Annons:
Etikettsjukdomar
Läst 4966 ggr
[patricialaxen]1
6/22/16, 11:26 AM

Knölig mage

Hej! Min tvååriga lilla oriental har plötsligt (vad jag har märkt) fått flera knölar på magen, eller knölar och knölar.. Det känns mer som små bulor i olika storlekar och former. Han har även plötsligt fått hängig buk fast han alltid har varit smal. Veterinären sa förra veckan att hon tyckte att det kändes konstigt men att det kanske kunde vara fettknölar. Katten har gått upp lite i vikt de senaste, så nu väger han 4kg. Men blev otroligt orolig när jag läste denna artikeln imorse: http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/hudtumorer-och-juvertumorer/ Nu är jag livrädd och tror att han kommer dö :( Vad tycker ni jag ska göra? Ska jag be veterinärerna ta ett vävnadsprov och skicka på analys? Tack för all hjälp!

Annons:
MissMaven
6/22/16, 11:47 AM
#1

De kan inte veta utan analys, och jag tror inte att det räcker med en biopsi.  Några olika veterinärer sade till mig att det bästa är att ta bort allt (om man kan) och skicka till analys, för att en del av vävnaden kan vara godartad, en del elakartad och en katt kan samtidigt kan båda två typer av tumörer. Godartade kan också mutera med tiden.

En av mina kastrerade hanar hade (när han var något överviktig, osäker om det är ens relaterat) två fettknölar som togs bort och de var godartade. Det var för några år sedan. Han har toppen vikt och är i god form nu och är snart 10 år gammal, inga nya fettknölar fick han.

Jag har också en kastrathona som åt p-piller när hon var yngre under en kort period (hon var använd i avel) och som fick knölar på magen i fjol. De togs bort och tur var att jag upptäckte dem tidigt, hon är cancerfri nu och mår bra. Intressant nog, de knölarna som var jättesmå hos henne var elakartade juvertumörer, och inte de som var större.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/22/16, 12:08 PM
#2

Om du inte ger honom hormoner eller t.ex. chipkastrerat honom någon gång så "bör" det inte vara någon fara, utan är troligtvis vanliga fettknölar, just pga att han är fet.  Men känner du dej osäker bör du absolut göra en analys.

Min Saga fick precis efter hon blev kastrerad massor av små knutor i sina juver. Då det på katt ofta är elakartat bestämde jag mig där och då att inte operera. Två veterinärer och två uppfödare som hade haft juvertumörer på katt, sa att det var det hon hade. Så jag grät en skvätt och bestämde mig att skämma bort damen tills det var dags att ta bort henne.  Någon månad senare var knutorna borta! 
Troligtvis var det en hormonell reaktion på kastreringen. 
Jag är väldigt glad att jag inte utsatte henne för en jätteoperation att ta bort juverdelarna! Hon fick aldrig tillbaka knutorna igen.

/Elisa

[patricialaxen]1
6/22/16, 2:56 PM
#3

Okej! Vad tycker ni alltså att jag ska göra till att börja med? Avvakta? Operera bort allt och skicka på analys? Kan tillägga att han är INTE fet, men han var väldigt smal tidigare. Det enda är att han nu fått en hängbuk de senaste veckorna. Smal i övrigt. Han verkar må bra, äter och dricker. Leker och busar. Det var därför veterinären tyckte att jag skulle avvakta eftersom han mår så bra, men samtidigt märks ju ofta inget i början när man får tumörer. Kan även tillägga att jag började lägga märke till dessa knölar för ca 2-3 veckor sedan när jag klappade honom på magen. Sen i förra veckan väckte han oss mitt i natten med att hulka och hosta. Han höll på några timmar och hade svårt att jama den dagen. Dagen efter det kom det ljust blod i hans avföring (kanske eftersom han var ovanligt hård i magen den dagen). Har haft kontakt med veterinär under hela denna tiden men de verkar inte ha så bråttom med att göra nåt..

MissMaven
6/22/16, 3:20 PM
#4

Jag skulle be en annan veterinär att titta på honom.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

kalindas
6/22/16, 5:42 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Håller med #4 låt en annan veterinär kolla honom.

Ang. hängbuk så tänker du inte på tigermage? För de kan katterna ha oavsett hur smala de är.

/Elisa

[patricialaxen]1
6/22/16, 7:12 PM
#6

Jo det är sån mage jag menar. Min andra siames har det och vet att det är vanligt, speciellt på kastrater. Men det som oroar mig med orientalen är att hängmagen kommit jätteplötsligt, kan inte minnas att han hade den förra månaden ens. Stor skillnad på hans mage. Har ni någon gång hört talas om det kan vara fett och inte tumörer som klumpar ihop sig på magen som veterinären misstänkte?

Annons:
kalindas
6/22/16, 9:47 PM
#7

#6
Är det i själva hängmagen som knölarna sitter? Det sitter inget i den främre delen av magen/juverdelar?
Tror nog du ska gå till en annan veterinär och be dem kolla med antingen ultraljud eller röntgen. Är det mystiska knölar så borde det ju synas. 🤔

/Elisa

[patricialaxen]1
6/27/16, 4:37 AM
#8

Jo det är snarare i främre delen av magen de sitter. Mjuka och nästan som på rad.. Känns så jobbigt! Hur stor risk är det egentligen med juvertumörer på en 2 årig kastrerad hane?! Har bokat en tid för att ev. röntga om en vecka på en annan klinik. Under tiden vet jag knappt hur jag ska orka med, tänker på det hela tiden, drömmer mardrömmar om det.. Det är så mycket med dessa katter och med allt annat som händer just nu.. Orkar knappt jobba.. Får ångesttryck över bröstet emellanåt :( Usch!

kalindas
6/27/16, 8:33 AM
#9

Troligtvis är det nåt godartat då han är såpass ung och en hankatt. Men jag tycker att du ska ta ett prov på dem,
http://www.katt.nu/veterinar/kattsjukdomar/hudtumorer-och-juvertumorer/

/Elisa

[patricialaxen]1
6/27/16, 10:51 AM
#10

Tack Kalindas! Nu känner jag mig lite lugnare :) Får försöka ta beskedet när det kommer och inte ta ut nåt i förskott..

kalindas
6/27/16, 12:16 PM
#11

Lycka till och meddela vad det visar.
Jag håller tummarna att det bara är nåt hormonellt.

/Elisa

[patricialaxen]1
6/27/16, 7:12 PM
#12

Tack! Ska uppdatera här så fort jag fått veta nåt :)

[patricialaxen]1
7/4/16, 4:47 PM
#13

Hej igen! Kom precis hem från veterinären nu. Hon tyckte att hans "knölar" kändes väldigt ovanliga, nästan som att han hade juver som en hona eller var skendräktig :O Så konstigt!! Hon ville därför ta blodprover på honom för att kolla hormonvärderna och skicka till Tyskland. Enligt henne kändes det inte som tumörer och inte heller som nåt brock. 2200kr gick kalaset på.. Och mycket mer lär det ju bli :/ Får reda på resultaten någon dag denna veckan. Nån som känner igen detta? Troligtvis inte :P

Annons:
kalindas
7/4/16, 5:36 PM
#14

#13
Skönt att det inte verkar vara tumörer! Misstänkte också att det kunde vara nåt hormonellt.
Har du gett honom något hormonpreparat eller nyligen kastrerat honom?
Vet om en del hankatter som kan få det om de får hormoner. Min hona Sagas knutor var också hormonellt.

/Elisa

[patricialaxen]1
7/4/16, 6:43 PM
#15

Ja, det verkar vara som du sa! Så jag hoppas att proverna visar nåt, annars blir jag rädd igen för vad det annars kan vara. Han kanske har för mycket kvinnligt hormon? Han har dessutom väldigt ljus röst, vet inte om det kan ha nåt med saken att göra. Har inte gett honom några hormoner och han kastrerades för mer än ett år sedan. Undrar vad detta kan bero på..

kalindas
7/4/16, 9:35 PM
#16

#15
Konstigt. 🤔
Får hoppas att det är nåt ofarligt iallafall.

/Elisa

[patricialaxen]1
7/13/16, 5:53 PM
#17

Uppdatering: Veterinären ringde idag och hade fått svar från blodproverna. Han hade tydligen lite för högt östrogen. Det förklarar ju säkert varför hans juver känns som en honas. Veterinären ville gå vidare med detta och ta biopsi på honom (minst 3 vävnadsprover och skicka iväg till labb). Jag frågade om röntgen och hon tyckte vi kunde passa på att göra det med medan han ändå är nedsövd. Hon verkar väldigt nyfiken på detta eftersom det är ovanligt, vilket jag tycker är bra, men vill inte göra onödiga ingrepp om det inte är nödvändigt bara för att hon säger det. Mest för att jag inte vill att man skär i min katt mer än man måste och dels för att det kostar mycket om man ska göra allt som föreslås (men absolut är vi villiga att göra allt för att han ska må bra). Så min fråga till er nu är: Skulle ni gjort som veterinären sagt, låter det vettigt? Hur farligt är det att ha hormonell obalans för en katt?

kalindas
7/13/16, 6:11 PM
#18

#17
Har ingen aning om det är speciellt farligt. 
Det är väl i så fall att han lättare kan få tumörer. 
Kolla med veterinären om det finns någon medicin man kan ge så man sänker östrogenet på honom. Funderar om p-piller kanske hade funkat eller om det gör tvärtom.
Ska googla lite och se om jag hittar nåt.

/Elisa

[patricialaxen]1
7/13/16, 6:17 PM
#19

Tänker likadant.. Tack, va snällt! Ska ställa lite fler frågor nästa gång jag pratar med veterinären också :)

kalindas
7/13/16, 6:23 PM
#20

Här är lite länkar. Hittade inget direkt på katt, så detta gäller män och hundar.
Hoppas några av svaren kan hjälpa dej och din katt.
http://www.svenskandrologi.se/application/data/andrologibok/andrologikap04ostrogenaeffekterpaman.pdf
http://www.petmd.com/dog/conditions/endocrine/c_dg_Hyperestrogenism

Hittade lite om soja också och vet att sojabaserad mat kan ge problem med hormonerna på människor. Risk finns ju att samma kan hända med hundar och katter. Kanske värt att kolla vad fodret de får innehåller. Soja är ju ett billigt sätt att höja proteinet i många foder.

Ska leta lite till.

/Elisa

Annons:
[patricialaxen]1
7/13/16, 7:25 PM
#21

Tack snälla du! De äter Taste of the wild kombinerat med Mush köttbullar för katter. Ska kolla innehållet på fodret!

kalindas
7/13/16, 7:29 PM
#22

Borde inte vara soja i de fodren.

/Elisa

[patricialaxen]1
9/27/16, 2:29 PM
#23

Fick ett glatt besked från veterinären, att biopsin som gjordes visar att knölarna är helt ofarliga 😃 Känns jätteskönt. Däremot är det nåt annat som oroar mig nu, hans biopsisår läkte inte så fint i början och han fick därför smärtstillande "Metacam" och penicillin "Vetrimoxin". Sedan i tisdags för en vecka sen (dagen efter han började med medicinerna) har han haft kraftiga darrningar i hela kroppen. Veterinären sa att vi skulle avvakta och fortsätta behandlingen, men dag 4 så slutade jag ge Metacam eftersom jag läste om fruktansvärda biverkningar. Penicillinkuren var slut i söndags, såret har läkt fint, men han darrar fortfarande 😔 Är så orolig att han har fått bestående men av detta.. Tror ni det kan bero på medicinerna? Ska till veterinären igen om 1,5 timme, är det nåt speciellt jag kan be honom kolla vad ni kan komma på?

Denna kommentar har tagits bort.
NatasjaHemby
9/27/16, 5:49 PM
#25

Vad skönt att knölarna var ofarliga! 🌺

Darrningar kan tyda på smärta, men skulle säkert kunna vara biverkningar också. Hade veterinären någon teori?

SE*Simbelmynes

Carlitos
9/27/16, 8:22 PM
#26

Det var skönt att höra att allt var bra med knölarna.. Lite otäckt med darrningarna.. Hoppas ni får svar på varför han darrar och att det går över snabbt. 💜

[patricialaxen]1
9/28/16, 12:09 AM
#27

Har frågat veterinären flera gånger om darrningarna och bett honom känna, men han sa "du behöver inte oroa dig, det är naturligt" typ.. Tycker inte att det verkar vara naturligt eller vanligt alls, och jag är ganska orolig över det även om han säger att jag inte ska vara det.

Annons:
kalindas
9/28/16, 9:34 AM
#28

Har han inte skakat innan så är det ju knappast "naturligt" för denna katten. Säger som ovan att han kan ha ont. Om han inte fick några biverkningar av metacam, så be att få utskrivet en liten dos på några dagar. Slutar hans skakningar då, så är det ju ett bevis på att han har ont.

/Elisa

MissMaven
9/28/16, 5:11 PM
#29

Metacam kan ge darrningar som biverkning, både på hund och katt, man kan läsa  om det online. Jag tror och hoppas att det går över nu när ni slutade med Metacam. En annan möjlighet är att något annat är fel.

Jag skulle ha is i magen och avvakta minst 1-2 veckor (om han inte blir sämre, så klart).

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[patricialaxen]1
9/28/16, 5:44 PM
#30

Hans skakningar/darrningar började i samband med att jag började ge honom Metacam, alltså gick han på smärtstillande när det började, så tvivlar på att han gör det för att han har ont. Läste att man kan be dem röntga njurarna, men jag kommer nog avvakta 1-2 veckor och se om det blir bättre eller sämre. :)

kalindas
9/28/16, 7:18 PM
#31

Om Metacam kan ge darrningar så kan den absolut vara boven i dramat! 
Hoppas att darrningarna går över!

/Elisa

Upp till toppen
Annons: