Annons:
Etiketthälsa
Läst 1427 ggr
juliagrunnan
2016-09-08 10:20

Siameshane har börjat bitas

Jag och min sambo har en siameshane på 3 år. En jättego kille som har bott hos oss i ett år. Han är väldigt dominant och gick inte ihop med andra katter i sitt gamla boende utan är numera ensamkatt hos oss. Det har fungerat jättebra, då vi är mycket hemma. 

Nu den senaste månaden så har han dock börjat bita oss i händerna. Först gjorde han det när han var busig och lite understimulerad, men nu de senaste dagarna gör han det oftare. Han ligger gärna nära och gosar, och vid vissa tillfällen så biter han mig i handen så fort den kommer i hans synfält. Det är som bit- och kelsyndromet men det kommer oavsett vad vi gör. 

Någon som har några förslag på vad vi kan göra? Jag försöker att inte bli arg och distrahera honom med lek när det händer, samt att försöka att leka ännu mer med honom. Men det verkar inte avta. 

Är det just för att han inte har något sällskap? Fram tills nu verkar han ha trivts väldigt bra som ensamkatt inomhus fast med tillgång till balkong.
Vi vill skaffa sällskap åt honom, en undergiven siameskattunge skulle nog fungera, men vi bor i en trea på 74 kvadrat. Vi skulle vilja vänta ett år tills vi har skaffat hus innan vi skaffar sällskap…

Annons:
kalindas
2016-09-08 10:54
#1

Kan nog vara en idé med en kattunge som kompis. Kan vara att han saknar någon att bråka och leka med och därför är lite frustrerad. 
Testa även att köpa feliway och sätt i eluttaget, kan dämpa ev stress lite.

/Elisa

juliagrunnan
2016-09-08 11:04
#2

Vi har Feliway hemma, eftersom han fick lite vårkänslor och ville ut och ta hand om sitt revir i början av sommaren. Det försvann med Feliwayen. 

Då kanske det bara är att försöka skaffa sällskap åt honom, och hoppas att det funkar. Skulle det vara bäst med en hane eller hona? En hane kanske hotar honom mer, då han är väldigt känslig för andra katter som utmanar honom och hans revir.

kalindas
2016-09-08 14:44
#3

#2
Är det bara en kattunge så går det nog med vilket som.  🙂

/Elisa

Hugo o Ulla
2016-09-09 07:16
#4

Är han väldigt dominant så tycker han att det är ok att bita er. Ni får visa att ni är de dominanta och han är nr 3 i hemmet. Att skaffa en liten kompis att ha som tuggleksak gör det inte bättre i nuläget. Har inget med bestraffning att göra men det är ni som bestämmer. Inget lek eller gos om han vill bitas.

NatasjaHemby
2016-09-09 10:23
#5

På vilket sätt bits katten? Visar han tecken på aggressivitet, beter han sig som att handen var en leksak som han smyger på eller är det mer som kärleksbett? Hur agerar han i samband med betten? Stryker han bak öronen, piskar med svansen, morrar, hugger snabbt och hårt eller nafsar nätt?

Min ena katt tuggar på mig jämt, men det är alltid för att hon vill något. Oftast gos eller att jag ska bära henne, kanske även ibland när hon vill ha mat. Men hon spinner alltid när hon biter, det är absolut inga hugg och jag har uppmuntrat detta beteende väldigt mycket, så jag har bara mig själv att skylla 😇

SE*Simbelmynes

juliagrunnan
2016-09-11 14:20
#6

#4 HugooUlla Självklart vill jag inte skaffa en kattunge för att han ska ha något att bita på. Det jag funderade på var om han är frustrerad över att vara ensam, och inte ha någon att busa med.

#5 NatasjaHemby Han är absolut inte aggressiv. Och han morrar inte när han bits. Det kommer ofta i samband med gos. Så fort han ser att jag inte tycker det är kul så släpper han, eller om jag säger ifrån. Det är som att han blir uppspelt och bara måste bita ibland. Men öronen är inte bakåt och han hugger inte, utan nafsar eller att det liknar "kärleksbett".

Annons:
NatasjaHemby
2016-09-11 15:47
#7

I så fall låter det som ett ganska normalt beteende och jag tycker ni gör rätt som leker mycket med honom och ger honom mycket uppmärksamhet. Det är ju en extremt krävande ras, som vill ha mycket närhet och underhållning. 

En kattunge som sällskap går säkert utmärkt. Med den åldersskillnaden blir det tydligt vem som bestämmer. Om ni tycker att ni bor för trångt för två katter så måste jag också säga att jag inte tror att ytan är något problem alls. Bor själv med fyra katter i lägenhet på 50 kvm (ca 40 kvm stuga under sommarhalvåret), har haft fem vuxna katter i lägenheten som mest och det kändes aldrig trångt 🙂

SE*Simbelmynes

Felicula
2016-09-12 09:59
#8

Är han kastrerad? En del fertila hanar biter "kärleksbett" i lite allt möjligt, inte bara en honas nacke. Speciellt också i samband med gos, för att de kan bli överstimulerade sexuellt av beröring. En kompis är säkert bra. Min fertila hane har gått jättefint både tillsammans med honor (både den han ska para och den andra, på p-piller) och kastrerade hanar. Just nu ligger han hög med sina egna kattungar …

Lejonhjarta
2016-09-12 17:20
#9

Se inte ytan som ett problem för det är en rätt stor yta. Tänk högt istället för platt! Klätterträd, vägghyllor, spatserbrädor på väggen… Bara fantasin som sätter stopp! Dessa raserna gillar att vara högt å lågt så det är utmärkt. :-)

Han verkar som han kanske saknar någon likasinnad och då är det säkrast med en liten kattunge. Det funkar oftast även om det kan vara lite kämpigt i början…

Carlitos
2016-09-12 20:43
#10

Man kan ju även kolla tänderna så det inte är något där som irritera och kliar. Men det låter mest som det bara är bus han håller på med.

Upp till toppen
Annons: