Annons:
Etikettfoder
Läst 2999 ggr
juliagrunnan
2017-07-26 10:27

Torrfoder för känsliga orientaler

Mina två orientaler, en siames och en korthår, har känsliga magar och dåliga tänder. Den ena har inga kindtänder pga FORL och den andra har känsliga tänder pga samma sjukdom. Det gör att de äter torrfodret helt, även om den ena tuggar vissa bitar. Just nu har vi Royal Canin oral care, men bitarna är stora och svårsmälta vilket gör att de ibland spyr upp allt om de äter mycket. Jag behöver hitta ett foder som är lättsmält (sensitive foder) och med mindre bitar. Samtidigt inte för små då det kan vara svårt för dem att få upp ur matskålen. Har t.ex. Provat Applaws men de bitarna är alldeles för små för dem. Någon som har förslag på torrfoder med de egenskaperna? De får såklart Blötmat också men de blir lätt trötta på att bara äta blötmat och gillar att blanda. Är tacksam för alla tips!

Annons:
flis
2017-07-26 14:13
#1

Mina har fått Hill´s  i/d  Digestive Care,  det är ett veterinärfoder och funkar väldigt bra om de har känsliga magar.

kalindas
2017-07-26 18:02
#2

Prova Mush Vaisto annars. Du brukar vara toppen mot känsliga magar och katterna brukar älska det.

/Elisa

Lejonhjarta
2017-09-01 05:51
#3

Håller med Kalindas! Mina älskar Mush och det är snällt mot katter med mindre antal tänder…

Jossefina
2017-10-27 15:31
#4

Hej! Mina katter har känsliga magar och den ena blir kontrollerat (av veterinär) av med tand för tand pga ständiga inflamationer. De mår väldigt bra av rå mat. Det är vad som funkar bäst. Men hon med känslig mun har också väldigt känslig mage vad gäller hårda saker. Hon får inte få i sig något hårt för då kastar magen upp det. Tom de små broskbitarna i muchbullarna är ovälkomna. Någon som har tips på eller känner till rå-mat utan brosk…eller har annat tips. Alla tankar uppskattas :)

Åsa

kalindas
2017-10-27 18:27
#5

#4
Om du ska klara dej utan brosk, får du nog blanda själv. 🙂

/Elisa

Jossefina
2017-10-29 01:39
#6

#5 ja vatusan :) Men även där är många produkter för blandning med brosk inkluderat. Någon som har ett gött recept att dela med sig av?

Annons:
kalindas
2017-10-29 08:19
#7

#6
Gå in på barf i fokus eller på barfsidorna på facebook. Sök på Barf katt så hittar du några. Är ju en vetenskap med att få rätt blandning till katter, då det är viktig med bl.a. taurin

/Elisa

Upp till toppen
Annons: