Annons:
Etikettavel
Läst 3682 ggr
Aleya
2017-10-06 15:37

Fråga gällande siames

Första katten jag kom i kontakt med sedan jag föddes var siames. En söt herre som hette Putte. Det var min mormors katt, Chokladmaskad var han.(tror jag) Och han var den "gamla sorten" lik denna: http://cdn2-www.cattime.com/assets/uploads/gallery/siamese-cats-and-kittens-pictures/siamese-cat-kitten-picture-5.jpg Just nu av olika anledningar kan jag inte skaffa en katt. Men om jag skulle vilja skaffa en liknande siames som liknar den bilden jag visade ovan, finns dom ens i sverige? Har sett liknande katter från USA, men dom verkar inte vara lika vanliga i sverige? Ursäkta om frågan låter helt knäpp, kan ju säga att jag gillar siamesers utseende som dom är nu så det är inte frågan om det. Men jag tänket mer att det är inte så vanligt att se dessa siameser.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
NatasjaHemby
2017-10-07 10:03
#1

Det finns en ny ras som heter thai och som har den gamla siamesens utseende (och temperament, tror jag) som standard . Rasen är helt nyligen godkänd i Sverige och det finns åtminstone ett par olika uppfödare.

Till skillnad från siames, balines, orientaliskt kort- och långhår och peterbald, som alla är syskonraser, så är thai en helt fristående ras. Den får alltså inte paras med exempelvis siames. Thai beskrivs ibland som en maskad korat, men jag har inte träffat någon av raserna och kan inte säga om de har samma temperament.

SE*Simbelmynes

Aleya
2017-10-07 11:11
#2

#1 Tack för svaret. Lät spännande. Men får jag undra om dom har annan standard för siameser i USA? Om du nu vet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

NatasjaHemby
2017-10-07 11:20
#3

#2 Olika förbund har olika standarder, även inom Sverige. FIFé/SVERAK har en standard, WCF har en annan exempelvis.

Jag är inte alls insatt i kattavel i USA, men tror att CFA är ett av deras största förbund. CFA har en annan standard än FIFé och WCF och det finns CFA-siameser i Sverige också. Dessa är generellt smäckrare och elegantare än exempelvis FIFé-siameser, har rundare ögon och smalare ansikten. Såhär.

SE*Simbelmynes

Aleya
2017-10-07 11:22
#4

#3 Tack för svaret. Detta är ju så jäkla intressant

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: