Annons:
Etiketthälsa
Läst 2729 ggr
Selmis
2016-05-14 14:56

Katt som fått smak för utelivet i sele.

Hej!

Vi har en siameshane och en balineshona, båda kastrerade, som bor i stan. Hemma här har de en nätad balkong som de vistas mycket på. Hankatten är mycket aktiv och jag brukar kalla honom min lilla hund. Jag tycker han är väldigt lik en hund förutom att han jamar och att han faktiskt är en katt ;-) De är snart 2 år.

Katterna är innekatter men vistas ute under semestern på en ö utan fordon och tomtgränser och de älskar allt vad ett uteliv där innebär. Där ropas de in på kvällen och går ut på morgonen.

Häromveckan köpte jag en sele och tänkte att jag ska testa den på siamesen. Det gick över förväntan och en dag när han var extra "på" tog jag ner honom på vår innergård som nu är grön och fin och han älskade det. Problemet är att han inte förstår att vi inte kan vara där hela dagarna, 1-2 timmar ute räcker inte, utan han vill ut! Hela tiden! Jamar vid dörren, ja ni vet hur det låter.

Ni som går ut med era katter, hur beter sig era katter under / efter utevistelse? Är de nöjda? Vill de ha mer? Ha de förstått med tiden att de inte kan gå ut hela tiden?

Hur beter ni er när er katt jamar vid dörren? Slår dövörat till? Jag har försökt aktivera men inget annat än ute är intressant efter en utgång.  Direkt efter han kommer in kommer honan springande,  vi tar av selen, han slickar sig ren, sedan går han runt och stoltserar (som det ser ut), och verkar sedan komma på att inne inte var lika kul som ute…

Ni som är ute:

Går ni till samma plats/olika platser med katterna, hur länge är ni ute?

Går ni ut med flera katter eller bara en?

Ni som har flera katter, tror ni att det blir ojämnställt i lilla flocken om bara en katt går ut och får den "erfarenheten".  Vår hona gillar visserligen livet på landet och balkongen, men inte selen.

Anekdoter/tips/erfarenheter av katt i sele ute välkomnas.

Annons:
vendelay
2016-05-14 15:01
#1

Jag har två vänner som har två kattungar (8 månader). Honan går ut i sele, men inte hanen. Hon gillar det verkligen men hon skriker inte vid dörren eller så. Däremot kommer hon rusande när någon ska gå ut ifall hon kanske kan få följa med. Hanen verkar inte bry sig om att hon är ute.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Selmis
2016-05-15 07:52
#2

Man får tacka för det svaret. :-) Kanske inte många katter som går ute här på forumet.

devour
2016-05-15 09:38
#3

Jag tar ut min katt. Hon kan skrika, tjata och låter nåt så förbannat när hon vill ut men jag inte vill. Varje dag helst. Görna 2-3ggr om dagen. Jag slår dövörat till. Tror det är viktigt att inte uppmuntra beteendet. Om jag kommer till ro och sitter i soffan så lugnar hon ner sig tillslut. Tycker ju såklart att dom ska få gå ut - lika mycket som man själv vill kunna gå ut.

NatasjaHemby
2016-05-15 11:18
#4

Vi bor halva året i lägenhet och halva i kolonistuga. På sommaren får katterna gå ut i sele i trädgården och det är ett himla tjatande om att få gå ut jämt och ständigt. Försöker vara konsekvent med att vi går ut på kvällen och ingen annan tidpunkt. På grund av detta tjatande har jag bestämt att vi inte tar ut dem på innergården under vinterhalvåret då vi bor i lägenheten. Det är ändå max några veckor på hösten och några på våren som det är varmt nog för dem att gå ut och jag vill inte att de ska få smak för att gå ut när vi bor där.

Nu under sommaren hade jag önskat att de kunde vara ute hela dagarna, men jag kan bara gå ut med en eller två katter i taget och har fyra. Dessutom funkar bara en av dem (än så länge) att binda fast i långlina medan jag promenerar runt med någon annan - de andra drar och backar ur selen. Rastgård finns med i planeringen, men det finns ingen möjlighet att få den klar innan slutet av sommaren. Mina katter går ut olika ofta och olika länge, men alla går ut regelbundet i alla fall.

SE*Simbelmynes

Selmis
2016-05-15 14:33
#5

Tack för era svar devour och NatasjaHemby!  

Devour: Jag håller med dig att inte uppmuntra beteendet att sitta vid dörren och jama. Jag måste söka efter lite mer hjärngympa för hankatten så han blir stimulerad. Han är förstås med överallt och vi lägger väldigt mycket tid på katterna, men ibland känns det inte som att "leka", gosa och apportera räcker.  Jag läste någon som lekte med pingisboll i badkaret, det kanske kan vara något, och leta efter mat gömt på fiffiga sätt kanske. Sedan kanske jag fokuserar för mycket på katterna ibland. Men det är svårt att inte göra när de alltid är med en och på en och tittar på en med sina blå ögon och ja, "vill något" :-)

NatsjaHemby: Härligt att kunna bo så halvårsvis! Jag kan förstå att du begränsar utevistelsen hemma då. Jag får se hur jag fortsätter med det här. Antingen skapar jag en vana som kanske tar mer än vad den ger, (jag tycker själv att det är kul att gå ut, men tjatet tär) Att vara konsekvent är förstås bra! I min dröm fattar han en dag att tjat inte lönar sig. Eller så får jag komma på en rolig uppgift som vi gör när vi kommer in…

vendelay
2016-05-15 14:33
#6

Vi har planer på att ta ut våra så småningom men som det är just nu går det inte. Honan är alldeles för skygg, finns ingen möjlighet i världen att vi skulle kunna få på henne en sele till att börja med. Hanen tror vi inte skulle må speciellt bra av att komma ut ensam (utan honan), han är väldigt rädd och vågar knappt vara på balkongen utan honan. Men om några år kanske 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Selmis
2016-05-15 16:28
#7

Vendeley: Vår hona är lite sådan. Väldigt bestämd men lite skygg och man får bara kela på hennes villkor och hon vill inte bli uppplockad, men hon hoppar själv upp i knät o myser. Hon är en kul katt med mycket bus och personlighet. Ganska skönt kan jag tycka också att hon inte är så "på". Men av samma orsak vill jag heller inte ta henne i sele, för om hon skulle ta sig ur är jag inte säker om jag skulle få tag på henne. Vår hane kommer som ett spjut vid inrop (vad som skulle hända om han blev vettskrämd, är jag inte 100 på) men han verkar rätt "stabil" i de flesta situationer han utsatts för (dock ej bilåkning, där är honan så mycket mer avslappnad).

vendelay
2016-05-15 16:42
#8

#7 Nja, jag vet inte om det är samma sak. Hon är skygg för att hon kommer från ett misärhem, hon skulle absolut inte hoppa upp i knät på oss. De har snart bott här i två år och är ganska trygga och lugna med oss men speciellt honan är väldigt försiktig, men så verkar det också (fysiskt) som att hon haft det värst innan hon kom till oss. 

Skönt att hanen känns mer stabil i alla fall 🙂

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Zorcie
2016-05-15 19:36
#9

Vi har tre katter varav två gärna går ut i sele. En av de båda utforskar gärna omgivningarna, medan den andra är glad och nöjd med att bara följa med och sitter på axeln som en liten papegoja! :) Vi bestämmer när de ska gå ut i sele, och så har det alltid varit, men visst kan de tala om att de vill ut, men inte ofta längre. Vi håller oss mest på tomten kring huset faktiskt, jag inbillar mig att det är åtminstone LITE mindre fästingar och annat trist där…

Däremot har vi en altan som är helt innätad i voljärnät, och sommartid har de i princip fri tillgång till att vara där ute. Då vet de att vi öppnar när de säger till (på rimlig tid av dygnet vill säga). Vintertid är vi mer restriktiva, mest för att vi inte kan ha dörren öppen på samma sätt förstås.

Selmis
2016-05-16 09:26
#10

Vendelay: Då förstår jag, det är ju en annan femma.

Zorcie: Vad skönt att höra att de inte säger till så ofta längre. Hoppas att vår hane snart gör likadant. Helgen har varit en pärs minst sagt. När jag satte igång de här promenaderna, trodde jag att han skulle vara nöjd när han kom in, men det är helt tvärtom. Han är väldigt missnöjd och balkongen är för tillfället blaha-blaha. :-/

flis
2016-05-16 09:43
#11

Min oriental är för ängslig för att våga gå ut men mina rexar tycker om det. När solen tittar fram går Leia till dörren och piper. Jag försöker ta ut henne samma tid varje dag och då får hon bestämma hur länge hon vill vara ute. I början av utesäsongen försöker hon jama sig till fler promenader men då nonchalerar jag henne och hon lär sig snabbt att det inte lönar sig.  Nova vill inte vara ute så länge, mest kolla in sitt revir och fräsa åt de andra katterna på gården. När det är kallt eller regn vill dom inte gå ut.

vendelay
2016-05-16 10:45
#12

TS, dina frågor är svåra att svara på eftersom alla katter är olika. Som jag nämnde har jag vänner med kattungar där de tar ut honan och allt går bra. Jag känner en annan som har en vuxen hankatt som verkligen SKRIKER vid dörren konstant när han är inne. Han går dock inte i sele, utan matte släpper ut honom på utegården så får han springa runt där några timmar. Men min erfarenhet är att de katter som jag träffat inte blir så jobbiga även om de  vill ut. De kanske tjatar lite vid dörren eller kommer springandes när någon ska ut men oftast (som jag varit med om) har det fungerat att antingen ignorera dem eller lyfta bort dem från dörren tills de slutar.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Selmis
2016-05-16 17:20
#13

Hej igen Vendelay

Ja visst är de olika, så jag har inte riktigt väntat mig ett svar som ska lösa någon situation.  :-)  Men det är alltid intressant att få höra hur andra, både katter och hussar/mattar gör. Kanske för att  få upp ögonen på hur jag själv agerar/reagerar på mina katter och kanske hitta ett bättre sätt i mig.

Så därför uppskattar jag och tackar för alla  svar, också det från #11 Flis! 😃

Annons:
Zelda12
2016-05-16 20:31
#14

Jag tar promenader nästan dagligen under sommaren med mina peterbalds (en åt gången). De följer med mig och hundarna runt parken, i sele, vi bor mitt i stan. Men jag har haft tur, de brukar vara nöjda efter promenaden och sover gott efteråt:)

Mvh Amanda
SE*Odd I's

www.oddis.se


Selmis
2016-05-19 16:15
#15

Låter skönt Zelda12! Idag var missen trött efteråt, för vi råkade låsa oss ute och fick hålla till på gården ovanligt länge 😁

[SEQJOUZ]
2016-05-21 10:58
#16

Min Balineshona Melli får vara med mig ute i trädgården men följer mig som en skugga och får aldrig vara kvar ute när jag går in…är kastrat. Mina andra har det tryggt o gott i utegården som dem kan gå in/ut som dem vill när d är varmt ute 😊

Hugo o Ulla
2016-08-12 10:12
#17

Vi bor på landet helt bilfritt förutom våra då förstås. När vi precis hade flyttat hit 16 år sedan, fick vi förfrågan om att ta hand om en katt, Fangas morotsfärgade   Manfred. pga av allergi. Det var en Oriental som var van att gå ut själv. Mycket speciell ( underbar) men högljudd när det inte var bra, alltid lite rastlös. Han gick som han ville, inne på nätterna, med kattlucka. Fortfarande rastlös så han fick en kompis. sen blev det 1 oriental till + en utslängd hittekatt. Alla ut och in genom kattluckan året runt. Vid minus var Manfred  helt tossig när luckan var stängd,  vi trädde på yllestrumpor på öronen och fick gå ut med honom i koppel. Nu har vi en av dessa "utekatter" kvar, Hugo 12 år gammal samt en ny Ulla som inte får gå ut. Hugo Fungerar inte som katt om vi stänger in honom nu, Jamar nätterna igenom samt kissar på dörren och på andra ställen. Så han får vara ute dagtid och hålla på med sin favoritsysselsättning , jaga sork. Han har ett ganska litet revir, en äng och grannens stall. Vi har inhägnat altanen till Ulla och planer finns att hägna in i trädgården.

Selmis
2016-08-18 21:51
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

Härligt Hugo och Ulla! Nu har våra katter kommit hem från sommarsemester på landet där inga bilar finns. De har haft det härligt med mycket musjagande och spring. Så härligt att se dom ute! Jag trodde det skulle bli liv hemma nu när vi kommit hem, men de är såååå nöjda och vill bara sova och mysa. Kanske är de extra trötta då de inte hinner bli helt vana vid nya reviret, och dessutom har vi rätt enkelt boende på landet vilket gör att de inte får plats att sussa bredvid mig om nätterna som hemma. Men mysigt att de är nöjda nu i alla fall!

Selmis
2016-08-18 22:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Cornelis blickar ut över havet. Katten som älskar utelivet. Och innelivet.

Upp till toppen
Annons: