Annons:
Etikettstandard
Läst 2412 ggr
trollunge0
2017-03-05 21:55

Vilken färg har min katt?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4

Hej! Gör nu ett andra försök till att hitta någon som vet vad det är för färg på min katt. Blev tipsad om att skriva här på siames eftersom det ska finnas många duktiga kattfantaster som kan mycket om katters färger. 

Jag har nu ingen siames, utan en huskatt och jag tycker hon är svår att färgbestämma. Tycker hon är lite ljus för att vara gul och något mörk för att vara creme.  

Jag har läst igenom artiklarna om färger på sidan och tycker de är mycket intressanta. Har nu förstått att för att kunna få en gul honkatt måste båda föräldrarna bära anlag. Min katts mamma är gul och hennes pappa måste då också vara det (har aldrig sett honom).

Min katt har ett antal halvsyskon (från mammans andra kullar) som också har ganska intressanta färger för att vara huskatter, Till exempel två honor som är silver-röd tigrerad respektive trefärgad svarttigrerad (enligt skk), en bror som är riktigt röd och två brödrar som har samma färg som min katt. 

Ska bifoga lite bilder och skulle vara oerhört tacksam för er hjälp!😃

Mvh Trollunge0

Annons:
trollunge0
2017-03-05 22:00
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

En till :)

kalindas
2017-03-06 08:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Skulle säga att hon är creme eller röd smoke (enfärgad silverkatt). Ser ut som hon har vit underull och då är hon troligtvis smoke. Tycker det mest ser ut som cremesmoke på bilderna.
För hade hon varit rödsmoke borde hon varit rödare. 
Svennis den långhåriga katten på ena bilden är rödsmoke.
Jackson på andra bilden är creme utan silver.
Eftersom mamman fått silverkatter innan och då inte med samma hane, som jag förstått det. Så är mamman troligtvis också silver.

/Elisa

NatasjaHemby
2017-03-06 10:45
#3

Det finns ingen kattfärg som heter gul. Gissar att folk syftar på creme när de säger gul.

Min första tanke var cremespotted, men har hon dessutom silver så kan det hända att mönstret bara är spökmönster. Jag är inte alls bra på silver, så jag vet inte om en smokekatt får lika ljus mage som en mönstrad katt (men det kan #2 säkert svara på). Hon är i alla fall inte "endast" creme, det är hon för ljus för.

Pappan till din katt måste vara antingen röd eller creme, ja 🙂

SE*Simbelmynes

kalindas
2017-03-06 12:39
#4

#3
Tycker hon ser väldigt smoke ut. Men hon kan var cremesilverspotted också. 
Är ju svårt att se på en cremekatt.
Någon typ av silver är jag 99% säker på att hon är, med eller utan agoutimönster.

/Elisa

NatasjaHemby
2017-03-06 13:05
#5

Det är bra att du har koll, silver/smoke är som sagt absolut inte mitt bästa område 🙂

SE*Simbelmynes

kalindas
2017-03-06 13:19
#6

#5
Inte mitt specialområde heller egentligen. Men denna katt är så tydligt silver. Underullen ser kritvit ut.

/Elisa

Annons:
MissMaven
2017-03-06 14:21
#7

Tror creme silver, utan mönster. Det som syns är troligen spökmönster. Jättesöt!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

trollunge0
2017-03-06 22:25
#8

Jisses! Tack för alla svar!

Det har aldrig slagit mig att hon kan vara silver, intressant! Har faktiskt ett par bilder på hennes mamma som jag alltid trott var röd (jag menade röd, inte gul, vet inte varför jag skrev så fick hjärnsläpp). 

Har försökt få en bild på hennes underhull men min tjej har lite temprament så man måste vänta på rätt tillfälle 😃 tror mycket väl hon skulle kunna vara red smoke eller creme smoke. Det är ganska ovanliga färger på huskatter va? Har inte jättemycket kunskap hur vanligt det är med olika färger på olika raser. (nu är ju inte huskatt en ras men ni kanske fattar). 

Fina katter du har #2 och tack #7 ❤️

trollunge0
2017-03-06 22:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#9

Min katts mamma: 

Första bilden ser man hennes färg tydligast. De andra är inte lika bra i kvaliten men man kan se ganska tydligt att pälsen på svansens undersida är betydligt ljusare precis som på min katt. Har alltid tänkt att hon var röd rätt och slätt.

trollunge0
2017-03-06 22:39
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Och här är hennes halvsyster från mammans tidigare kull. 4 ungar fick hon där, två honor och två hanar. Båda hanarna var röda och honorna blandfärgade, vilket får mig att tro att pappan till dem inte var röd.  Denna tjejen står skriven som silver-röd tigrerad. Om det stämmer vet jag inte.

NatasjaHemby
2017-03-06 23:08
#11

Jag tycker att mammans färg är svår att se, men kanske rödsmoke? Systern i #10 är definitivt svartsköldpaddssilvertigré med vitt (fs 23 09 alt. fs 23 03, beroende på hur mycket vitt hon har på bakkroppen). Hennes pappa kan då gissningsvis ha varit svarttigré/-tabby eller möjligtvis blåtigré/-tabby och måste ha varit vitfläck.

Häftiga färger har de allihop i alla fall 🙂

SE*Simbelmynes

kalindas
2017-03-07 08:28
#12

#9
Skulle tro rödsmoke, ser ut att vara lite ljusare röd än normalt. 
Sen håller jag med #11 i det hon skrivit om färgerna på förra pappan och halvsystern.

/Elisa

trollunge0
2017-03-07 15:22
#13

#11 tyvärr har jag inga bättre bilder just nu :( och systern har vad jag minns inte jättemycket mer vitt. Har studerat katters färg lite mer nu och inser att silver (smoke? Är silver och smoke samma färg?) nog är ganska vanligt ändå. Såg en jättefin silverfärgad katt idag :) och den hade riktigt vitt underhull! och tack #11 :D

Annons:
trollunge0
2017-03-07 15:25
#14

Jag tänker mig att min katts färg inte är så randig utan mer som marmor :) hon är ju inte 100% enfärgad utan det flammar fram olika nyanser här och där. Och pälsen på halsen är nästan vit :)

NatasjaHemby
2017-03-07 18:19
#15

Ja, silver och smoke är egentligen samma anlag. På mönstrade katter säger man silver och på icke-mönstrade säger man smoke.

Hon ser inte tigré ut nej, mer spotted. Kan också vara tabby, jag ser inte riktigt mönstret på någon av bilderna. Men mest troligt är mönstret bara spökmönster och det spelar då ingen roll vilket mönster det är, utan hennes färg blir bara cremesmoke (es).

SE*Simbelmynes

kalindas
2017-03-07 19:11
#16

#14
Här har du en artikel om silver/smoke. Där finns en bild på min svartsmokes päls och underull. Som du ser är hon helt vit i hårbottnen. 
Det kan vara ganska svårt att se smoke på röda och cremekatter.  Men då din har så tjock och fin päls syns det tydligt. 🙂

http://siames.ifokus.se/articles/588c81f48e0e744a5e00080b-silver-och-smoke-genetik-del-5?discussions-3

/Elisa

Upp till toppen
Annons: