Annons:
Etikettkattungeprat
Läst 2330 ggr
Mangochanti
2016-12-10 18:53

Honans beteende

Jag har lite funderingar kring detta med kattungar och honan. Jag köpte en katt hona som nu fått kattungar (renrasiga) Men har inte haft min katt mer än 3 månader. Så jag ”känner” inte riktigt hennes personlighet ännu, dvs på djupet. Älskar henne oerhört för hon är superfin, pratig, kelig och otroligt tillgiven.

Nu var hon dräktig vid köpet. Men sen kattungarna kom för en vecka sedan så har jag lite funderingar.

Hon födde första kattungen bredvid mig i sängen, och jag skyndade att ta kattungen till den bolåda vi förberett.

  1. Vissa nätter kommer hon upp i min säng med någon av sina ungar, jag bär givetvis tillbaka den. Men är detta vanligt?

  2. Hon hoppar också upp till mig nattetid och ligger där någon stund, trampar med tassarna på mig & hoppar sen ner till kattungarna igen, men min fundering är om det är vanligt?

  3. Ibland lägger hon sig ovanpå sina kattungar men däremellan är hon en mkt duktig kattmamma, varför gör hon så? Kattungarna är friska och fina och växer som de ska.

Hon får ligga ifred i rummet och har en fin bolåda, har en värmeflaska som hon får kvällstid för extra värme, samt höjt rumstemperaturen något under kattungarnas första tid. Hon äter bra och verkar för övrigt må mkt gott.

Hon verkar acceptera bolådan och flyttar aldrig kattungarna förrän på natten, då bara till min säng och bredvid mig.

Någon som upplevt samma?

Jag har lång erfarenhet av huskatt, men detta är min första renrasiga Balines och jag upplever att det är stor skillnad på huskatt och raskatt.

/MC

🐱

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Annons:
kalindas
2016-12-10 19:03
#1

Dessa raser är lite speciella och mer en blandning mellan hund och katt. Hon vill att du ska hjälpa henne ta hand om bebisarna och vara nära dej.
Min ena hon försökte genom att bita mig i handen och dra allt hon orkade att dra ner mig i bolådan när hon hade ungar. 🙂
Du kommer märka att dessa katter kräver mycket mer än en "normal" katt och att du bör ha minst två för att de inte ska bli för krävande.

Hur kommer det sig att hon var dräktig när du fick henne? Är du fodervärd?

/Elisa

NatasjaHemby
2016-12-10 19:19
#2

Att hon vill ha ungarna hos dig låter helt normalt. Även att hon lämnar ungarna en liten stund för att mysa.

Var står bolådan i förhållande till sängen? Jag hade lådan precis intill sängen och armen nere i lådan på nätterna den första tiden. Vet även att en del uppfödare har bolådan i sängen för att mammakatt ska vara nöjd samtidigt som de själva inte riskerar att klämma ungarna.

SE*Simbelmynes

Mangochanti
2016-12-10 19:22
#3

Hon är inte ensam utan jag skaffade henne då min gamla huskatt varit ensam ett år nu efter att min förra katt dog i cancer :-(

Köpte henne, och upptäckte själv att hon var dräktig och detta är lite av en långbänk. Så jag går inte in på det i detalj förrän det har löst sig, vilket jag hoppas det gör. :-)

Ja, jag har hennes bolåda nära min säng och får gå upp ett par ggr/natt och sitta lite med henne.

Tyvärr är hon inte så brydd i min huskatt, (han är innekatt) så nu funderar jag om jag ev behåller en av hennes avkommor också.

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kalindas
2016-12-10 20:04
#4

#3
Är inte alltid huskatt och balines klickar. Jag har tur här hemma och det funkar ganska bra. Dessa katter vill gärna ligga på hög eller tätt intill sin ägare.
Så behålla en unge efter din hona, är nog en bra idé. 🙂
Dessa katter har en tendens att bli lite rasistiska, mot andra katter.

Ang. att hon var dräktig när du fick henne låter inte väldigt seriöst av uppfödaren/förra ägaren. Men jag ska inte gå in mer på det. 🤐
Mitt tips är att du kontaktar Sverak eller en WCF klubb, som hjälper dej med stamtavlor till ungarna och ev. dna prov om det behövs. 
Om inte Sverak har ändrat sig så har både WCF och Sverak möjligheten att erbjuda stamtavlor till en kull utan att man behöver vara reggad uppfödare.
Är ju synd om du fått en kull med renrasiga bebisar och måste sälja dem som huskatter. 😕

Det kommer säkert gå bra med ungarna, får mamman bara vara nära dej, så kommer hon vara supernöjd!

/Elisa

Mangochanti
2016-12-10 22:57
#5

"Dessa katter har en tendens att bli lite rasistiska, mot andra katter."  Vår huskatt är en väldigt social och skön gammal herre, så det blir kanske bättre med tiden?
Men vår lilla dam sätter honom på plats och styr och ställer redan :-) Hon är inte arg eller så, men det verkar räcka att hon blänger på honom och höjer tassen så viker han undan.

Troligtvis blir en av kattungarna kvar :-) detta är diskuterat.

OM, nu är det inte aktuellt pga det som skett, men om jag vill ta en annan kattunge, annan ras. Skulle det kunna fungera. Dvs typ när kattungarna hemma flyttat? Troligen blir det inte så nu ändå, frågar bara vad ni tror som har erfarenhet.

Tanken var ju inte att ha kattungar nu, men ödet blev ju så och dom är bedårande fina :-) Men OJ, allt detta kring färg. Har läst på Sverak, men blir inte riktigt klok på detta. Det skulle finnas kurser inom färg och genetik för oss nybörjare :-)

Det övriga har jag under kontroll, så jag väntar på besked och har fått fin hjälp som jag är mkt tacksam över. Jag vill inte heller sälja mina kattungar med en mkt fin linje utan stamtavla. Så jag hoppas iaf att det ska lösa sig.

Tack för era svar :-)

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

kalindas
2016-12-11 00:05
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Tror det finns genetikkurser. Vet att sverak har en uppfödarkurs och förr fanns det flertalet kurser på pawpeds, vet inte om de är kvar.
Annars lägg ut bilder på bebisarna när de blivit lite större, så ska vi nog kunna gissa färg! 🙂
Vad har mamma och pappa för färger?

De behöver inte bli rasistiska, men en del har de tendenserna. Kan dock bli krävande om de inte har en katt som kräver närhet på samma vis som de själva.
Min Elliot tycker väldigt mycket om min hushatt Pelle. När han inte ligger i mitt knä så ligger han gärna jämte Pelle. Men Pelle är en katt som vuxit upp med dessa raser och blivit lite som dom. Hittekatt sen han var 2,5 veckor.

/Elisa

Annons:
NatasjaHemby
2016-12-11 11:19
#7

#5 Det finns kurser i färggenetik 🙂 Bl.a. Ylva Stockelberg föreläser i ämnet. Kanske kan du be din klubb att bjuda in henne för att föreläsa? Annars är hennes bok Kattuppfödning: avel och genetik väldigt bra och enkel att förstå.

Jag gissar att du redan sett artiklarna om färggenetik som lagts upp här på sajten? Dessutom är du såklart alltid välkommen att lägga up bilder på de små för att få hjälp med färgbestämning (eller bara för att vi väldigt gärna vill se kattungebilder här 😊).

SE*Simbelmynes

Mangochanti
2016-12-11 22:05
#8

Jag har boken :-) men är lite "grekiska" då jag är så ny i ämnet. Ska föreslå det till min klubb. Tack för tipset.

Jag har läst dina artiklar som är jättebra, men kruxet är väl att jag börjar på noll :-)

Visst, bilder kommer när dom blivit något större. Dom är supersöta :-)

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Mangochanti
2016-12-11 22:10
#9

Fina Elliot och Pelle är kalindas :-)

Hade också en hittekatt, liten som en sparv och vart väldigt fin och go. Finns inte längre i livet den lilla.

Tack snälla för svar och tips :-) Behövs då jag lixom av ödet slängts in i ruljangsen :-)

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Mangochanti
2016-12-16 06:45
#10

Nu har min hona de senaste två nätterna låtit bli att ta upp ungarna (som nu hunnit bli 13 dagar) till mig, jag har gjort om i bolådan och tror den passar henne ännu bättre nu.

Nu kan kattungarna också komma ur lådan lättare när de också öppnat ögonen och nyfikenheten börjar ta över.
Men ändå ha en trygg "kant" runt omkring sig, där de även kan göra toalett utan att jag har de överallt i rummet.

Så nu är vi alla trygga och nöjda. Kattungarna ökar i vikt och ser välmående,  friska ut och bedårande SÖTA. Ska snart visa dom på bild :-)

/MC

Be healthy, keep up, and be you. Katt And love the cats BlommaMC/ Efva

Upp till toppen
Annons: