Annons:
Etiketthälsa
Läst 1721 ggr
burmamys
2016-08-17 14:00

Hypnotiska katter?

Hej, jag är nyfiken på om det finns fler som känner igen detta beteende hos sin katt! Jag har postat detta på katter iFokus också men eftersom ni liksom jag har väldigt sociala och interaktiva katter anar jag att chansen kanske är lite större att hitta fler "hypnotiska" katter på denna sida.🙂

Sedan årsskiftet har Saga blivit mer intresserad av att mysa och gosa även när vi inte ska sova (på dagen och kvällen), och hon kommer numera ganska ofta, nästan varje dag, och lägger sig tätt intill eller på mitt bröst och spinner. Helt normalt och jättemysigt.Kär

Senaste tiden har hon börjat med en ny vana, hon lägger sig på mitt bröst och ser mig djupt i ögonen och spinner.Cool

Ibland ger hon mig en långsam blinkning men typ 99% av tiden är ögonen öppna och fixerade i mina. Jag har inget annat val än att ligga alldeles stilla för jag blir helt avslappnad och mjuk i kroppen. Det är väldigt behagligt, och när hon släpper min blick vilar vi tillsammans kanske tio minuter och sedan är jag så skönt pigg och utvilad!Skrattar Har inte varit med om detta tidigare men nu har hon gjort så vid flera tillfällen denna vecka. Något ni känner igen?Funderar 

Kan tillägga att även Simon lägger sig på mitt bröst och myser, men han tar inte ögonkontakt då utan lägger sig istället så högt upp att hans kind vilar mot min. Han brukar sucka vällustigt och ibland spinner han.Kär Väldigt gosigt och jag blir ganska varm och "nedtyngd" av att ha hela Simon ovanpå mig.

Sindra lägger sig varje natt på högra sidan av mitt bröst, ibland vilar hon och somnar med mig, ibland tar hon ögonkontakt en liten stund först eller tvättar sig (och spretar med tassarna i mitt ansikte).GapskrattarKär

Men det är bara Saga som fixerar sina ögon i mina, oavbrutet i 10-15 minuter… Kan lova att det känns lite speciellt!

Nu undrar jag om det är någon mer här som känner igen detta beteende, och/eller har en idé om varför hon gör detta (vad hon vill eller behöver)?Funderar

Tacksam för svar!Glad

Annons:
[Blue_Lugia]
2016-08-17 14:28
#1

Trodde inte katter gillade ögonkontakt… :/

burmamys
2016-08-17 15:56
#2

Det är nog väldigt individuellt, och beror på hur mycket kontakt katten vill ha med sina människor. Alla tre katter som bor hos mig när ofta ögonkontakt, när det vill leka, äta, gå på promenad, mysa, ja varje gång de vill något med mig! 😊 Ingen här som har liknande erfarenheter?

kalindas
2016-08-17 16:14
#3

Orientaler och Siameser tittar ofta sina ägare djupt in i ögonen. De blinkar ofta för att visa "Du och jag matte!"
Kan hända att Burma har det beteendet också, finns ju siames i deras linjer.

/Elisa

burmamys
2016-08-17 17:15
#4

#3 Tack kalindas! Ja det var det jag tänkte!😊 Siames och Burma har samma ursprung, så de eventuella skillnader i rastypiskt beteende som kan finnas beror på avel. Både Simon, Saga och Sindra tar ofta ögonkontakt, när de vill något eller bara vill "snacka" lite!😉 Det som är speciellt med Saga är att hon håller kvar ögonkontakten så länge när hon myser med mig. Visst finns det fler här med liknande erfarenheter?

NatasjaHemby
2016-08-17 18:23
#5

Mina orientaler tar ofta ögonkontakt. Speciellt Vesta, som är en riktig mattegris. Skulle en främmande människa se henne i ögonen skulle hon förmodligen uppleva det som hotfullt, men att ge matte "kärleksblicken" är en helt annan sak.

SE*Simbelmynes

burmamys
2016-08-17 19:03
#6

#5 Låter mysigt, på ett exklusivt sätt!❤ Mina katter tar ögonkontakt och klättrar på nästan alla de möter, både hemma och ibland även på grannar vi möter när vi går koppelpromenader. Både Simon och Saga ligger också gärna i knät hos vänner och familj, Sindra är fortfarande för sprallig och vill mest leka eller hoppa upp på deras rygg/axlar. Men ligga sådär jättenära, på bröstet, och sova i sängen under täcket, det gör de bara med mig. Jag tänkte att siameser och orientaler var lika utåtriktade och sociala, såklart med individuella skillnader?

Annons:
NatasjaHemby
2016-08-17 19:34
#7

Min andra oriental, Thetis, undersöker alla besökare noga genom att gå supernära deras ansikten, titta dem i ögonen och gärna prata lite under tiden. Hon är nog mer representativ för rasen rent temperamentmässigt. Vesta är som sagt en riktig mattegris, så hon väljer alltid mig i första hand om jag finns tillgänglig ❤️

SE*Simbelmynes

burmamys
2016-08-17 20:35
#8

#7 Ja tänkte också att det är mer representativt för dessa katter att vara närgången med besökare! 😊 Förstår dock att du uppskattar Vestas mer selektiva kärleksbevis.😍 Men detta att ligga på sin människas mage och spinna och samtidigt ha intensiv ögonkontakt under 10-15 minuter och sedan lägga ner huvudet och somna, det är inte något ni känner igen? På katter iFokus är det ett par stycken som beskrivit samma sorts beteende från f d hemlösa katter och menar att det är ett sätt att visa kärlek (alltså bara positivt). Eftersom Saga börjat med detta senaste veckan och gjort det fyra gånger hittills så undrar jag om det är något hon vill eller behöver, eller om hon bara njuter. Vad tror ni?

[SEQJOUZ]
2016-08-17 22:20
#9

Mina tar oxå fadt blicken och håller den och släpper inte speciellt när dem vill något, har ngt att säga pch när dem myser som Kalinda beskriver 😊 Mina vänner kan ibland tycka att d känns lite otäckt o mänskligt när dem tittar dem djupt i ögonen . Jag tycker det är härligt och att jag får en fantastiskt fin o nära kontakt med dem 💜

burmamys
2016-08-17 23:20
#10

#9 Ja visst är det underbart med den väldigt personliga känsla man får när de här interaktiva katterna ser en djupt i ögonen!❤ Tolkar jag er rätt att ni som svarat hittills tänker att det här är bara Sagas nya sätt att visa kärlek till matte? 😊

[SEQJOUZ]
2016-08-18 14:54
#11

Helt rätt 💜 hennes sätt att få kontakt hålla kontakt och kommunicera 😄😉

burmamys
2016-08-18 15:07
#12

#11 Tack så mycket!❤ Skönt att få det bekräftat.😊

jillan
2016-08-18 15:36
#13

Flyan som är en riktig mattegris hon har ofta ögonkontakt med mig och blinkar. Ibland tittar ut mig och kollar på mig jättelänge😻

Annons:
Upp till toppen
Annons: