Annons:
Etiketthälsa
Läst 1851 ggr
MissMaven
5/17/17, 5:01 PM

Höftledsdysplasi (HD) hos orientaliska kattraser?

Från Pawpeds:
"Höftledsdysplasi är en ärftlig defekt i ledskålen i bäckenet vilket innebär att den inte är så djup som den vanligtvis skulle vara. På grund av detta så passar inte höftledskulan i ledskålen och ytorna börjar skava mot varandra, vilket orsakar att brosket bryts ned.
Eftersom då de båda kontaktytorna endast består av ben (brosket har slitits ned) så får man en ledyta bestående av ben-mot-ben vilket är plågsamt för katten.
Problemet är att kroppen inte kan nybilda brosk utan kroppen försöker att reparera skadan genom att öka benproduktionen, vilket bara förvärrar problemet.
Katter är generellt sett mycket duktiga på att inte visa smärta och de kan lida av HD utan att halta överhuvudtaget. Istället kan de röra sig mer försiktigt eller mindre än vad katter gör normalt och de kan också undvika att hoppa. Katter med en lindrig grad av HD kanske inte alls lider av det."
https://pawpeds.com/healthprogrammes/hd_se.html

Det finns många fler sidor om HD hos katter på nätet.
Jag förstår att HD är vanligare hos större katter som tex Maine Coon och det finns hälsoprogram för dem. Men är de orientaliska raserna nästan helt fria av HD? Jag har för mig att man hörde om något fall då och då, men väldigt sällan.

Har ni haft en orientalisk katt med HD?

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
kalindas
5/17/17, 7:42 PM
#1

Lotta (Liljekattens) har haft flera katter med höftledsfel, från olika linjer.
Här är en tråd hon skrev för några år sedan. Har inte hd röntgat mina katter, men skulle jag avla så hade jag definitivt gjort det. För även om katter klarar hd fel bättre än en hund, så gagnar det knappast en sund avel.
http://siames.ifokus.se/discussions/4d713198b9cb462244048e58-hoftledsfel-pa-kat4-vanligt

/Elisa

vallhund
5/17/17, 9:20 PM
#2

På katter kan man operera bort höftledskulan o låta musklerna hålla ihop det hela.

Här är en lång tråd som handlar om just det:
http://www.bukefalos.com/threads/bonnie-ska-opereras-pa-torsdag.1421316/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

kalindas
5/18/17, 8:34 AM
#3

#2
Operation är bra för en katt med smärta, då det kan ge katten ett långt och bra liv utan höftkulorna, då de ha otroliga muskler som håller upp kroppen.
Men det tar ju inte bort problemet att så många katter (oavsett ras) föds med kraftig hd och att man väljer fortsatt avel på dessa.
För även om jag tror att mat, underlag och sjukdomar kan förvärra problemen med hd, så finns det trots allt en viss arvbarhet och den bör ju undvikas.

/Elisa

vallhund
5/18/17, 11:31 AM
#4

#3 Helt enig, man får väl jobba som på hundsidan där vissa raser ej går att regga avkomma efter om de inte har HD fria plåtar, eller åtminstone känd HD status.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

NatasjaHemby
6/3/17, 12:44 PM
#5

Jag har funderat en hel del på detta sedan jag läste denna tråden och tråden som länkas i inlägg #1. Utifrån den länkade tråden verkar det ju som att HD är väldigt utbrett inom rasen och att då ta bort alla katter med HD ur avel skulle påverka avelsbasen enormt. En studie på hur mycket katterna egentligen påverkas av HD hade onekligen varit intressant. 

Min Vesta är en sådan där marklevande och lite klumpig katt. Hon har dock ingen särpräglad gångstil eller något som helst problem med att klättra högst upp i vårt takhöga klösträd. Nu är hon själv kastrat så jag tror inte jag kommer röntga henne om hon inte uppvisar några besvär, men skulle någon av hennes barn eller barnbarn uppvisa misstänka symptom så kan det naturligtvis vara bra att gräva djupare i detta.

Görs HD-röntgen alltid med sedering eller kan man göra det om katten av annan anledning redan ligger under narkos?

SE*Simbelmynes

kalindas
6/3/17, 1:08 PM
#6

#5
Vet inte exakt hur det görs. Men när man tänker på hund så är det under sövning. Dock har det diskuterats hur bra detta är och hur rätt själva bedömningen av HD är om hunden är djupt sövd.
Många rekommenderar därför på hund att man ska söva dem väldigt lätt, så att hunden inte slappnar av för mycket i höfterna och därför får fel bedömning.

Skulle kunna tänka att djup sövning på katt kan ge liknande resultat. 
På hund pratas det även mycket om underlag och hur det kan påverka höfterna på hunden. För hala och släta underlag kan ge skador och de vill att valp/unghund ska kunna använda benen på så olika underlag som möjligt för att musklerna ska göra att höftkulorna hamnar där de ska.

/Elisa

Annons:
NatasjaHemby
6/3/17, 2:20 PM
#7

Läste på annat ställe att hund absolut inte fick sövas innan röntgen utan endast sederas. Men enligt SKK verkar både sedering och sövning vara tillåtet. 

Mest en fråga av nyfikenhet. Kan personligen inte tänka mig att söva en katt endast för röntgen ifall den inte har några besvär, men om sövning inte är missvisande för resultatet kan man kanske ta det samtidigt som "tandläkarbesök" eller liknande.

SE*Simbelmynes

vallhund
6/3/17, 4:51 PM
#8

Sövning är nog ett vardagligt/förvanskat/missuppfattat ord för sedering, man hd röntgar inte hundar under narkos. Preparat, dos o hundens vikt skall anges på plåtarna för att SKK skall läsa av dem officiellt.

Nu är det visserligen snart 9 år sedan jag hd röntgade en hund, så det kan ju ha förändrats, då o de 20 åren tidigare som jag haft hund var det bara två godkända preparat som fick användas.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Maxima06
6/3/17, 5:05 PM
#9

Är det någon konstig ställning de röntgas i? Röntgar en av mina årligen, men då lungor och det är aldrig några problem att göra i vaket tillstånd. Röntgat två andra med utan sövning.

kalindas
6/3/17, 5:50 PM
#10

#7
Går säkert att röntga dem om du ändå har dem nersövda. Men om de sover djupt så kanske det är missvisande. Jag röntgade rygg och ben på min ena huskatt, då jag trodde han hade någon ryggskada. Kommer inte ihåg hur djupt sövd han var, för har för mig han fick lugnande.
#10
På rygg med benen utdragna så det "borde" gå att röntga en vaken snäll katt. Men när det gäller hund tror jag de får lugnande för att de ska ligga helt stilla.

/Elisa

Silvestris
6/7/17, 9:17 PM
#11

Man sederar ofta lätt för att få bra plåtar. Jag HD-röntgar mina devons och skickar plåtarna till OFA. De har väldigt tydliga och strikta instruktioner om hur plåtarna ska se ut för att godkännas och det krävs sedering för att få det rätt. Sedan ligger det lite i röntgensköterskornas skicklighet att inte manipulera lederna för mycket och i min erfarenhet är de väldigt duktiga.

Upp till toppen
Annons: