Annons:
Etikettavel
Läst 2140 ggr
Lilla Alviks katteri
4/18/16, 7:19 PM

Para kanelbärare och lila?

Om man parar en choklad som är bärare av kanel med en lila. Vad blir färgutfallet på avkomman? Förutom choklad och lila då. Någon som vet?

SE* Lilla Alviks

Annons:
Lejdet
4/18/16, 8:27 PM
#1

Det beror ju på om den andra katten också är kanelbärare. Då kan det bli fawn och kanel också

Lilla Alviks katteri
4/19/16, 10:58 AM
#2

Så även lila måste vara bärare av kanel? Det är svårt det här😉 Men väldigt intressant!!

SE* Lilla Alviks

Lejdet
4/19/16, 11:32 AM
#3

Ja kanel är inte dominant

Lilla Alviks katteri
4/19/16, 12:58 PM
#4

Okej😀

SE* Lilla Alviks

[SEQJOUZ]
4/20/16, 6:51 AM
#5

Det bästa är att du tittar i dina stamtavlor om det finns katter med kanel i den. Lila är inte med automatik kanelbärare om den inte ärvt det. Allra bäst är att du testar för kanel/fawn. Är en av föräldrarna kanel är chansen stor att din katt är bärare men inte 100%.

NatasjaHemby
4/20/16, 9:14 AM
#6

#5 Om en av föräldrarna är kanel måste väl katten ändå vara bärare? Om en förälder är bärare är det däremot bara 50% chans att katten själv också är bärare.

SE*Simbelmynes

Annons:
Lilla Alviks katteri
4/20/16, 10:01 AM
#7

Har redan tittat😉 På pappans sida är pappan Fawn och nästan samtliga kanel och Fawn. Däremot på pappans mammas sida är det inga kanel och fawn. Den tilltänkta mamman är kanelbärare. Vi ska skicka iväg DNA-tester! Spännande ju! 😀

SE* Lilla Alviks

MissMaven
4/20/16, 10:21 AM
#8

Så tilltänkta lilamaskade hane har en pappa som är fawn, som betyder att han är kanelbärare. Och du skrev att mamma (choklad) är kanelbärare. Så rent teoretiskt kan du få 25% av avkommor som är kanel eller fawn (fawn beroende om mamma är bärare på dilution).
Men statistik är en sak, och vad man får sen är en annan. :)

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Lilla Alviks katteri
4/20/16, 10:40 AM
#9

Tack! 😀

SE* Lilla Alviks

Lejdet
4/20/16, 11:21 AM
#10

Har båda föräldrarna kanel/fawn föräldrar så behöver du inte testa. Då bär de på kanel

[SEQJOUZ]
4/20/16, 11:36 AM
#11

Nej det behövs inte och örcen av föräldrarna kanel/fawn är den säkert bärare men som jag skrev finns alltid en yttepytte procent men d är ju det som är charmen med uppfödningen att inte helt bara hundra säker och varje kull är en spännande överraskning 😊😉 Finns dem som har kanelbärare men ändå aldrig får avkommor som är kanel/fawn 😊😉

Lilla Alviks katteri
4/20/16, 7:51 PM
#12

Tack snälla! Ska verkligen bli spännande att se vad det kan bli! 😀

SE* Lilla Alviks

MonicaLagerquist
4/20/16, 8:33 PM
#13

Jag parade en kanelpadda (La perm) med en choklad, kanelbärare och fick en röd hane en chokladmaskad  hane och en chokladhona och en chokladpadda. Mina önskenål om en kanel blev tyvärr inte infriad.

Stolt ägare till fem La permer

Annons:
Lejdet
4/21/16, 7:42 AM
#14

Jag har fått 3 fawn i en kull med en blå mamma och kanel pappa. Fick även en kanel med blå mamma och choklad pappa.

Lilla Alviks katteri
4/21/16, 9:43 AM
#15

Ja så är det ju, man kan aldrig veta, men det är roligt att förutsättningarna finns!! Och tre Fawn i samma kull! Vad kul!

SE* Lilla Alviks

Upp till toppen
Annons: