Annons:
Etiketthälsa
Läst 1584 ggr
NatasjaHemby
2016-10-26 06:00

PRA i dagsläget

När PRA blev uppmärksammat hos våra raser för några år sedan så vållade det stor debatt. Det skrevs många trådar här inne om hur vi skulle förhålla oss till sjukdomen i vårt avelsarbete. Många var oroligt såklart, både uppfödare och ägare till sällskapskatter. Idag testar vi alla avelsdjur och den som köper sin katt av en seriös uppfödare behöver inte vara orolig att få en affekterad katt. 

Hur ser era personliga tankar och erfarenheter ut så här långt? Är det kanske någon medlem på forumet som har en PRA-affekterad katt? Hur planerar ni uppfödare ert långsiktiga avelsarbete - håller ni er bara till regeln att para max bärare+fri eller arbetar ni får att få bort genen helt från era katterier? Hur påverkar PRA ert val av avelsdjur?

Dela gärna med er av era tankar 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2016-10-26 09:27
#1

Pausade min uppfödning innan det pratades om PRA på katterna och mina katter är därför inte testade.
Dock har jag en katt som jag har stora misstankar om att han ser dåligt. Hans ögon skimrar i grönt i vissa ljus och han bara följer leksaken om den viftas framför hans näsa. Han verkar inte ha speciellt påverkad av detta, men min känsla är att nåt inte stämmer. Så så fort ekonomin tillåter ska jag åka och göra en ögonlysning på honom.
Tycker det är toppen med att man PRA testar katterna, då man på det viset förhoppningsvis slipper katter som riskerar att bli blinda! 🙂

/Elisa

MissMaven
2016-10-26 09:37
#2

Jag parar max bärare och fri, det stör mig inte att ha bärare i katteriet. Jag har en hona som är bärare och en som är fri, så jag blev tvungen köpa en avelshane som var fri (hade velat köpa hans bror först, men han var testad och bärare).

Det är lätt i fallen där vi har DNA-test, som PRA är; det är svårare för andra  hälsoproblem som njurar, hjärta osv.  Man måste ha bra koll på linjer och följa upp relevanta värdena regelbundet hos avelsdjur.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Asynjas
2016-10-27 08:14
#3

Jag har valt att ha PRA-fria hankatter och så får honorna bli som de blir. Om det behövs har jag betalat hanksttuppfödaren för att göra testet innan eventuellt köp. Lyckades behålla min första PRA-fria hona senast. Över tid får vi nog en relativ PRA-fri avelsbas. Det är bra att vi inte kan para PRA-infekterade med PRA-fria. Alla i en sådan kombination blir bärare. Detta hade kunnat lett till att vi snävat avelsbasen genom att få många bärare som ju inte går att para med varandra.

=) /Helle

www.asynjas.se

NatasjaHemby
2016-10-28 14:17
#4

Tack för era svar, det är så intressant att läsa hur andra resonerar.

#1 Så tråkigt med Elliot 😕 Lyckligtvis så verkar inte katter bli lika begränsade av blindhet som vi människor, så han kan säkert leva ett långt och gott liv även utan att se ❤️

#2 Håller helt med om att de sjukdomar vi kan gentesta och få säkra svar för inte är våra största problem. Det är ju egentligen bara vid inköp av avelsdjur, lån av hane och beslut om vilken avkomma som ska behållas som det kan skapa lite huvudbry.

#3 Jag tänker nog ungefär som du. När jag köpte mina honor brydde jag mig inte så mycket om PRA-status. Det var svårt nog att hitta passande individer ändå. Ska jag däremot köpa in en hane så önskar jag att han är fri, så att jag inte behöver ta hänsyn till honornas PRA-status. Just nu har jag dessutom en hona som är bärare, så en fri hane är ett måste.

SE*Simbelmynes

Upp till toppen
Annons: