Annons:
Etiketthobby
Läst 2924 ggr
NatasjaHemby
10/29/16, 7:12 PM

DIY bolåda eller myslåda

När jag skulle börja föda upp var jag så sugen på att bygga en fin bolåda åt mina blivande mammakatter. Efter att ha tänkt några varv bestämde jag mig istället för att använda mig av engångslådor. Dels för att slippa förvara en stor trälåda mellan kullarna och dels för att enkelt kunna byta till en ny låda vid behov.

Jag föredrar att ha två iordningställda bolådor, så att jag snabbt och enkelt kan flytta mamma och ungar till en ren, fräsch låda direkt efter förlossningen. Det är naturligt för mamman att vilja flytta sina ungar för att undvika att lukter från födseln lockar rovdjur. Lösningen med ny, luktfri bolåda kan med lite tur minska risken för att mamman vill flytta ungarna till en olämplig plats.

Här kommer lite tips på hur man enkelt kan ordna en egen bolåda helt av återvunnet material:

Steg 1. Ta en stor kartong, exempelvis flyttkartong. Lägg några lager tidningar i botten, för att isolera undersidan. Extra viktigt om man har kalla golv.

Steg 2. Lägg i några lager gamla kökshanddukar. Jag sparar dem som fått fläckar eller revor för ändamål som detta. Enkelt att byta ut och tål att tvättas i hög temperatur.

Steg 3. Lägg i en tjockare dyna eller filt, som tål att tvättas i minst 60 grader. Jag har gjort min "dyna" av ett gammalt badlakan som jag vikt ihop och stoppat in i ett gammalt örngott.

Steg 4. Låt mammakatt inspektera bolådan 😃

Steg 5. Trä en stor t-shirt  över hela lådan, så att det endast blir en öppning vid ena kortsidan. Enkelt att dra fram och tillbaka för att få mer eller mindre tak över lådan. Bara att dra över när man vill ge lilla familjen lugn och ro och dra ifrån när man vill titta till dem. Klart!

Naturligtvis kan denna enkla bolåda även användas som en helt vanligt mysplats för alla lådälskande katter 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
Tjeja
10/29/16, 7:22 PM
#1

Jättebra DiY-beskrivning på en mycket bra o smart lösning! Tack! 😊

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Fridaaaa
10/29/16, 7:23 PM
#2

GJort liknande men dragit över hela lådan så att öppningen blev öppningen på tröjan :) Mina ratade dock det haha!

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

kalindas
10/29/16, 8:08 PM
#3

Så gör jag också. Brukar köpa flyttlådor. Väldigt uppskattade. Sen är det bara att skära ett hål i lådan när bebisarna få börja gå ut i en mindre hage.

/Elisa

Carlitos
10/29/16, 9:21 PM
#4

Smart med t-shirten! 👍

Truffles
10/30/16, 9:55 AM
#5

Smart och enkel DIY! Hälsningar från mig som har en jättefin oanvänd fräsch och nygjord bolåda i 'kattrummet' då mamma katt hellre valde alternativet; den bruna iordningsställda flyttkartongsbolådan. 🙁 😃

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Zorcie
10/30/16, 11:57 PM
#6

Jättebra tips! Tack! :)

Annons:
NatasjaHemby
10/31/16, 12:39 PM
#7

Roligt att det var ett uppskattat tips!

#3 Så gjorde jag sist. Flyttade bolådan till köket (med en lagom hög avspärrning vid dörröppningen) när de var ca 4 veckor och gjorde då ett hål i lådans kortsida, så att de själva kunde gå ut och in 🙂

#5 Katter + kartonger = sant 😂

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: