Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 2644 ggr
NatasjaHemby
2/18/18, 7:24 PM

Salmonella hos katt ökar

Sydsvenskan skriver om ett stort salmonellautbrott hos katter. Den troliga smittkällan är småfåglar så det är i första hand utekatter som drabbas. Var rädda om era djur och låt dem endast vistas utomhus under uppsyn ❤️

Länk till artikeln: https://www.sydsvenskan.se/2018-02-18/fler-katter-an-nagonsin-forut-far-salmonella

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2/19/18, 9:29 AM
#1

Katter blir tack o lov inte så sjuka av det. Men det kan ju dra in smitta i huset.

/Elisa

NatasjaHemby
2/19/18, 10:47 AM
#2

Såg nu att de ändrat artikeln till betalartikel. Igår gick det att läsa den. Så störigt. 

#1 Enligt SVA är det väldigt varierande och drabbade katter kan i värsta fall dö. Däremot så tror jag att katter har betydligt svårare att smittas av salmonella än vi människor eftersom de har en kortare tarm och starkare magsyror. Vi människor är ju lite klena 😛 Länk till SVAs sida om salmonella hos katt: http://www.sva.se/djurhalsa/katt/infektionssjukdomar-katt/salmonella-katt

SE*Simbelmynes

kalindas
2/19/18, 5:19 PM
#3

#2
Min Smilla fick någon maginfektion när hon var ung. Började bajsa mörk blodblandad diarré. Låg inne på BlåStjärnan i Göteborg i två dygn.
Några av de värsta dygnen i mitt liv! Man fick ju inte tag i veterinärerna mer än en gång per dygn, första dygnet säger de "Det här ser inte bra ut…" 
Sen hör man inget och gråter i ett dygn då man räknar med att katten ska dö. Sen får man samtalet att hon börjar bättra sig…
De testade för salmonella, då sa de att att katter sällan blir så sjuka av det,  men jag tror inte det var det Smilla hade.
Fick iallafall hem henne igen! 🙂
Det var på den tiden man fortfarande hade råd att åka in akut till de större djursjukhusen. Nu senast läste jag om en hund som åkte in med en livmodersinflammation och det kostade 40 tusen!

/Elisa

NatasjaHemby
2/19/18, 5:51 PM
#4

Jag har också hört det tidigare, att katter sällan får salmonella. Läser man om BARF/råutfodring så står det ju överallt att salmonellarisken är extremt låg även om man skulle råka få tag i salmonellasmittat kött. Men nu verkar det alltså ha ökat explosionsartat. Har man en magsjuk katt som kan ha utsatts för smitta kan det alltså vara bra att söka veterinärvård snabbt.

SE*Simbelmynes

kalindas
2/20/18, 8:48 AM
#5

#4
Kanske kommit in en elakare bakterie? Sen tror jag barf folket tänker mer att det är sällan de får salmonella från köttet de ger. Denna varning gällde väl mest utekatter o småfåglar?

/Elisa

MonicaLagerquist
2/20/18, 8:55 AM
#6

tydligen är vårt område ett hårt drabbat område.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
NatasjaHemby
2/20/18, 10:33 AM
#7

#5 Jag tänker ärligt talat både och. Alltså dels att det är extremt liten risk att få salmonellasmittat kött om man endast köper svenskt (eller finskt -  Mush) och dels att katten faktiskt hanterar den typen av smittor bättre än vad vi människor gör. Men jo, just detta utbrottet verkar inte kunna kopplas till foder utan gäller främst utekatter.

#6 Tråkigt att höra. Har du endast innekatter? Eller finns det risk att de får tag i småfåglar via rastgård eller liknande?

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
2/20/18, 10:35 AM
#8

#7

Jag har innekatter med tillgång till rastgård. Så jag oroar mig inte speciellt mycket faktiskt.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2/20/18, 11:01 AM
#9

Jag har läst att Svensk kyckling innehåller campylobacter och smittas man av det ger det samma symptom som salmonella smitta. Min veterinär varnade mig för att ge färsk kyckling till  mina katter av den anledningen. 

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/bakterier-virus-parasiter-och-mogelsvampar1/bakterier/campylobacter


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

NatasjaHemby
2/20/18, 3:07 PM
#10

#9 Vågar knappt läsa sådant för jag känner att jag inte har något alternativ för tillfället. Hinner verkligen inte stå och göra egen mat till katterna längre, så det får bli färdigt färskfoder. Mush har tre olika sorters kattmat varav två innehåller kyckling och den tredje innehåller nöt som min ena katt är allergisk mot.

Har gett rå mat (inklusive rå kyckling) till mina katter i 6-7 år nu och hittills ingen smitta, så hoppas att det håller i sig 🤐

SE*Simbelmynes

MonicaLagerquist
2/20/18, 3:10 PM
#11

Både hunden och katterna äter rå kyckling regelbundet och det är inget som oroar mig.

Stolt ägare till fem La permer

Pia-69
2/20/18, 8:37 PM
#12

#9 & #11 Nej, det kanske inte är nån större risk för smitta med tanke på hur många det är som barfar sina hundar och katter ändå, men kan ju ändå vara bra att ha i åtanke! 😊


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: