Annons:
Etikettfoder
Läst 1917 ggr
Herseruds
2016-08-13 13:20

Katterna föredrar valpfoder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej, länge sen jag var här. :) Mina två katters matvanor har ändrats sen några månader när vår nya valp flyttat in. De vill äta tillsammans med nya bästisen hunden.  De har, som de alltid haft, fri tillgång till sin mat men ratar den nu till förmån för hundens mat som nu serveras 2 ggr om dagen. Både hund och katter mår prima. Rart i och för sig, men jag blir lite orolig att katterna i längden ska få i sig för lite Taurin. Läser jag på påsarna är näringsvärdet rätt lika, men något mindre taurin i valpfodret. Nu blandar jag i en påse blöt kattmat och katttorrfoder i hundmaten så katterna ska få i sig i alla fall lite kattmat också. Blandar jag bara torrt väljer de bort kattbitarna. Vad tror ni? Kan/bör jag ge extra taurin? Nån annan smart ide? Kanske löser sig av sig självt om några månader när hunden ska ha vuxenfoder som rimligtvis borde vara mindre smakligt för katterna…

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-08-14 09:05
#1

Jag hade samna problem med mina katter när jag hade hund och för en period bytte jag till Orijen som både hund och katt enligt butiken kunde äta då det innehåller stor mängd kött och taurin. När Kajsa blev äldre fick hon sin mat på bestämda tider och då alltid i köket och katterna fick snällt vänta utanför så hon inte hetsåt eller blev bortmotad .Jag BARFAde oxå mer. Katter ska inte äta hundmat, speciellt inte våra som kräver ett högt näringsintag och balans i sitt foder så det där med att utveckla allergi.

Herseruds
2016-08-14 10:43
#2

Tack Lisa! 😊 Jag ska kolla upp Orijen! Hunden är ovanligt nog rätt svårtrugad, katternas sällskap gör att hon äter bättre. Men det får ju inte gå ut över deras hälsa!

Upp till toppen
Annons: