Annons:
Etiketthälsa
Läst 2138 ggr
MariaGusselby
2016-02-28 10:47

FORL

Jag var till veterinären med mina orientalhanen, kastrater, i veckan. Palle fick diagnos FORT, såg jag på skadeanmälan när jag kom hem. Veterinären sa inget om det på plats. Hon kunde se att han var röd i tandköttet vid en tand men gjorde ingen ytterligare undersökning. Kan man verkligen sätta diagnos FORT på bara yttre besiktning?

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Annons:
MariaGusselby
2016-02-28 10:49
#1

FORL ska det vara i inlägget ovan, ej FORT. Dumma dumma autokorrekt 😆

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

Marinas Mix
2016-02-28 11:02
#2

Ja, men där bör göras fler undersökningar, som röntgen. För hur svår FORL;en är kan man inte se direkt. Så jag tycker du kan begära röntgen och vidare undersökningar

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Maria
2016-02-28 11:20
#3

Jag håller med om att röntgen bör göras för att sätta FORL-diagnos.

Min ene katt fick diagnosen redan när han var 5 år och då röntgades han och fick operera bort 8 tänder.

Numera har han bara de 4 hörntänderna kvar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MariaGusselby
2016-02-28 11:37
#4

Ja hon pratade om att röntga, så jag tyckte att det var konstigt att sätta diagnos innan röntgen. Vet inte vad/om det kan finnas andra anledningar till att katten blir röd i tandköttet och känns inte bra att sätta FORL-diagnos innan man uteslutit annat.

Maria
SE*Crazy Lazy Cat's
@crazylazycatz

kalindas
2016-02-28 11:43
#5

Röntgen krävs för korrekt diagnos. Röda i tandköttet kan de vara ändå.
Jag borstar tänderna på mina då och då för att förhoppningsvis slippa inflammation eller elaka bakterier.

/Elisa

Pia-69
2016-03-06 11:02
#6

Hej på er!

Min katt fick diagnosen Forl förra veckan, han ska dra alla tänder utom hörntänderna….  Jag har en liten fråga med anledning av detta, uppfödaren har ju tecknat dolda fel försäkring som gäller i tre år, katten har ännu ej fyllt 2.

Tror ni att jag kan få ut nånting på den försäkringen, det kommer att kosta 6000 att ta ut tänderna. Har ni några erfarenheter gällande dolda fel försäkringen hos Agria?


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

Annons:
Maria
2016-03-06 11:05
#7

Hur det är med försäkringen vet jag inte men jag har en katt på 14 år som har FORL och bara sina hörntänder kvar.

När han var 5 år så fick han ta bort 8 tänder och v senaste gången resten. Det blev operation och summan slutade på 11 000.

Frågan är om FORL räknas som dolda fel? Du får ringa och fråga Agria.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[SEQJOUZ]
2016-03-06 11:16
#8

Tror inte det…AGTIA ersätter inte FORL 😯😕

kalindas
2016-03-06 11:25
#9

Nej. Du får inte ut nåt på dolda fel tyvärr. 😕
Ev. om uppfödaren har försäkringarna i IF. Men inga andra ersätter FORL, som jag känner till.

/Elisa

Pia-69
2016-03-06 11:26
#10

Okej! Tack för snabba svar! Det känns som att dolda fel försäkringen inte är värd nånting….. Vet uppfödare som inte tecknar en sådan just för att det är omöjligt att få ut nåt på den!


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

[SEQJOUZ]
2016-03-06 16:03
#11

Den ingår i mina honors avelsförsäkring så inget jag tecknar vid sidan om 😉

deverry
2016-03-08 19:12
#12

Skulle inte tro att dolda fel-försäkringen täcker - den täcker fel som fanns före kattungen besiktigades men som den ej visade symptom på. FORL utvecklas med tiden.

Har han FORL i alla tänder utom hörntänderna? Jag tycker faktiskt att det låter billigt med bara 6000 kr för att få allt det gjort…

Maria
2016-03-08 19:13
#13

Jag tyckte också det lät billigt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Pia-69
2016-03-08 19:35
#14

Ja, nu när jag hört mig för med andra och läst era kommentarer så har jag förstått att min veterinär inte är den dyraste, vi bor på landet och det är en liten klinik.

Har även en annan fråga som jag funderat på, katten (Sam) luktade riktigt illa i munnen redan när vi fick honom som unge, tyder detta på att Forl redan utvecklats, hade jag kunnat  hindra förloppet om jag hade fattat att katter inte ska lukta så ("fisk") i munnen? Jag förstod att det var nåt fel när han fick en röd rand närmast tänderna och han inte tuggade på torrfodret som den andra katten gör. Ska man undvika att köpa en katt som luktar så illa i munnen?

Hursomhelst så blev jag väldigt ledsen för Sams skull fast jag vet ju att han kommer att kunna få ett bra liv utan tänder iallafall..


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

kalindas
2016-03-08 20:24
#15

#14
Skulle mer säga att minska på torrfoder och ge mer mjukmat,  köttbitar och mjuka (ej kokta) ben att tugga på. Då får tänderna fungera naturligt.
Skeptisk om illaluktande mun skulle ha med forl att göra, snarare något med magen. Men visst, en kattunge ska inte lukta illa i munnen så länge den inte håller på att byta tänder.

Han kommer säkert få det toppen utan sina onda tänder, även om det är jättetråkigt att han ska behöva utsättas för det så ung. :-(

Tror att tandhälsa är till viss del ärftlig, precis som på oss människor. Din lille kille hade otur i det genetiska lotteriet helt enkelt.
Men ett tips är att fråga uppfödaren hur tandhälsan är på föräldrarna och kanske t.o.m vara så fräck att man kollar mammakatt i munnen.
Skulle hon sakna flera minitänder längst fram är det troligtvis ett varningstecken.

Ser det på mina tre jag har hemma nu. Alla trots de är 7 och 11 år gamla kvar sina minitänder. De är mor och barn. Även halvbrodern har ok tänder. 
Mina gamla katter däremot tappade minitänderna ganska tidigt.
Elliot 7 år gammal hade en liten forltand som drogs nu men, alla övriga tänder var fina.

Ett tips för övriga katter och i framtiden är att du borstar tänderna minst 2 ggr i månaden, gärna oftare. Använd en liten mjuk bebistandborste och ljummet vatten. Borsta bort den röda randen vid tandköttet och har du tur så skyddar det mot att bakterier kommer upp och orsakar forl.

Mycket här ovan är funderingar och spekulationer. Men jag är ganska säker på att torrfodret är en stor bov i dramat då de inte kan slicka bort ev smulor som hamnar i tandköttsranden och att det bästa man kan göra för sin katt är att börja hel eller halvbarfa dem.

/Elisa

Pia-69
2016-03-08 20:54
#16

Jag har börjat borsta tänderna på Sam dagligen med Bucacat efter första tandundersökningen hos vet, han har blivit mkt finare i munnen och nu har han frisk andedräkt t.o.m! Men eftersom inflammationen inte gav sig efter antibiotika kur och Hexarinse, blev det röntgen o då konstaterades Forl. Har även  börjat borsta  på den andra katten dock ej dagligen eftersom han har fina friska tänder, man kan väl säga att han ( Cesar ) delvis äter Barf eftersom han tar möss..
Nu har jag även börjat ge dem våtmat dagligen eftersom Sam har ont i tänderna och även har haft lite övervikt, han vägde 6,2kg för 1 1/2 mån. sen o nu väger han 5,5. 

Trodde att torrfoder hade en slipande effekt på katt tänder men efter att ha läst lite trådar så har jag förstått att så ej är fallet!…. 

Ang. minitänderna så har Sam tappat nästan alla minisar tror t.o.m att några har saknats hela tiden..

Oj va skönt det va o få prata av sig litegrann! 🙂


Cats are like Potato Chips, You can't just have one!

kalindas
2016-03-09 08:18
#17

#16 Låter som du gör det bästa för dina katter! 🙂

/Elisa

Upp till toppen
Annons: