Annons:
Etikettkattprat
Läst 1887 ggr
NatasjaHemby
10/7/17, 6:00 AM

Brandsäkerhet för katten

Hur har ni ordnat det med lösningar för nödsituationer i hemmet? Har ni de vanliga säkerhetsanordningarna som brandvarnare, brandsläckare, brandfilt, säkerhetsdörr? Har ni några speciella lösningar för katterna? 

Förvarar ni transportburar på ett lättåtkomligt ställe så att ni snabbt kan packa in katterna vid en nödsituation? Har ni en skylt på dörren där det står hur många personer och husdjur som sammanlagt bor i hemmet? Andra säkerhetsåtgärder för att optimera chansen att katterna klarar sig vid olycka? Berätta gärna!

SE*Simbelmynes

Annons:
Dimocarpus
10/7/17, 6:34 AM
#1

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

Asynjas
10/8/17, 7:22 AM
#2

Jag har en brandsläckare. Den inhandlades efter att jag hade länstyrelsen hemma för godkännande då jag hade fler än två kullar inom ett år. Jag blev godkänd, men fick ett påpekande: brandsläckare saknas. Fick beröm för att jag hade kattungarna instängda i ett rum under natten, så man vet vart de befinner sig i händelse av brand. Viktig fråga du tar upp Nadja. ”applåder” Vet en hemsk historia, där det brann i ett hus i en stugby isamband med en hundutställning. Man fick ut några av hundarna och satte dem i en hundbur och medans man försökta rädda fler så blev hundarna i buren förgiftade av brandrök. Så tänk på att ställa katterna långt bort om man måste lämna dem för att se om det går att rädda fler eller om man av annan anledning måste gå ifrån dem vid brand. PS att ha Länstyrelsen hemma var otroligt trevlig, en person kom och var här i nästan två timmar och frågade mig om min skötsel av katterna. Vilken lyx att få diskutera detta med ett proffs under så lång tid. Sedan fick jag ett protokoll på tre A4 där hon punkt för punkt gick igenom, hur mina katter skötts. Allt detta helt grattis!!!! Fantastiskt!!! DS

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
10/8/17, 9:01 AM
#3

Min stora fasa är att det ska börja brinna hemma när jag inte är där och att katterna ska brinna inne. När jag tänkte lite närmre på det så såg jag framför mig hur jag bar ut alla katter i famnen och de sedan försvann in i parken eller sprang ut på den hårt trafikerade gatan. Efter det flyttade jag alla transportburarna från källarförrådet till hallen, där vi snabbt kan komma åt dem. Däremot så har jag fortfarande inte blivit färdig att sätta upp en skylt på dörren. Måste fixa! Minst en katt skulle gömma sig så bra det bara går om lägenheten plötsligt blev stormad av brandmän, så det kan ju vara bra om de vet hur många djur som befinner sig i hemmet.

Transportburarna kan för övrigt vara bra att ha till hands vid många olika situationer. En gång fick jag transportera en katt till veterinären inrullade i en filt eftersom husse åkt till jobbet med källarnyckeln och burarna stod i förrådet 🤪

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
10/8/17, 9:08 AM
#4

#2 Vad bra att inspektören påpekade att det inte fanns någon brandsläckare. Det är ju faktiskt otroligt viktigt, både för djur och människor. Smart också att ha katterna på begränsad yta så att man vet var man har dem. Vi bor ju inte så stort, men riktigt små ungar har vi instängda i ett rum ändå för säkerhets skull.

Att flytta djuren bort från branden är förstås också superviktigt! Jag är mest drillad i brandsäkerhet för hästar och där är det viktigt att inte bara släppa ut hästarna från stallet eftersom de gärna vill springa tillbaka in till "tryggheten" även om det brinner. Finns en hage tillräckligt långt från branden kan man stänga in dem där, annars får man stå och hålla dem. Katter springer kanske inte tillbaka in, men springer ju däremot lätt bort 😕

(Är det jag som är Nadja? Jag får ofta nya namn, men just detta var nog första gången 😛)

SE*Simbelmynes

kalindas
10/8/17, 9:12 AM
#5

Jag har ett långt och lågt hus så det är svårt att få tag i djuren om det händer nåt, då det är mycket yta. Men brandsläckare och brandvarnare har jag. Hoppas ju kunna få ut dem till kattgården eller inhägnaden för hundarna. I andra änden av huset står transportburarna.  Har dem även på en ganska liten yta på natten.
Sista hade varit att helt enkelt kasta ut dem genom något av fönsterna och sen hoppas jag får tag i dem med fälla senare. Men det hoppas jag att jag slipper och kan ta ut dem via kattgården. Men få ut sex katter och två hundar om det börjar brinna är inte lätt. :-(
Sen med ett antikt elsystem och massa möss, så är det ju största ångesten att det börjar brinna i väggarna.
Bara hoppas att detta aldrig kommer att hända…

/Elisa

Maxima06
10/8/17, 3:17 PM
#6

Det brann ju i min trapp första julen när jag hade flyttat in, blev då medveten om att jag faktiskt inte hade brandsläckare, jag äger nu två sådana. Brandvarnare fanns som tur var. Jag hade en jättetransportbur som jag insåg kommer bli för stor och tung att släpa ner för 5 våningar (eller så fixar man det i ren panik). Stängde iaf in katterna i sovrummet i buren där det inte kom in rök.. lätt stressad över Nisses astma med. 

Efter det så köpte jag som sagt två brandsläckare men också sturdibags som jag har stående i vardagsrummet som de tycker är mysiga krypin. De kan man klä på sig så man ser ut som en julgran! Behöver köpa nån till nu när jag har fler katter. Brand är något jag är livrädd för, var helt paranoid ett tag..uppe och sprang och luktade mitt i natten. Är jag inte hemma på t.ex jul/nyår så är katterna med mig för att minimera att nåt händer dem.

Annons:
Dimocarpus
10/8/17, 4:46 PM
#7

Jag har en transportbur framme hela tiden och en i garderoben så att jag kan transportera båda mina. Har också en skylt där det står rädd oss vid fara (har dock inte skrivit antalet katter) men grannarna på samma våning vet hur många jag har. 

Jag har inte införskaffat brandsläckare och brandfiltar (ifall någonstans eller katter brinner) än.  

Förutom det har jag en liten feliwaysspray (lugnande) och vikbar studikattlåda i studibagen och kattgodis i hallen där jag bara stoppar i ryggan och drar med mina värdehandlingar samt katterna vid akut.

The goal with freedom of speech is not to convince others to think like you, the goal is to spread the message so that people can decide what's right.

NatasjaHemby
10/17/17, 1:53 PM
#8

#5 Ja, gamla elsystem är helt klart en stressfaktor. Vi har helkonstig el i kolonistugan vilket kan göra mig rätt nervös. Vi har ändå haft elektriker ute flera gånger och dragit om en del av elen, men det är fortfarande några grejer som de inte ens kan förklara. Hittills har inget värre hänt än att jordfelsbrytaren slagit av strömmen som tur är.

#6 Kan inte ens tänka mig stressen av att det brinner i huset. Det värsta om man har många katter och många trappor är ju att man kanske inte kan ta ut alla på en gång om man är själv. Jag tror att jag hade kunnat proppa in alla fyra katterna i min största transportbur om jag absolut måste, men skulle jag dessutom ha en kull så hade jag nog inte kunnat ta alla katterna på en gång.

SE*Simbelmynes

Carlitos
11/3/17, 6:38 PM
#9

Vi har brandsläckare, huslarmet har även larm på brandvarnare som går till en Larmcentral om det skulle börja brinna. I gamla huset hade vi skylt på dörren, rädda mig vid fara, tror även att man kinde skriva hur många djur. Det som jag borde ha är ju transportburarma på ett å samma stället.. vet knappt vart jag har dem nu.. Bra tips!

NatasjaHemby
11/3/17, 7:39 PM
#10

#9 Ja, fram med burarna så att ni har dem nära till hands! I allra värsta fall får man ju bara släppa ut alla djur och hoppas att man hittar dem igen, men helst vill man såklart slippa den paniken.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: