Annons:
Etikettkattprat
Läst 1899 ggr
johannaandersen
3/11/16, 3:21 PM

Hur känsla är de för kyla egentligen?

Var ett tag sen jag var inne här i forumet nu men det är alltid lika kul att logga in igen och läsa alla nya trådar!! 😃

När mina pälsklingar är på pensionat brukar jag alltid be dem stänga kattluckan till uterummet för att jag är så rädd att min siamespojk ska bli kall! Tänker att han inte är van vid kattlucka och kanske blir "fast" på utsidan när han vill in i värmen. Men hur känsliga är de egentligen? Såg medlemmen Ninja's fina bild på en fin dam som sitter ute i solen när det fortfarande är snö ute! Kan de få ha fri tillgång till utegård denna årstiden utan att man behöver oroa sig?

Är jag kanske bara lite för mycket hönsmamma?! 😃

Annons:
Aleya
3/11/16, 3:57 PM
#1

Min mormor hade en siames då hon levde. Den katten var ute i ur och skur. Han blev 18 år. Nu var ju detta 25 år sedan, så det var ju ett bra tag sedan. Men vart i landet är detta? För det är ju vår på vissa ställen i landet.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Ninja
3/11/16, 4:59 PM
#2

Jag skulle vilja säga såhär; min balkong i söderläge och i ett hörn med lä kan det bli rätt varmt och skönt när solen lyser. Men temperaturen sjunker snabbt när det blir molnigt, eller om avkyld vind trots allt letar sig in. Ibland är hon envis ändå och vill sitta i solen fast att det börjar bli kyligt, men jag har alltid balkongdörren öppen är katterna är ute, de är _aldrig_ utestängda utan möjlighet att gå in. Vissa gånger har jag varit lite hönsmamma och tagit in henne fast att hon inte vill in själv.. då märker jag att hon är lite nedkyld på att hon extra värmesökande, vill vara nära eller ha en varm vetekudde att mysa med.

[SEQJOUZ]
3/11/16, 6:01 PM
#3

Mjaa…man ska vara försiktig med att släppa ut sina siameser/Orientaler själva när det är kyligt o kallt ute hittar dem inte hem igen eller kommer bort fryser dem o vintertid fryser dem nog ihjäl…mina får inte vara ute själva men har tillgång till kattgård men går bara ut om det är varmt och innetemperaturen har jag alltid på 22 grader med en go brasa lite xtra vintertid 😉 Det är asiatiska katter utan underull 😊

NatasjaHemby
3/11/16, 6:09 PM
#4

Det är nog lite individuellt hur frusna de är, även om de såklart fryser lättare än katter med rejäl underull. Min ena oriental vill inte gå ut om det inte är riktigt varmt och gott, medan den andra gärna sitter fem minuter på balkongen även under vintern (i Skåne och inglasad balkong, så där blir aldrig minus).

Jag tror absolut du kan låta dem ha tillgång till rastgården, hittar de ut så hittar de nog in. Du kan ju påpeka att de är ovana vid kattlucka och att du vill att de håller lite extra koll i början också 🙂

SE*Simbelmynes

johannaandersen
3/11/16, 9:14 PM
#5

(Ser nu mitt stavfel i rubriken - typiskt…)

Tack för alla svar! Känns som att jag inte är heeelt ute och cyklar när jag är lite orolig för att han ska bli för kall.  Skulle aldrig släppa ut någon av katterna ensamma och aldrig stänga så de inte kan gå in! Tänker just när de är på pensionat, i somras fick jag höra att "det är väl ingen fara!" när jag bad dem låsa luckan helt och hållet för det var ju mest mulet och regnigt i somras och jag ville minimera risken att han var ute i kall vind eller inte kunde ta sig in igen. Jag brukar säga att det är lagom för honom att vara ute när det är tshirt-väder för oss, skönt att jag stod på mig då! 👍

Vi finns på västkusten så det är ju ganska kallt ute men jag brukar också öppna balkongdörren lite så de får gå ut och kika om de vill även vintertid. Det märks på honom att han tycker att det är kallt och oftast kommer han in igen efter 5 minuter. De ska bo på pensionat 2 veckor i september och då finns det möjlighet att få utegård till rummet, och nu tror jag nog att jag vågar låta dem ha det faktiskt!

Tack igen alla! 😃

[SEQJOUZ]
3/11/16, 10:51 PM
#6

TS # Det var jag som inte läste ordentligt trodde det handlade om att även ha dem "ute" 😊😉 jag är inte heller ett fan av det 😉 bra att du stod på dig 😊😊😊

Annons:
Upp till toppen
Annons: