Annons:
Etiketthälsa
Läst 4524 ggr
Marrelita
3/14/16, 4:42 PM

Muskler/hull på siames/oriental

Hej! Har två katter. En siames dam på 4,5år och en orientalhane på 9månader. SIA damen kändes ett tag lite väl rund och vi minskade lite på torrfoder givan. Dock nu när hon är nere på den vikten som hon har sett fin ut i 3,8kg så känns hon muskelfattig. Min orientalhane (kastrat) känner och ser man att han har riktiga muskler på bakbenen, medan SIA damen bara känns smal?! Nu är ju han totalt mattokig och äter allt och jag menar allt han kommer över, så där undrar jag inte om han börjar bli väl rund. Han har en väl synlig tigermage och man kan ana ryggrad och köftknölar. Medan SIA damen har kännbar ryggrad och höftben. 

Min fråga är, hur ska man bedöma hullet på den här rasen? Har de väl synliga muskler? Skiljer sig muskelomfång beroende på kön?

Samt hur gör ni där ni har fler katter och någon är mer glupsk än andra vid matutfodringen?

Kan nämna, ger torrfoder på aktivitetsbräda 4ggr/dag. Förut när jag bara hade SIA damen åt hon för att ha något att göra och blev då tjock (hade fri tillgång), vilket blev bättre när maten serverades på bräda. När man hade en katt så visste man ju även exakt hur mycket hon åt och om man skulle minska/öka fodergivan.  Får blötfoder ca. 1ggr dag, ibland två och då ges det mjau anka i sås eller applaws kyckling (de sorter som går hem här). Hanen älskar vom eller vaisto, vilket damen ratar.

Annons:
NatasjaHemby
3/14/16, 4:57 PM
#1

Det är nog rätt individuellt hur lätt de har för att bli muskulösa. Min ena orientalhona har aldrig varit speciellt muskulös. Hon är fertil och har svårt att hålla hullet uppe, faller lätt ur och blir för smal. När hennes ungar var mindre var hon väldigt underviktig trots att jag proppade i henne näringstät mat. När hon går på p-piller blir hon däremot lätt överviktig och får en riktig hängbuk, så då måste jag begränsa intaget. Varken som under- eller överviktig får hon speciellt framträdande muskler. Hon leker mycket, men är ganska "markbunden" och inte den som hoppas och klättrar mycket.

Min andra orientalhona är även hon fertil och går just nu på p-piller. Både med och utan piller har hon fint hull och mycket väl synliga muskler, framförallt på låren och bogarna. Hon är en mycket aktiv katt, klättrar och hoppar, sitter gärna uppflugen uppe på dörrar eller bokhyllor.

Jag har totalt 4 vuxna katter och just nu även 4 ungar. Ingen katt får röra de andras mat, de har egna matplatser och alla de vuxna förstår ordet "nej". Ungarna äter sedan några veckor tillbaka i ett eget rum med stängd dörr, men de delar skålar för enkelhetens skull. Dessa regler är ett måste för att mina huskatter inte ska bli överviktiga och för att alla katterna ska få ordentlig matro.

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
3/14/16, 8:34 PM
#2

Jag har haft och har tur med mina katter som alltid haft bra vikter både fertila och kastrater. Mina har alltid fri tillgång till sitt torrfoder och förutom det ger jag nötkött/färs 1 ggr i veckan, kokt kycklingfile 1 ggr i veckan och 1 ggr i veckan får dem antingen kycklinglever eller hjärta och 2-3 ggr i veckan blötfoder. Nån gång har ngn rundat på sig lite men har gått ner det av sig själv utan att jag ändrat på maten. Jag tror man får titta på vad för mat katterna äter och även på ärftligheten hur linjerna ser ut om föräldrar/syskon är mindre och tunnare. Mina katters linjer har stora honor och rejäla stora hanar bakom sig och är likadana själva välmusklade stora och täta i kroppen.

Marrelita
4/30/16, 11:22 AM
#3

Hej! 

Har läst era svar förut och nu har det utvecklat sig att jag nu har lite nya frågor. Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd så jag fortsätter på samma. 

Önskar att jag med kunde ha katter som fixade detta själva med viktuppgång/nedgång. Dock har orientalhanen varit helt matbesatt och det har ej gått att ha fri tillgång. Blev kastreras 2/12-15 december var då 6mån och tills slutet av mars 2016 så har han väckt oss på morgonen 5.16 varje morgon för att han vet att han brukar få frukost då när jag jobbar tidigt. Men när vi ställde om klockan till sommartid och han blev en timme senare med att tjata om frukost 6.15 och efter någon vecka slutade han säga till alls och nu  slänger han sig inte alls över maten längre. Han verkar äta nu lite då och då när det passar honom. Inte alls jag märker om han ätit, men han fortsätter gå upp i vikt så uppebarligen äter han. Blötfoder vet jag att han äter för då rensar han skålen direkt. Kan det ta så lång tid som 4mån innan matbeteéndet förändras hos en katt efter Kastrering? Från matbesatt till nästan ointresserad? Han äter blötfoder med godaptit och han tuggar torrfoder och äter det om jag slänger i väg maten så han får jaga den. 

Min siadam fortsätter att vara åt det smalare/magra hållet för tillfället och hon sitter och plockar med maten direkt när jag häller upp den. Hon har sedan orientalhanen kom till oss gått ned i vikt från 4,2kg(då var hon rund) till 3,7kg(nu känns hon mager). Men hon springer runt mycket mer sedan han kom till familjen så jag antar att han har motionerat ned henne i vikt och att hon behöver äta mer. Så jag har gett henne lite extra inför varje måltid som inte läggs upp på aktivitetsplattan. 

Hittade denna länk, funkar den för att bedöma siames/oriental hullet? :  http://uploads.ifokus.se/uploads/237/2373f43497db545993755b2f4c73f25e/djurvikt.jpg

kalindas
5/1/16, 7:40 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Vissa foder kan ge väldigt dålig muskelbyggnad. Speciellt de med hög kolhydratsinnehåll. Gav mina Iams för några år sedan och de åt med fri tillgång. Trots detta blev alla katter superslanka och totalt omusklade.
De fick sen Orijen och började bygga muskler igen. 
Så om du ska fortsätta med torrfoder, så välj ett med bra köttinnehåll i och gärna fetthalt omkring 18-20%. Mer fett mättar bättre och de äter mindre.
Öka gärna kött och burkmatgivan, då det är bättre för kropp och njurar.
Rejäla tigermagar kan de ha även om de är slanka, såsom bilden på Spokie nedan.
Ha även koll så att honkatten verkligen äter. Bantar de för intensivt kan de gå över i svält och det är farligt för en katt.

/Elisa

[SEQJOUZ]
5/1/16, 8:14 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#5

Det känns när man tar i katten om den är tät och välmusklad 😊 jag älskar stora eleganta och välmusklade katter och som Kalinda skriver har en del katter speciellt kastraterna en tendens att få häng under magen, men hellre lite lagom hull än en benig och mager katt 😊😉

[SEQJOUZ]
5/1/16, 8:15 AM
#6

Ovan en Balines och en OSH 💜

Annons:
Marrelita
5/1/16, 12:47 PM
#7

Mina katter äter applaws torrfoder utan spannmål….vilket enligt många är ett bra foder och de har en reglerad giva men de lämnar numera ofta mat på brickan för att äta senare så jag anser inte att givan i sig är för lite då de verkar mätta. 

De får blötfoder mjau har funkat bra men då endast anka i sås för damen. Men nu vägrar hon den och Mjaus portionsförpackningar går bra. Hanen äter allt jag ger så han äter musch om han får de vilket dessvärre damen ratar. =(

Hanen känns fast och musklig medan honan känns tunn och mer skellett och inga direkta muskler. Honan ser jag att hon äter då hon alltid sätter sig och äter när jag ger, hanen däremot har ju fått för sig att han inte längre äter torrfoder när den serveras utan verkar äta senare.

Denna kommentar har tagits bort.
Marrelita
5/1/16, 12:49 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9
Denna kommentar har tagits bort.
Marrelita
5/1/16, 12:50 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11
Denna kommentar har tagits bort.
Marrelita
5/1/16, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Svårt att se på bild hur honan resp hanen känns. Men honan har så liten benig rumpa mot hanen.

Annons:
kalindas
5/1/16, 2:03 PM
#14

#13
Hon ser lite tanig ut, det håller jag med om. 
Har du kollat tänder och tagit ett blodstatus (socker, njurar, lever och infektion) på henne?
Min ena katt magrade av och jag kunde för mitt liv inte komma på vad som var fel. Det visade sig efter en lång tid att hon hade urinvägsinfektion. Hur länge stackaren haft detta vågar jag inte ens tänka på. 😕
Det enda som gjorde att jag misstänkte var just avmagring och att pälsen inte glänste exakt lika mycket som vanligt.

/Elisa

kalindas
5/1/16, 2:03 PM
#15

Hanen ser ut att ha perfekt hull! :-)

/Elisa

Marrelita
5/1/16, 2:40 PM
#16

Tack för svar Kalindas. Hon har astma så alla dessa värden är kollade i januari när hon blev insatt på astma medicin. Men det är ju några månader sedan så vi får väll ta en tripp till veterinären igen. Ang. tänder så har jag försökt öppna munnen och kolla samt titta på sidorna och jag hittar inget anmärkningsvärt och hon verkar tugga torrfodret.

kalindas
5/1/16, 8:07 PM
#17

#16
Forl kan de ju tyvärr dölja ganska bra.  Katter är ju expert på sådant. 
Men det kan ju även vara så som du trodde att hon rör sig mer med ny kompis i huset.

/Elisa

[SEQJOUZ]
5/21/16, 10:53 AM
#18

Hur ser jennes föräldrar ut kan vara grnetiskt betingat med slankheten oxå 😉 men bra att kolla upp det ändå 😊

Marrelita
7/12/16, 7:35 PM
#19

Hej igen! 

Uppdatering några månader senare. Veterinärbesök gjort x2. Alla blodprover helt nomala (eenda att anmärka lite låg i blodsocker, men då det tagit vid två tillfällen och legat samma såtror veterinären att detta är normalläget), inge fel på ämnesomsättningen eller liknande för siadamen. Trotts fri tillgång på Applaws spannmålsfria kyckling och sedan 3 veckor tillbaka får hon RC mother cat and kitten så mycket som hon vill ha xflera under dagen. Men ingen viktökning. Hon är nu nere på 3,45kg. Hon är pigg och glad, springer runt och busar. Vi väntar nu på ultraljud av tarmar för att se om vi hittar någon förklaring?!

Har efter mycket mejlande fram och tillbaka fått reda på kcal halten i Applaws fodret och det är enligt uppgift 370kcal/100gr och de ska börja fasas in på annat foder så nu när 7,5kg säcken börjar lida mot sitt slut. 

HIttade detta foder ( http://www.zooplus.se/shop/katt/kattmat_torrfoder/thrive/thrive/572068?rrec=true) på arken zoo nu och blev nyfiken. Dock står ju såklart inte kcal innehållet med och jag har mejlat flera olika instanser utan svar. 

Annars är jag inne på carnia lynx, orijen  eller porta 21 sensibel. Vill ha spannmålsfritt med hög kötthalt, pprotein och fett. 

Vad har ni annars för tips och tankar??

//Martina

kalindas
7/12/16, 11:01 PM
#20

Orijen  och Porta 21 Sensible, blir mina feta av.  🙂

/Elisa

Annons:
Marrelita
7/12/16, 11:57 PM
#21

Vi är desperata att få upp henne i vikt, men man är ju samtidigt orolig att kastrat hanen som numera är över året skall bli kanon fet. Än är han fin i hullet, men han har lyckats gå upp 200gr av den fria tillgången. Visserligen kanske han växer än? Hur länge växer hanar/ungkatter innan de är "färdig  vuxna"?

kalindas
7/13/16, 9:42 AM
#22

Svårt att säga hur länge de växer. En del är klara vid ett års ålder, andra växer tills de är två.
Prova att köpa någon typ av aktivitetsskål/bricka och ge maten där. Då hetsäter de sällan och tycker det är roligare att äta.

/Elisa

Marrelita
7/29/16, 8:42 PM
#23

De får allt sitt foder på aktivitetsbricka, har två olika som oftast står välfyllda. Håller just nu på att fasa in dem på Orijen regional red och det är en succé smak mässigt enligt båda katterna. Dock serveras det i portioner och ligger ännu ej på matbricka. Vet inte hur jag ska lyckas få ut det på matbricka då det känns som att hanen kommer hetsäta tills det är slut på brickan?!  Han har i ett försök att få mer än fodergivan jag givit honom snott hela påsen (400gr provpåse) och för att försöka tugga sig igenom den. Så vi var tvungna att stänga in påsen i ett skåp som han ej kommer in i.

Marrelita
8/23/16, 10:12 AM
#24

Varning för långt inlägg, men måste skriva av mig lite. Vi fortsätter våran resa på att ta reda på varför honkatten blivit så smal.

Började ge orijen och hon har nu efter några veckors infasning och stödmatning ökat 300gr. Hanen däremot väger numera 5kg så att ha fri tillgång verkar döfött. då det ej ser ut som att han kommer sluta öka i vikt och honan äter iallafall inte mer! :S  De får ca. 70gr torrfoder på aktiveringsbrädan och så stödmatar jag honan med 40gr mat och de hon inte äter upp läggs upp i en surefeeder så att hon alltid har tillgång till mat om hon vill. Hon pillar lite på aktiveringsbrädan men det är nog inte så många gram hon äter där. Det serveras en portion blötfoder på kvällen med som hon bara slickar upp såsen/gelén (mjuas portionspåsar, tetror eller applaws kyckling i burk). 

Veterinären gjorde ett ultraljud igår och hittade inget konstigt. Nya prover togs på blodsocker, njurvärde och urea. Urea var lite åt det högre men inom det normala och därför ville veterinären ha ett urinprov. 

Har tyckt någon vecka eller två att det blivit starkare doft (ammoniak) från lådan. De har peeweelåda och pellets samt att det är någons kiss som är lite mörkare i färgen och då luktar mer. Har trott att det var honan, men i min jakt att få urinprov så satte sig hanen fint i lådan och kissade en uppsjö som luktade starkt och nu på morgonen när jag äntligen inkasserade urin från honan så var hennes urin inte alls lika starkt luktande samt lite ljusare i färgen. Tog urinprov från dem båda och lämnade in till veterinären (ingen billig historia). 

Honan kunde koncentrera urinen bra och misstankarna om nedsatt njurfunktion eliminerades, dock fanns det en högre andel leukocyter. Samma med hanens urin. Så två urinprov in för odling och misstänkt cystit. 

Någon med erfarenhet av cystit? Vad jag förstår så är det bra att få dem att dricka mer. Hanen kan jag få att äta lite mer blötfoder, men med honan är det svårt. Ska man förebygga med något kosttillskott? 

Har haft peewee låda sedan januari och katterna var väll inte helt nöjda (de använder lådan och felkissar inget) och hanen är det väll som skulle jubla om sandlådan kom tillbaka. Honan verkar gilla pelletslådan då hon vägrade lämna urinprov på något annat material än i vanliga lådan med pelletsen, så jag fick sticka under en soppslev (fräscht)! Medan hanen gladeligen kissade i den gladpackinplastade lådan. 

Den senaste påsen pellets (SCA stallpellets) som jag köpte för ca. 1månad sedan upplevde jag hade större/längre pelletsbitar vilket inte var jätte uppskattat (=hanen sprätter med bena mer i lådan). Vet inte hur jag ska lyckas få dem i mindre bitar. Den påsen jag köpte innan hade mycket mindre pelletsbitar nästan lite åt krosshållet. 

MVH Martina

kalindas
8/23/16, 1:11 PM
#25

Enklaste först. Granngården brukar ha 6 mm pellets som fungerar bra i lådorna.
Haft det jag tror är cystit på en katt Saga och hon blev bättre med extra vätska. Men efter några år var det för mycket stress och hon blev sämre. Då hjälpte inte vätskan längre. :-(

Se om du helt kan gå över till burkmat till hanen, då går han ner i vikt som en bonus.
Sen när det gäller att få i mer vätska. Om det finns någon påsmat (tex ICAs småpåsar i sås) där honan tycker om såsen. Så ge dem detta en gång om dagen. Häll i ljummet vatten i påsen när du hällt upp och blanda det i såsen. Då brukar de flesta katter dricka glatt.

Håller tummarna att det fixar sig!

/Elisa

Marrelita
8/23/16, 11:35 PM
#26

Tack för svar Kalindas. Har fått höra att bränslepellets innehåller massa bindningsmedel samt är mer hårdpressade än stallpellets varför de inte är bra att använda i lådor till katt?! Peewee pelletsen ser ut att vara lite mindre än denna säck SCA pellets, dock är det ju fyrdubbla priset!!

Ska se om jag kan få över honom på blötfoder, han gillar muschbollarna.

kalindas
8/24/16, 9:16 AM
#27

#26
Mina har haft bränslepellets länge. Inte märkt nåt speciellt. 
Fast just nu kör jag med Cats Best Ökoplus. tycker den är bra och väldigt dryg.

/Elisa

Annons:
Lilla Alviks katteri
8/25/16, 11:55 AM
#28

Svarar på din fråga om foder😉 En av våra honor är smalare än övriga katter och henne sticker jag till lite extra. När vi äter frukost får hon en bit ost…kanske inte det bästa för en katt. Men hon sitter snällt på en stol och väntar på sin ostbit. Och hon lärde sig det rekordsnabbt! Hon får rå kyckling vilket hon älskar. Jag ger henne det från handen, övriga katter får små små bitar och hon får mer. Hon är den enda som tycker om rå äggula, så det får hon ibland. Hon äter en sorts mush och det får bara hon, jag hämtar henne och hoppas på att de övriga katterna inte märker det!! Sedan serveras det rått kött till alla katter men då äter hon inte lika bra! Hon är trots allt hon petar i sig en smal katt men jag vet att hon får i sig tillräckligt! Sedan är det ju en avvägning. De måste få i sig allt de har behov av och då är det ju enklast om de äter största delen kattmat!! Lycka till!

SE* Lilla Alviks

Marrelita
9/17/16, 3:30 PM
#29

Tack Lilla Alviks katteri för svar. Det som är så konstigt är ju att hon förut aldrig varit för smal och hade däremot lätt för att bli tjock. 

Veterinären hittar inge fel på henne, på hennes urin eller njurar eller på hanens urin heller, eller njurar. odlingarna som skickades på urinen visade inget och båda har bra njurfunktion. Rekomendationen blev att prova uriflex eller liknande vilket vi gjort och nu luktar lådan "normalt" så det blev ju bra. 

Honan är jätte petig med maten och äter mest bara torrfoder. Har delat upp bådas dagsranson i varsina burkar som vi sedan tar under dagen och fyller på i matskålar så vet vi på ett ungefär hur mycket mat de äter. Honan "handmatar" jag några gånger per dag så där vet jag iallafall minsta mängden som jag får i henne. Hanen går och äter ur aktivitetsskålen när han är hungrig. Hon vägrar mush, äter endast applaws kyckling på konservburk, mjaus blötmat (helst påsmaten) och då är favoriten kyckling, lamm och kalkon…men hon slickar mest upp såsen trotts att vi försöker mosa bitarna. Hanen äter en mushboll om dagen. Har försökt att ge dem blötfoder två gånger om dagen, men det är inte uppskattat….blir liggandes. Försökt att få över hanen iallafall till att äta mer mush genom att erbjuda på morgonen, men då honan inte äter så äter inte han heller blötmat på morgonen, han verkar knapra mycket torrfoder under natten så han verkar inte så hungrig på morgonen.

Upp till toppen
Annons: