Annons:
Etikettavel
Läst 1306 ggr
NatasjaHemby
2018-02-06 11:47

Att löpa eller inte löpa

Visst är det intressant, detta med honkatters löp? Vill man ha ett uppehåll mellan kullarna eller om honan är för ung att paras så löper honan konstant, gärna även igenom p-piller. Vill man para så går hon plötsligt i celibat och vägrar löpa alls. Har ofta hört tipset att om man vill att honan ska löpa så ska man anmäla henne till utställning, för då kommer löpet som ett brev på posten lagom till utställningsdagen 😂

Känner ni andra uppfödare igen är i detta eller har ni duktiga honor som löper på kommando? 😛

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2018-02-06 18:20
#1

Skatan löpte inte på ett år efter jag slutade med piller på henne.

/Elisa

NatasjaHemby
2018-02-06 20:14
#2

Jag har haft lite olika varianter hittills. Vesta var superenkel att para för hon löpte mest hela tiden. När vi skickade henne på parning hade hon precis gått ur löp men var ändå parad och klar några dagar senare. Praktiskt när man vill para men all annan tid är det rätt jobbigt med en hona som löper jämt, löper genom piller o.s.v. Tror ärligt talat att hon hade ställt upp sig för en hane i dagsläget också, trots att hon är kastrat. Hon försöker förföra min totalt ointresserade kastrathane ibland 🤪

Thetis löper inte så ofta men har löpt med väldigt jämna mellanrum och det har därför varit relativt enkelt att räkna ut när man bör kunna para. Hennes dotter däremot har löpt rätt ojämnt nu så vår gissning visade sig vara helt fel. Inte för att det gör något att hon får bli lite äldre innan hon blir mamma, mest bara snopet när man skyndar med hälsotester, besök hos hankattägaren och allt möjligt och sen bara sitter och rullar tummarna.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: