis och brottning) och sover tillsammans. 
Det låter jobbigt för din Ellie också! Som att de där plastpåsarna på nått sätt ska klia i halsen? Lite läskigt för att det är så lätt att glömma nått framme…

kalindas
2018-03-07 15:09
#8

#7
Jo jag tror att det är för att klia i halsen hon äter påsar här. Men veterinärerna ser inget då de tittar där.
Bra att han har en kompis, då tuggar han inte för att han är ensam iallafall! :-)

/Elisa

Upp till toppen
Annons: