Annons:
Etikettstandard
Läst 3524 ggr
NatasjaHemby
2017-10-08 06:00

Nya benämningar

Diskussionen kring huruvida mönstrade katter med svart grundfärg ska kallas bruna eller svarta har gått fram och tillbaka. Senaste nytt är att SVERAK ändrar sina officiella benämningar från brunt till svart. Exempelvis kommer det som förut kallades brunspotted numera att kallas svartspotted. Undantaget är maskade katter som även fortsättningsvis kommer kallas brunmaskade trots att de genetiskt är svarta (EMS-kod n).

Personligen har jag länge föredragit att använda benämningen svart eftersom det varit det genetiskt korrekta. Dessutom tenderar benämningen "brun" att röra till det för den som inte är så van vid kattens färger, eftersom det är lätt att tro att "brun" beskriver färgen choklad. Vad tycker ni andra?

Länk till protokollet finns HÄR. Sidan 13, M 14.

SE*Simbelmynes

Annons:
Asynjas
2017-10-09 11:20
#1

Ett steg åt rätt håll, hoppas de maskade katterna snart följer efter

=) /Helle

www.asynjas.se

deverry
2017-10-15 12:40
#2

Jag tycker det är bra! Känns som att det är rimligt att färgerna ska vara mer korrekt beskrivna i det sammanhanget. Vad har vart argumenten mot ett byte?

Jag kommer ihåg för kanske 15 år sedan när jag anmälde min första katt till min första utställning. Strax före utställningen ringde en kvinna som lite halvt upprört sade till mig att färgen jag hade registrerat honom som - svart blotched tabby - inte existerade och undrade vart jag fått det ifrån - för om han var svart så kunde han ju inte också vara tabby. Jag dubbelkollade stamtavlan där det stod just så varvid hon sade åt mig att ringa min uppfödare som uppenbarligen gjort fel. Uppfödaren i sin tur blev upprörd över att Sverak-klubben som jag skulle på utställning hos inte hade någon aning om att man inom IDP-klubbarna benämnde färgerna annorlunda (särskilt som EMS-koden var korrekt). Själv var jag sisådär 13 år gammal och undrade vad jag gett mig in i 😉

NatasjaHemby
2017-10-17 14:02
#3

#1 Jag är lite kluven till de maskade. Svart har ju en tendens att se mer brunt ut i kombination med maskat, speciellt i gränserna mellan de maskade och icke-maskade områdena. Samtidigt så finns det ju faktiskt de som har riktigt svarta masker.  Dessutom skulle det definitivt bli enklare för nybörjare om man alltid hade samma namn på samma EMS-kod.

#2 Jag vet faktiskt inte hur diskussionen har gått innan beslutet fattades, men det är i alla fall bra att vi nu har samma benämningar inom alla(?) förbund. Att människan inte alls förstod vad som menades i ditt fall känns rätt konstigt. Med tanke på att EMS-koden är detsamma borde hon nog ha kunnat räkna ut varför det blev "fel" benämning på färgen. Fel person på fel plats? 😛 Däremot så var "blotched" ett nytt ord för mig, så jag var tvungen att googla. Inom SVERAK heter det bara tabby (engelska classic tabby) så det var ytterligare en skillnad i benämningarna.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2018-01-15 15:00
#4

Puttar upp denna till förstasidan då det fortfarande är en relativt aktuell nyhet.

SE*Simbelmynes

OberonsMatte
2018-01-16 17:08
#5

Det var ett bra beslut tycker jag! Genetik och färglära blir lättare att förstå även för en nybörjare när färgbenämningarna faktiskt stämmer med den genetiska färgens EMS-kod. Synd att det inte gäller maskade färger också. Hos brunmaskade katter ser man ju tydligt att nosen är svart och inte brun som hos t.ex. en chokladmaskad.

Sajtvärd Katter iFokus

NatasjaHemby
2018-01-16 17:38
#6

#5 Håller med dig om att man inte behöver krångla till det onödigt mycket. Det är ju trevligt om även en "helt vanlig" kattungeköpare kan förstå och komma ihåg vad deras katt är för färg. Jag måste också erkänna att jag ändrat mig sedan jag skrev inlägg #3 och tycker nu att även de maskade bör benämnas efter EMS-kod.

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: