Annons:
Etikettfoder
Läst 1531 ggr
burmamys
6/1/17, 6:31 PM

Förebygg tandproblem hos din katt

Osäker på om detta hamnade i rätt Kategori nu.

Jag har insett hur viktigt det är att sköta kattens tänder, även i förebyggande syfte.

http://burma.ifokus.se/articles/5930396ace12c41bd3000031-forebygg-tandproblem-hos-din-katt?discussions-1 

Dela gärna med er av egna erfarenheter och synpunkter!Glad

Annons:
NatasjaHemby
6/8/17, 11:15 AM
#1

Fick äntligen tid att läsa igenom hela din artikel ordentligt. Superbra skrivet! Jag trodde jag hade rätt bra koll på katters tandhälsa, men det där med att parodontit kan skada hjärta och njurar var nytt för mig och läskigt att läsa 😮 

Jag har en katt med konstaterad TR och en som till och från har problem med gingivit så jag försöker komma ihåg att sköta om tänderna ordentligt. Tyvärr går det i perioder hur bra jag kommer ihåg att borsta och använda bucacat. Hittills har mina katter alltid fått beröm från veterinären för sina fina, tandstensfria tänder, men jag tycker personligen att de blev sämre sedan jag bytte foder. Det är snart dags för den årliga vaccinationen, så vi får väl se vad veterinären säger då 🤔

SE*Simbelmynes

burmamys
6/9/17, 2:15 PM
#2

Tack så mycket!🌺 Ja, jag blev själv förvånad över att det fanns så tydlig evidens för sambanden mellan parodontit och inflammationer i andra organ som hjärtat och njurarna, även om jag läst påståenden om sambandet i barf-litteratur. Desto större anledning att ta hand om kattens tandhälsa, så det aldrig behöver gå så långt.

Bra jobbat av dig att borsta katternas tänder!👍 Även om det blir mer eller mindre i olika perioder så är det nog tillräckligt för att eventuell tandsten och gingivit inte hinner få för starkt fäste och vidareutvecklas till parodontit.

Det var nog de viktigaste jag lärde mig av detta, att tandsten/ gingivit går att åtgärda medan parodontit som gått så långt att tänder blivit ostabila är irreversibelt och även farligt för andra organ. 

Och så att det finns klorhexidinpreparat som hämmar inflammationer, som man kan använda även om katten inte tolererar tandborstning. Det blir ju lättare att hålla efter mellan tandstenssaneringarna hos veterinär om man kan sticka in en tops med Stomodine och kleta på tandköttet under några dagar, direkt efter behandlingen och när inflammationen eventuellt återkommer.

Saga har faktiskt börjat säga till om tandbortsningen nu, hon kommer och jamar (lite försiktigt än så länge), och följer då med frivilligt till badrummet, även om det inte är med samma iver som när vi klickertränar!😍

Pia-69
6/9/17, 4:57 PM
#3

#2 Kan det vara så att hon gillar Bucacaten? Min katt får slicka i sig ca. 1 cm Bucacat som belöning efter tandborstningen! Ang. Klicker, skulle man inte kunna klickerträna i samband med tandborstning oxå? ☺


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

burmamys
6/9/17, 5:49 PM
#4

#3 Jag tänkte också på att klicka in tandborstning först, men ändrade mig eftersom Saga blir så ivrig när det är klickerträning att hon ibland hugger efter godiset. Jag vill ju att tandborstning ska vara en lugn och mysig stund. 😊 Hon är inte så förtjust i bucacat att hon tigger mer, men hon accepterar den, till skillnad från den tandpasta med enzymer jag hade innan. Men hon är också väldigt kräsen med syntetiska smaker, vill egentligen bara ha rå föda. Orijens godis är ett undantag, men så består det enbart av frystorkat kött och lever, och är mjukt till skillnad från andra frystorkade godisar de fått prova.

Upp till toppen
Annons: