Annons:
Etikettavel
Läst 1561 ggr
MissMaven
8/4/16, 4:00 PM

Hjärtscanning - en fråga till uppfödare

Ni som är siames/balines/oriental/peterbald uppfödare - hjärtscannar ni/tänkte ni hjärtscanna era avelskatter? Och varför?

Kommentera gärna!

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Annons:
NatasjaHemby
8/4/16, 9:38 PM
#1

Alla mina avelskatter är hjärtscannade nyligen utan anmärkningar. Jag kommer scanna mina honor igen om några år, eftersom en del avvikelser (ex HCM) kan uppkomma senare i livet. 

Anledningen är främst för att ämnet tagits upp av andra uppfödare senaste tiden, bland annat av några som blivit drabbade av hjärtfel på sina katter. En annan bidragande faktor är att min mamma förlorade en relativ ung katt (huskatt) i DCM för inte så länge sedan. Jag trodde tidigare inte att hjärtproblem var någon rasbunden defekt hos våra raser - och kanske är det inte så heller - men andras berättelser i kombination med min tro på att kunskap är makt gjorde att jag kände att jag måste veta säkert ifall mina katter har friska hjärtan.

SE*Simbelmynes

MissMaven
8/5/16, 10:48 AM
#2

Jag har inte tänkt mycket på det tidigare, trots att jag var medveten om att uppfödare inom vissa andra raser scannar sina katter regelbundet. Vissa typer av tex HCM kan man gentesta för, men inte alla. Man får hjärtscanna i så fall, tex när de är 1 år, 3 år gamla osv. HCM kan uppkomma senare i livet.

Jag har frågat kardiolog Jens Hägström, som jobbar på SLU, och det finns inga studier än om hjärtproblem hos olika kattraser, som är rasspecifika, med statistik, men de kommer.

Har försökt leta på internet och det mesta jag hittar är att HCM är inte supervanlig hos vår ras, däremot DCM (dilaterad kardiomyopati) som inte går att bota med taurin är vanligare på vår ras. Det är ärftligt och förkortar liv betydligt i vissa fall. Det går inte att bota. Jag fick veta nyligen om några katter (OSH/SIA) som har dött pga DCM, eller har det. En bekant tog sin katt hon scannade och vick veta att hon hade DCM ur sina avelsplaner pga det (helt rätt beslut!).
Och det finns andra saker, som tex stenos, RCM/UCM osv som också är inte önskevärda. Inte allt ger symptom och inte allt är ärfligt. men man vill veta vad man jobbar med.

Har scannat mina fertila katter och min första queen jag använt i avel (hon är kastrat nu), nyligen, alla har friska hjärtan.

Jag känner att vi är skyldiga som uppfödare att testa våra avelskatter mot det som vi kan hindra med ansvarsful avel, och som #1 säger, kunskap är makt.
Tycker att ev kattungeköpare borde våga fråga om avelsdjur är testade, inte bara mot FeLV/FIV, PRA, utan ännu mer.

PRA DNA testning har vi krav på, men infektiva sjukdomar, som tex giardia och TF är fortfarande vanligare än man önskar. Uppfödare borde känna sig skyldiga att testa, och köpare borde våga och ställa krav de med, på att vi testar.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Upp till toppen
Annons: