Annons:
Etikettavel
Läst 1861 ggr
NatasjaHemby
2016-08-23 10:00

Uppfödardiplomering

Ni som är diplomerade uppfödare, vad tycker ni om själva diplomeringen? Är det lärorikt att läsa materialet och svara på frågorna? Gjorde ni det hemma själva eller på en medlemsträff? Vilket förbund tillhör ni (ifall det görs inom fler förbund än SVERAK)? Frågar era kattungeköpare ifall ni är diplomerade uppfödare eller ej? Tycker ni att det är värt det?

SE*Simbelmynes

Annons:
Mezzoluces
2016-08-23 17:49
#1

Jag gjorde den 2012 och klarade den inte. För mig var frågorna fullständigt värdelösa!!!! Jag har inte haft någon användning av det. De som föder upp många kattungar sparar ju lite pengar på stamtavle avgiften. Jag var på Sveraks årsmöte i våras och en helt ny grupp har satts ihop för att göra någon form av förändring, men det kan ju ta tid….

Uppfödare av Balines och siames www.mezzoluces.n.nu

Lilla Alviks katteri
2016-08-24 09:11
#2

Vi gjorde testet för något år sedan, och tyckte däremot inte att frågorna var särskilt svåra. däremot lite kluriga. Man fick läsa ett par ggr innan man förstod vad de frågade efter eller rättare sagt vad svaret var. 

Jag tycker att man lärde sig saker som nog var självklart men man kanske inte tänkt på tidigare. För i vilket fall jag hade inte innan läst"Att ha katt", eller vad häftet heter, tidigare.

Jag tycker helt klart att det var värt det!

Vi tillhör Sverak och vi gjorde testet hemma! Däremot har våra kattungeköpare inte frågat om diplomering,, tror någon har kommenterat det.

Så jag tycker att det är värt att lägga lite tid på det!

SE* Lilla Alviks

Asynjas
2016-08-24 13:49
#3

Jag tycker det är värt det då du lär dig att hitta i SVERAKS regler och inte minst Jordbruksverkets regler för djurhållning. Tycker det är en bra morot att man får billigare stamtavlor. Nu kunde jag ju reglerna på mina fem fingrar då jag satt domarelev i början på 1999-talet. Så jag var van att hitta och flrstå texterna, vilket underlättar. Har du fler än två kullar om året behöver du även tillstånd av Länstyrelsen. Jag tyckte det var helt fantastiskt. Det kom hem en djuransvarig från Länstyrelsen och vi pratade om min djurhållning i 1,5 timmar. Sedan fick jag ett fyrsidigt protokoll där jag var godkänd. Allt detta helt gratis. Vilken lyx. Obs detta gäller inte bara uppfödare utan vem som, som har katt och tar fler än två kullar om året.

=) /Helle

www.asynjas.se

Asynjas
2016-08-24 13:50
#4

Det skulle stå 1990-talet 😆

=) /Helle

www.asynjas.se

Denna kommentar har tagits bort.
NatasjaHemby
2016-08-26 11:32
#6

Tack för svaren! Intressant med lite blandade svar för att se det från olika synvinklar. Examineringsavgiften har man ju "fått tillbaka" efter fem registrerade kattungar, så rent ekonomiskt är det väl lönsamt för de flesta. 

#3 Länsstyrelsen har jag tänkt att jag ska kontakta så småningom. Frågan är bara när. Hade en kull förra året, förhoppningsvis två detta året och eventuellt ingen alls nästa år. Gissar också att inspektionen behöver göras om ifall man flyttar?

SE*Simbelmynes

Annons:
Zorcie
2016-08-26 20:28
#7

Jag kommer göra diplomeringen när det är så dags… Jag tycker det är lite synd att man måste ha tagit minst en kull under eget stamnamn innan man FÅR diplomera sig dock…

Jag tycker kunskaperna är viktiga för egen del, själva diplomeringen ser jag mer som att eventuella kattungeköpare har ett "bevis" för att jag faktiskt vet något och att jag är så pass engagerad att jag sett till att skaffa mig lite utbildning.

Fast rent kunskapsmässigt kan jag verkligen rekommendera Pawpeds kurser, har gått G1 (inriktning: Katthållning) som var otroligt givande, jag lärde mig verkligen MASSOR! Nu med en kull som fodervärd med mig som erfarenhet tar jag nästa steg och går G2 (Inriktning: Uppfödning) nu i höst. De kurserna är definitivt värda varenda öre!

MonicaLagerquist
2016-08-27 15:05
#8

#7 Du kan göra diplomeringen när kattungarna är reggade och få ut din diplomering innan kattungarna flyttar.

Jag gjorde min diplomering tidigt och tillsammans med mina klubbkamrater "bevakad" av en kontrollant eftersom att man då som aktiv i SVERAKs styrelse inte fick göra den enskilt.

Jag tycker att diplomeringen är en självklarhet.

Stolt ägare till fem La permer

Zorcie
2016-08-27 15:15
#9

#8 Ahaaaaaa! :) Tack snälla Monica för den informationen, den hade jag inte fått innan!

Upp till toppen
Annons: