Annons:
Etikettavel
Läst 1802 ggr
Pirpa Suutari
11/16/16, 1:46 PM

Hur har OSH utvecklats sen 1958?

Hej! Håller på med ett arbete om katter i Pawpeds G1 och har valt OSH. En fråga är hur rasen utvecklats till dags dato och vad jag kan läsa mig till på nätet så uppstod rasen i början av 1950-talet. Finns det nån här, som känner rasen bra, som kan berätta för mig hur den utvecklats?

Annons:
NatasjaHemby
11/16/16, 2:45 PM
#1

Vad roligt att du valt att undersöka just "vår" ras 🙂 Vill du ha info specifikt om rasen i Sverige eller rasen i allmänhet? Handlar det om rasens utseendemässiga förändring, temperamentet, rasens popularitet eller annat?

På SVERAKs hemsida står följande: "Vid FIFes GF 1972 godkändes orientaliskt korthår som ras - utan certifikaträtt - men redan 1969 registrerades den första inom SVERAK som havanna. Rasen fick fullt godkännande vid FIFes GF 1975." Där går även att söka fram antal registrerade individer år för år, ifall du vill se hur populariteten förändrats genom åren.

Angående rasens utseende så kan kortfattat sägas att de utmärkande dragen för rasen har förädlats till att bli ännu mer utpräglade - öronen har blivit större, nosen längre och smalare, kroppen elegantare o.s.v. Ett tips är att försöka hitta uppfödare som avlat några decennier och fråga dem om deras upplevelser av rasens utveckling. Kanske kommer någon mer erfaren uppfödare att svara direkt här i tråden. Ett annat tips är att söka efter gamla rasstandarder och jämföra dem med dagens aktuella. 

Lycka till! 🌺

SE*Simbelmynes

Pirpa Suutari
11/17/16, 1:00 PM
#2

Jättetack Natasja för ditt svar! Jag kollade på Sveraks hemsida och stambokföringen, där hittade jag antalet katter per år. 

En annan fråga jag har är: Vad anser uppfödarna vara det viktigaste att arbeta med vad gäller hälsan i denna ras? Varför anser uppfödarna att detta är det mest allvarliga problemet?

NatasjaHemby
11/17/16, 1:48 PM
#3

Vi har hälsoprogram för PRA, men eftersom det är enkelt (och ett krav) att gentesta alla avelsdjur så kan det inte direkt beskrivas som ett problem i nuläget.

Jag skulle spontant säga att hjärtscanning är något vi bör arbeta med, för att få en bild över hur vanliga olika hjärtfel är inom rasen. Hoppas att Jelena tittar in och svarar i denna tråden, för hon är väldigt duktig på att svara på hälsofrågor 🙂

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: