Annons:
Etikettkattprat
Läst 3039 ggr
xedexx
2016-03-20 13:53

Siames/Oriental olika öron ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Hoppas någon kan förklara för mig varför vissa av dom här katterna har olika sorters öron form. 

Vissa har den klasiska öron formen men vissa har den något "hängande" typen som jag personligen tycker är väldigt vackert.

Har själv just nu en Peterbald och söker en kompis till han då min andra katt gick hastigt bort. Tycker inte att han ska vara själv och vill ha en kompis till han.

Som ni förstår är jag då på jakt av den typen med "hängande" öron men alla tips uppskattas. 

MVH

Krister

Annons:
NatasjaHemby
2016-03-20 13:59
#1

Varför är på grund av olika gener. Precis som vi människor kan ha stor näsa, liten näsa, uppåtnäsa, potatisnäsa o.s.v. så kan katter ha olika ansiktsdrag. När det kommer till raskatter avlar vi människor dessutom medvetet på de drag vi gillar mest. En del uppfödare gillar gigantiska öron, andra gillar mindre. En del gillar öron som bildar en triangel ihop med hakspetsen, andra gillar öron som sitter längre ner. 

Ett tips är att titta på föräldrarna och eventuella tidigare avkommor de fått. Sen kan du såklart också be uppfödare förklara hur hen tror att ungarna kommer att se ut som vuxna. Lycka till 🙂

SE*Simbelmynes

xedexx
2016-03-20 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#2

Tack för svaret.

Jag tänkte bifoga en bild där man kan se det jag menade lite mer precist.

Trodde faktiskt det kunde vara så  att dom klassades som en annan typ av Oriental.

kalindas
2016-03-20 17:57
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

#2
Jag brukar kalla dem för "Dumbokatter".  Precis som det bland tamråttor finns dumboråttor.
Men rasstandarden är samma på båda typerna. Beror mycket på vad domarna har prioriterat och i många år var det just öronen. Tyvärr försvann mycket av de orientaliska uttrycket och formen på ögonen, men dessa jätteöron.
Men visst är de söta!
Dock gillar jag de lite grymmare blicken på dem och spetsiga öron. Som denna bild på min Spidde när han var kattunge, fast här är han mest söt. Han växte dock i sina öron senare. Men blicken hade han kvar. ❤️

/Elisa

Upp till toppen
Annons: