Annons:
Etikettkattprat
Läst 1572 ggr
lunaaa
4/2/17, 4:29 PM

köpa orientalisk korthår

Hej! Ska flytta tillsammans med min pojkvän snart och har funderat på att skaffa en oriental. Vi ska flytta till en etta på 40 kvadratmeter Jag har redan en norsk skogkatthona på 2 år. Hon är väldigt snäll, har aldrig fräst, rivits eller bitits. Hon är även nyfiken och har hälsat på mindre hundar och andra katter men aldrig uttryckt rädsla eller aggression. Jag har funderat på att skaffa en oriental som en kompis till henne då vi båda kommer att jobba i åtta timmar må - fre och så slipper hon vara ensam då hon inte tycker om att vara själv. Fungerar det att ha 2 katter (en oriental) i en etta på 40 kvm eller bör jag tänka om? :)

Annons:
Mezzoluces
4/2/17, 9:39 PM
#1

Jag har 4 godingar på 40 kvm. Tror vi är fler som har så 😺 Funkar bra! Tänk på att ha fler höga klätterträd och jag har även hyllor de kan klättra på.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Mezzoluces
4/2/17, 9:40 PM
#2

Har för mig att djurskyddslagen säger minst 10 kvm fri yta per katt.

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Asynjas
4/3/17, 5:15 AM
#3

Det går säker alldeles utmärkt bara man ser till att de har precis som föregående skriver, att kunna röra sig på höjden. Att man aktiverar sin katt och att de har möjligheter att klösa. Dvs få utrymme för sina naturliga behov. Angående regler - så är det dessa som gäller angående utrymme. "Utrymmen där katter hålls samt rastgårdar ska vara minst 6 kvadratmeter. Ytan ska vara minst 2 kvadratmeter per katt. Takhöjden ska vara minst 1,9 meter. Rastgårdar får gärna vara större men aldrig mindre än dessa mått"

=) /Helle

www.asynjas.se

Denna kommentar har tagits bort.
NatasjaHemby
4/3/17, 2:32 PM
#5

Det viktigaste när man har flera katter ihop är att de trivs tillsammans. Två katter som ogillar varandra kan bli svårt att ha i en etta, men med två katter som gillar varandra bör det inte vara några problem alls. För övrigt håller jag med föregående talare, bygg på höjden och lek mycket med katterna, så spelar storleken på golvytan mindre roll 🙂

SE*Simbelmynes

lunaaa
4/3/17, 10:37 PM
#6

Okej! Har hittat hyllor på supercat som jag tänkte sätta upp på väggen som en trappa som blir högre och högre, samt som matchar resten av inredningen ;) Tänkte köpa en orientalisk kattunge ingen vuxen då det är lättare med kattungar att anpassa sig med den andra katten. :)

Annons:
Pia-69
4/4/17, 8:00 AM
#7

Det finns "spjuthyllor" på Ikea som är bra, billiga och snygga att göra katthyllor av, har några själv! 🙂

http://www.ikea.com/se/sv/search/?query=LACK+V%C3%A4gghylla


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Upp till toppen
Annons: