Annons:
Etikettavel
Läst 1403 ggr
erly
2/17/18, 8:37 PM

Vad är thai och vad är siames?

Hej! Nu kommer möjligtvis några korkade frågor…

Jag köpte 2 siameser 2009 och fick då höra av uppfödaren att den ena var "old style siames" och att den andra var "klassisk siames". Nu läste jag om rasen thai och blev förvirrad. Vad är skillnaden? Räknas mina siameser som thai nu? 

Jag undrar också om det finns uppfödare av klassisk och old style siames i Sverige? Finns den klassisk och old style oriental också? Har thai-katterna siames i sina stamtavlor?

Annons:
NatasjaHemby
2/17/18, 9:29 PM
#1

I Sverige finns ingen officiell uppdelning av siamesrasen utan en siames är en siames oavsett om den har ett mer klassiskt utseende eller om den är extremtypad. Det samma gäller för orientaler, det är endast en och samma ras oavsett hur typade de är. I USA har de andra benämningar och rasindelningar och ibland orsakar det viss förvirring när man läser på utländska sidor.

Thai är en helt egen, nygodkänd, ras. Den får inte korsas med siames men jag vet inte om de kan ha siameser långt bak i stamtavlorna. Tror att rasen är framtagen från thailändska huskatter från början, men här sviktar min kunskap tyvärr. Det är ju möjligt att dina (eller någon av dina) katter var en del av projektet med att få thai godkänd som ras och i så fall kanske är en amerikansk old style-siames eller liknande? Eftersom thai är en väldigt ny ras i Sverige så är det mycket möjligt att benämningen thai inte var aktuell när du köpte dina katter och uppfödaren därför använde en amerikansk benämning. 

Vet du vilket förbund katterna är registrerade i?

SE*Simbelmynes

kalindas
2/17/18, 10:00 PM
#2

#0
Skulle gissa att dina siameser bara är lite mindre typade och då kallar uppfödaren den för old style. 
För precis som #1 säger så är det ingen skillnad mellan de typade och mindre typade katterna. Det beror lite på vad uppfödaren väljer att avla på helt enkelt.
Däremot så måste katten såklart ha stamtavla och då ska det ju stå vilken ras det är. Har de ingen godkänd stamtavla så är det bara en maskad huskatt.  🙂
Har du någon bild på dina katter?

/Elisa

Upp till toppen
Annons: