Annons:
Etikettkattprat
Läst 1813 ggr
Matildish
2/16/17, 2:16 PM

Katter i lägenhet?

Hej!

Jag och min sambo har länge gått i kattankar och jag har ända sedan en kompis till mig köpte siameser för flera år sedan velat ha två själv. I somras flyttade vi till Göteborg och har nyligen fått ett förstahandskontrakt på en lägenhet. Lägenheten är dock en 1,5:a på 43 kvm utan balkong eller dyl. så min fråga till er är helt enkelt om två siameser/orientaler kan trivas här om man även bygger en del ytor på höjden åt dem? Innergård och närliggande parker finns för äventyr i koppel.

p.p1 {margin: 0.0px 0.0px 0.0px 0.0px; font: 12.0px 'Helvetica Neue'; -webkit-text-stroke: #000000} span.s1 {font-kerning: none}

Eller bör vi vänta tills vi någon gång i framtiden bor större?

Annons:
NatasjaHemby
2/16/17, 3:06 PM
#1

Det brukar gå väldigt bra att ha katter i lägenhet. Jag tycker inte att ert boende är för litet, även om det också beror på hur ytan är disponerad. Viktigast är att där finns en bra raksträcka där katterna kan galoppera loss ordentligt, tycker jag. Utöver det är det, som du säger, bra att bygga på höjden för att få mer utrymme.

Själv bor jag på 50 kvadrat och har fyra vuxna katter. Maxantalet här hemma har jag satt till fem vuxna, sen tror jag det blir för trångt. Vi har förvisso en stor inglasad balkong också, men orientalerna använder den mycket sparsamt på vintern. Under sommaren bor vi i en kolonistuga som är i storlek med er lägenhet, men där blir det också mer utevistelse för katterna eftersom läget inbjuder mer till koppelpromenader. Det är såklart upp till var och en vad de tycker är för trångt, men jag hade generellt inte sett något hinder att sälja kattungar till någon som bor på 43 kvadrat.

SE*Simbelmynes

[Sandi92]
2/16/17, 4:09 PM
#2

Tror inte det är för litet om du aktiverar dem mycket, går ut med dem och möblerar efter deras behov. Lite synd att det inte finns balkong dock. Riktigt heta sommardagar blir det ofta jättevarmt i lägenheter (i alla fall i min) och mina katter uppskattar enormt mycket att kunna ligga ute på balkongen då.

Lilla Alviks katteri
2/16/17, 6:52 PM
#3

Tror att katter anpassar sig väldigt bra men man måste vara medveten om att siameser/orientaler kan ha en ljudlig stämma! Inte bara för en själv utan även för grannar! Tror det är viktigt att kastrera tidigt då en del, framförallt hanar, kan ha en ljudlig stämma!! Och en liten yta, bara av egen  erfarenhet kan göra att de hörs mer!!

För mig är det världens underbaraste katter!!! Så vore jag som du skulle jag inte tveka!

SE* Lilla Alviks

kalindas
2/16/17, 7:54 PM
#4

Bodde på 33 kvm med tre orientaler när jag var yngre och det gick alldeles utmärkt. De ville helst vara där jag var och ligga nära.
När jag bodde större, så sprang min siames Holly omkring och ropade på mig. Hon tyckte det var alldeles för stort!
Huskatter däremot tror jag kan vara svårare att ha på liten yta, även om det där är olika från katt till katt. Men känns som de vill ha mer yta.
Kat4 katter och andra raser som gillar att vara nära sin matte, brukar fixa mindre lägenheter perfekt, bara de får möjlighet till lek och klättring.

/Elisa

Asynjas
2/17/17, 4:15 AM
#5

Håller med alla föregående :-)

=) /Helle

www.asynjas.se

Herseruds
2/17/17, 8:28 AM
#6

Jag tror det funkar bra om du anpassar ytan som du skrivit, om de har kattsällskap av samma typ, om inte deras människor är hemifrån alltför mycket, och om ni som du skriver tar ut den. Jag hade två katter, balines och tonkines in en tvåa utan möjlighet att gå ut under något år, det funkade men de blev mer passiva och loja än när de bodde i stort hus med möjlighet att gå ut i trädgården.

Annons:
Matildish
2/18/17, 10:24 AM
#7

Tack alla för utförliga svar! Det blir inget kattköp förrän tidigast i höst men nu vet vi hur det ligger till så nu har vi god tid på oss att planera, kattanpassa lägenheten och kika på uppfödare :)

kaninsnobben78
3/5/17, 10:24 PM
#8

Jag bor i Lägehet  Jag har 4 katter Så har jag kaniner men dom bor ute året runt  Jag har en tvåa  Bara om du har kattlåda rill din katt  och ha klösbräda

Upp till toppen
Annons: