Annons:
Etikettkattprat
Läst 1846 ggr
Snigelpony
2016-02-15 10:15

Argsint Siameshona

Nu är det så att jag och min sambo hämta upp 2 stycken sphynxar förra veckan, från och med igår har vi haft dem en vecka och tänkte att det var dags att introducera dem till vår honkatt som är siames som då varit hemma hos några vänner till oss under tiden sphynxarna gjort sig hemmastadda.
Detta har ej gått bra alls, hon är sjukt arg och går på dem när hon får chansen.
En av sphynxarna är 4 år gammal och dem andra är 7 månader, den stora är pappa till den lilla. Och Lucy, våran hona är strax över 1 år. Både hon och kattungen är kastrerade/steriliserade. 
Lucy är en omplaceringskatt från början och såldes för att hon ej gick ihop med katterna där hon bodde förut men dem var huskatter och vi tänkte att det kanske skulle gå bättre med dem här.
Hon pressade in kattungen i ett hörn för ett tag sen och slog på honom och var rätt vild av sig, jag gick emellan och tog undan henne eftersom hon inte gav sig och då fick jag en massa rivmärken som tack. Hon har aldrig rivit mig förut så det var rätt överraskande.
Har någon några tips eller varit med om något liknande och vet hur man skall gå till väga?
Vill ju jättegärna att det ska fungera eftersom dem alla är så underbara och intelligenta katter! I värsta fall kanske hon är som så att hon måste vara ensamkatt och i såna fall får vi väll sälja henne till våra vänner vilket skulle kännas ganska tråkigt!

Annons:
Gronstedt
2016-02-15 10:31
#1

Börja med att låta de nya och den gamla vara i varsitt rum och eventuellt låta dem "byta" rum med varandra, så att de vänjer sig vid varandras lukt. Sedan kan de få vara i varsitt rum med galler mellan, så att de kan se varandra och nosa om de vill, men inte kan råka i handgripligheter. När de verkar lugna med det är det dags att låta dem träffas närmare. 

EDIT: Om den vuxna hanen inte är kastrerad så kan de andra reagera starkt på honom, även om de är kastrerade.

NatasjaHemby
2016-02-15 10:46
#2

När jag sätter ihop katter så räknar jag alltid iskallt med spott och fräs i två veckor, allt under det är ett plus i kanten. Jag lägger mig inte i katternas sociala liv sålänge det inte resulterar i blodutgjutelse eller om en katt blir så nedtryckt att den inte vågar gå på toa, äta och slappna av på sin viloplats. Alla mina katter har fixat det galant själva och de flesta vuxna katter har fungerat i gruppen efter bara några timmar. Nu har jag fått en kattilsken oriental här hemma, men jag kommer fortsätta köra på ovanstående plan. Ser jag ingen förbättring alls efter två veckor så ska jag fundera på alternativa lösningar utifrån situationen.

Tog ni hem siamesen igår? Då är det ju helt nytt och hon håller fortfarande på att visa dem att detta är hennes hem. Funkar det inte alls med vuxna katter så kan ni kanske testa med en kattunge, det brukar gå enklare (en 7-månaders är inte riktigt en kattunge i andra katters ögon).

SE*Simbelmynes

Snigelpony
2016-02-15 10:56
#3

Sphynxarna har varit med varandra sen ungen kom och så så dem har inga problem med varandra, dem fick vara i ett annat rum i ca 1-2 timmar innan vi släppte ihop dem med henne igår. Honan(Lucy) var och luktade mycket och reste lite ragg men sen blev hon lugn. Är lite orolig över att hon inte är helt läkt sen hon blev steriliserad också och hon kan ju göra ganska snabba och våldsamma ryck och hopp ibland när dem kommer för nära.
Får väll prova att ha dem lite mer i olika rum och så idag och imorgon kanske då och se om hon blir lugnare.
Pojkarna var så överrumplade av henne för dem är ju cool lugna och lite nyfikna bara men hon var heltokig.
Och när hon är på ungen så blir ju pappan lite beskyddande också men ingen av dem har varit aggressiva, bara fräst tillbaka eftersom hon flygit på dem. Ungen är lite skakis men pappan är inte ett dugg rädd.
Man blir ju lite osäker på om man vågar ha dem tillsammans när man är och jobbar och så.

NatasjaHemby
2016-02-15 11:02
#4

Är katten kastrerad eller steriliserad? Är hon bara steriliserad så har hon ju kvar könsdriften och kommer fortsätta löpa, försvara sitt revir o.s.v. Hur länge sedan är det hon opererades?

Jag hade inte särat på dem om det inte blir blodutgjutelse som sagt. Det stressar bara dem att veta att där är en annan katt som de inte kommer åt. Fräs och lättare slagsmål är helt naturligt och en del av det sociala spelet för att göra upp om vem som bestämmer och vem som har vilka rättigheter. Jag tycker ändå det låter som att det är rätt så lugnt om det bara är en som är arg på riktigt och de andra tar det coolt 🙂

SE*Simbelmynes

Snigelpony
2016-02-15 11:12
#5

Steriliserad! Dem har alltså opererat bort hela livmodern/äggstockar. Vad är det för skillnad på sterilisering och Kastrering på honkatt? 
Veterinären sa att hon skulle bli lugn och att drifterna skulle försvinna 🤔
En vecka sedan ungefär!

NatasjaHemby
2016-02-15 12:06
#6

Har de tagit bort livmodern så är hon kastrerad 🙂

Kastrering honkatt = bort med "hela paketet", könsdriften försvinner.
Sterilisering honkatt = knipsar av äggledarna, katten är steril men har könsdriften kvar.
Kastrering hankatt = testiklarna plockas bort, könsdriften försvinner.
Sterilisering hankatt = sädesledarna knipsas av, katten är steril men könsdriften är kvar.

Har det gått en vecka så är det ju ändå lite halvläkt, förmodligen gör hon inga rörelser som gör direkt ont på henne. Håll koll på stygnen bara, så att de sitter kvar så länge som det ska. Jag hade inte oroat mig för det 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: