Annons:
Etiketthälsa
Läst 3722 ggr
NatasjaHemby
2017-10-06 06:00

Harmoni i kattflocken

Oftast är det kul och givande att vara kattägare. Ibland är det helvete.

För att börja från början så hade jag i våras två dräktiga honor, Thetis och Vesta. Utöver dem så består min kattflock av en kastrerad huskattshona, Mis, och en kastrerad huskattshane, Moltas. I slutet av mars fick Thetis sina ungar. Hon har alltid varit en bestämd dam och visade direkt att Moltas INTE var välkommen in i barnkammaren. Helt okej för mig, jag tyckte inte heller att huskatterna behövde vara där inne. Thetis fortsatte att vakta ungarna från Moltas, men i allt mindre grad ju större de blev. Fortfarande helt okej för mig då hon bara vaktade sin barn och Moltas, gudomligt snäll som han är, alltid var lyhörd för mammakattens varningar.

I maj förlorade Vesta sina bebisar i samband med kejsarsnitt. Efter snittet blev hon riktigt dålig i förmodad mastit och allting var bara elände ett tag. När hon piggat på sig slog allt slint. Varje gång Thetis eller någon av ungarna sa så mycket som ett pip så FLÖG Vesta på Moltas som om hon ville döda honom. Det eskalerade så pass att hon till sist inte kunde se honom utan att bli vansinnig. Stackars genomsnälla Moltas var skräckslagen och jag var livrädd att hans stressrelaterade urinvägsproblem skulle blossa upp igen. Vi var tvungna att hålla katterna strikt åtskilda och trots det hände det att Vesta kastade sig mot dörren som ett vilddjur, bara för att hon visste att Moltas fanns på andra sidan.

Ett tag efter att ungarna flyttat bestämde jag mig för att detta inte gick längre. Jag hade stött och blött problemet i mitt huvud, ältat omplacering av än den ena än den andra katten, t.o.m. snuddat vid tanken på avlivning av min älskade hjärtekatt som nu hade blivit helt vansinnig. Inget alternativ lät rimligt, så jag beslöt mig för att försöka återintroducera katterna. De fick först bara vara i samma rum när de vilade eller sov och jag höll mig hela tiden placerad mellan dem, beredd att sära på dem ifall det skulle behövas. När vi klarat oss ett tag utan attacker så fick de vara ihop längre och längre stunder, men aldrig oövervakat. Sedan flyttade vi hem från sommarstugan och i samband med det lät jag katterna vara ihop dygnet runt. Magiskt nog har detta fungerat och mina två antagonister är återigen världens bästa lekkamrater som rusar runt i lägenheten tillsammans med leklustan strålande omkring sig.

Detta var verkligen en riktig pers på alla sätt och vis. Men det löste sig. Med kärlek och oändligt tålamod blev katterna sams igen och jag är återigen världens lyckligaste matte till mina fyra älsklingar ❤️

SE*Simbelmynes

Annons:
Aleya
2017-10-06 06:57
#1

Åh vad tur att det löste sig.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Pia-69
2017-10-06 08:44
#2

Va härligt att höra! Kan tänka mig att det är en hjärtslitande situation att hamna i, man älskar ju alla sina djur lika mycket! ❤️🐱


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

kalindas
2017-10-06 12:41
#3

Härligt att höra!
Fertila katter och ovänskap är ett helsike!
Tycker det är så lugnt och skönt nu med mina sex kastrater, även om Skatan här hemma är just en lite Skata då och då.

/Elisa

NatasjaHemby
2017-10-07 10:11
#4

#2 Ja, hur skulle man någonsin kunna välja? Värst av allt i detta var att det var mina två hjärtekatter som inte tålde varandra längre. Jag älskar dem båda så obeskrivligt mycket och de visar så tydligt att kärleken är ömsesidig. Därför är jag extra tacksam över att de är fina lekkamrater igen ❤️

#3 Jo, man tar ju på sig en del extra jobb när man har fertila katter, på flera olika sätt. Det lustiga i detta är att när Vesta hade sin första kull så var hon mildheten själv och lät Moltas pyssla med bebisarna hur mycket han ville. Kanske blev hon knäpp för att hon förlorade sina bebisar. Kanske berodde det på att hon blev kastrat och förlorade sin "drottningposition" till Thetis som hade ungar. Inget vet nog säkert varför, men jag är så tacksam över att det lugnade ner sig till slut. Det där med att bara ha kastrater har jag övervägt många gånger 😛

SE*Simbelmynes

Carlitos
2017-11-03 18:29
#5

Så skönt att det löste sig, jobbigt att hamna i den situationen. Vi har oxå haft det lite oroligt emellanåt, men det har tack o lov löst sig. 💜

NatasjaHemby
2017-11-03 19:32
#6

#5 Ja, det så hemskt och man vill ju inte ens behöva tänka tanken på att göra sig av med någon av dem. Jag är så tacksam över att det gick att få dem sams igen men jag vet inte om jag vågar skaffa fler katter framöver. Tiden får utvisa.

SE*Simbelmynes

Annons:
NatasjaHemby
2018-01-09 22:07
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Dagens goshög. Detta är alltså katterna som inte gick att ha i samma rum för ett halvår sedan. Blir så glad att jag fäller en tår ibland när jag kommer på dem såhär ❤️

SE*Simbelmynes

kalindas
2018-01-10 09:16
#8

😍

/Elisa

Upp till toppen
Annons: