Annons:
Etikettfoder
Läst 2869 ggr
vendelay
2017-10-09 22:52

Särskilt foder för siames?

Denna fråga gäller egentligen alla kattraser så om ni vet att det finns något foder för en annan ras och känner för att svara så är det bara att hojta till.

Royal Canin har ett torrfoder som heter Siames, som är framtaget just för siameser och "deras känsliga matsmältningssystem som kräver mycket protein".

https://www.royalcanin.se/katt/raser/siamesen/

Stämmer detta eller går det lika bra att ge en siames ett vanligt torrfoder? (Jag vet att BARF etc är bättre, men denna fråga gäller enbart torrfoder. En jämförelse.)

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
kalindas
2017-10-10 09:14
#1

Det är bara marknadsföring. Det fodret är väldigt magert och innehåller i mitt tycker alldeles för lite kött (som alla RC foder gör).
Kan du och har råd så undvik torrfoder helt eller ge bara som godis. 
Bästa fodret på marknaden nu till ALLA katter är Mush Vaisto, fryst färskfoder. Dock är det ganska dyrt, man kan även välja att ge burkmat med mycket kött i. Såsom Mjau och Bosita mm
Väljer du torrfoder, så välj med högt köttinnehåll och högt fett. Precis som på människor är det kolhydraterna/sockret som gör djuren feta.

/Elisa

vendelay
2017-10-10 09:43
#2

Tusen tack för ditt svar!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NatasjaHemby
2017-10-10 10:38
#3

Håller till 100% med #1. Detta är bara trams för att kunna sälja mer. Olika raser har inte så skilda näringsbehov att de behöver olika foder. Det slår betydligt mer mellan individer än mellan raser skulle jag säga. Däremot faller folk för att det ju är deras ras på bilden och därför måste passa just deras katt bäst. Tyvärr stämmer det inte alls.

Royal Canin rent generellt är ett riktigt skräpfoder och du kan lika gärna betala en betydligt mindre summa för ett motsvarande foder i livsmedelsbutiken. 

Vill man av någon anledning ha torrfoder som komplement till blötmat/färskofoder/BARF så bör man välja ett med så högt köttinnehåll som möjligt eftersom katten är en renodlad carnivor.

SE*Simbelmynes

vendelay
2017-10-10 15:28
#4

Jag håller med er och det verkar som att resten på iFokus också gör (jag ställde frågan innan på Katter också). Har ni något svar på varför veterinärer i allmänhet (eller enligt min erfarenhet: alltid) rekommenderar torrfoder och menar att spannmål är bra för katter?

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

NatasjaHemby
2017-10-10 16:16
#5

#4 Har nog aldrig varit med om att veterinären rekommenderar torrfoder framför blötmat. Däremot så vill de såklart gärna pracka på en de märken de själva säljer, men de brukar alltid säga att det finns både som blöt- och torrmat. Har heller aldrig varit med om en veterinär som rakt ut säger att spannmål är bra för katten, även om alla/de flesta foder de säljer innehåller spannmål ändå.

SE*Simbelmynes

vendelay
2017-10-10 19:56
#6

#5 Jag har visserligen inte haft kontakt med speciellt många veterinärer på speciellt många kliniker men åtminstone ett par och alla har faktiskt rekommenderat torrfoder över blötmat. 

Nu googlade jag på det och hittade flera veterinärer som rekommenderar antingen främst blötmat eller en blandning av blöt- och torrfoder.

Så jag hade helt enkelt fel i mitt påstående, sorry!

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
kalindas
2017-10-11 08:39
#7

#6
Jag tror att torrfodertrenden börjar vända. I början av 90-talet när RC satte igång med sina kampanjer, då skulle alla katter äta torrfoder för det var såååå bra och inte längre farligt så länge det var låg magnesiumhalt i fodret.
Jag och alla andra hakade glatt på!
Nu börjar det sakta vända då tandproblem, fetma, njurar och diabetes poppat upp mer och mer, till mer naturlig kost för katterna. Alltså kommer burkmaten tillbaka med stormsteg. Plus barf vilket är ännu mer naturligt för katten.
Men hills och rc kör fortfarande sitt race och många veterinärkliniker är ganska hjärntvättade på sina veterinärfoder. Plus att de som med allt de säljer får bonusar och hills och rc har råd att ge fina bonusar…
Tack och lov har dock de flesta veterinärer också sett att torrfoder inte är bra i stora mängder. Men det finns en del kvar tyvärr…

/Elisa

burmamys
2017-10-11 10:51
#8

Instämmer helt. Kan tillägga att veterinärer får mycket kort utbildning i katters näringslära, och den utbildning som ges får de från representanter för Hill's och Royal canin. Mycket fokus ligger på gränsvärden för olika näringsämnen och hur duktiga dessa företag är på att följa uppsatta gränsvärden (dvs hålla sig över minimikraven med kostnadseffektiva råvaror). Detta, samt bonus för att sälja deras foder gör att den veterinär som inte själv tar sig tid att läsa på om vad katter mår bra av, gärna rekommenderar torr- och blötfoder från RC och Hills.

Upp till toppen
Annons: