Annons:
Etiketthälsa
Läst 2571 ggr
Rikomana
2017-10-23 13:51

Skivig päls

Har en 5-årig siames som sedan i slutet av juli har haft skivig päls. Han är avmaskad, jag har gett fiskolja, jag har borstat och tvättat lite med en handduk, men inget verkar hjälpa.
Katten är pigg och glad - äter, dricker, kissar, bajsar, leker, sover osv
Har bokat tid för provtagning, men undrar ändå här om någon har erfarenhet av detta. En till synes frisk katt - förutom pälsen, som är skivig (inte ruggig).

Annons:
NatasjaHemby
2017-10-23 15:21
#1

Bra att du bokat tid för provtagning. Ett bra foder brukar ge bra päls, men har det uppkommit plötsligt och inte i samband med foderbyte så beror det nog inte på fodret. Det ni framförallt bör kolla är njurvärdena och tänderna (med röntgen, att bara inspektera tandköttet räcker inte).

SE*Simbelmynes

kalindas
2017-10-23 15:30
#2

Håller med #1

/Elisa

Rikomana
2017-10-23 16:23
#3

Han yar FORL och opererade bort 6 tänder i april. Efter det gick han på 20 dagars antibiotika pga komplikationer. Ett tag åt han bara mjukmat och blev van med det…och tjock. I början av september övergick jag till mera torrfoder igen (RC Siamese).

kalindas
2017-10-24 08:48
#4

#3
Skulle fortsatt med mjukmaten eller testat Mush Vaisto. RC Siames är rena skräpet och inte bra mot njurar eller tänder. Undvik torrfoder i största möjliga mån!
Köp burkmat som inte innehåller socker eller spannmål, då blir han inte fet.

/Elisa

Rikomana
2017-10-31 10:55
#5

Nu är min katt testad för allt möjligt - njurar, lever, socker osv. Alla värden är ok.
Veterinären uppmanade mig att följa med rörelsemönstret och vara uppmärksam på förändringar i hur han hoppar osv.

Jag är i alla fall glad över att kunna utesluta en del allvarliga sjukdomar.

NatasjaHemby
2017-10-31 11:04
#6

Vad skönt att värdena var bra! Just njurarna är alltid vad jag misstänker när jag ser skivig päls, men din katt känns lite väl ung för att få njursvikt redan (även om jag vet att det förekommer på unga katter också).

Mystiskt att du inte fått något svar på problemet ändå.

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: