Annons:
Etikettavel
Läst 4662 ggr
Lejonhjarta
2016-02-08 23:43

Avvänjning av diande kattungar...

Har en undran hur ni andra uppfödare gör med dining/amnings-använjning när det är dags för kattungarna att flytta??

I helgen har alla 5 kattungarna flyttat ur en kull och den sista i en annan. Mina flyttar inte förrän dom är 14 veckor. Märker nu att mammakatt är lite mjölkstinn i ljuvrena. Har inte varit med om det vid tidigare kullar…

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-02-09 06:50
#1

Jag låter dem dia så länge dem vill men matar på mamnakatt med extra bra mat och kött. Hähemma går det åt mycket A/D och nöt/kalv och lammkött vid sidan av Royals babycat både torr och våtfoder. Även den kattunge som stannar får puppa så länge den vill det ger trygghet och även mammakatt njuter och tycker det är lite småmysigt 😊

kalindas
2016-02-09 09:48
#2

Kanske kan sätta en strumpa på mamman de sista veckorna så att de inte kommer åt att dia lika mycket. Är väl så att mamma katt är lite för snäll och låter dem fortsätta.
Ha koll på henne så det inte blir någon mastit i juvrerna. Kanske du får göra som man gör med kor och minska foderintaget för mammakatt nu när ungarna har flyttat.

/Elisa

NatasjaHemby
2016-02-09 11:27
#3

Jag tänker se till att inte alla ungarna flyttar härifrån samtidigt, dels på grund av risken för mjölkstockning och dels på grund av att jag inte vill chocka min förstagångsmor genom att ta alla ungarna på en gång. Det är klart att köparna gärna vill ha hem sina katter så fort som möjligt, men jag tror ändå att de flesta har förståelse för att de får vänta några dagar extra för mammakattens skull. Kanske låter jag någon dem av flytta någon/några dagar innan de fyllt 14 veckor också, för att sprida ut det ytterligare.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
2016-02-22 18:37
#4

Någon som har erfarenhet av att avvänja stegvis genom att låta mor och barn sova åtskilda de sista veckorna? Är de över 12 veckor så är det ju okej enligt reglerna, men vad säger katterna om det? Jag vägrar stänga ute kattungarna från sovrummet på natten, men mammakatt kan vara en plåga nattetid (och är sedan tidigare van att sova med de andra katterna i köket + hallen vissa nätter).

SE*Simbelmynes

Lejonhjarta
2016-02-23 21:10
#5

#4 Skulle kanske fungera här då vi har flera katter men har man bara några få så vete 17…

Det löste sig rätt snabbt för min katt ändå. Hon var lite stinn ett dygn el så men masserade å höll koll ifall vi behövde åka till veterinären men det försvann fort sen…

NatasjaHemby
2016-02-23 21:42
#6

Ja, vi har ju katter så det räcker och blir över känns det som. Att låta 2 eller 3 sova i kök + hall och 1 eller 2 sova med kattungarna inne hos oss hade inte varit några problem. Alla är vana att bli förvisade till hallen ibland och sover lugnt och gott tillsammans där.

Skönt att det la sig snabbt!

SE*Simbelmynes

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-02-24 00:22
#7

Varför ska kattungen vänjas av tidigare änbhonan själv reglerar?

NatasjaHemby
2016-02-24 10:35
#8

För att man ibland måste sälja kattungarna, man kan ju inte behålla alla 😛 Och vissa honor hade ju kunnat fortsätta dia sina kattungar i månader, tror varken att jag eller köparna är så sugna på att ha kvar dem så länge faktiskt.

Här har det i alla fall löst sig så att en av ungarna kommer stanna några veckor längre av andra skäl, så det blir en långsam nedtrappning ändå 🙂

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
2016-02-24 10:56
#9

Fast det förstår jag inte heller problemet med…när dem flyttar så flyttar dem ochcdet lilla dem diar gör varken till eller från eller har ni haft honor som fått mjölkstockning? Kan ju vara att jag alltid haft en unge kvar i katteriet fast inte eftet Arizona och Kingen småsnuttade tills han flyttade lite till o från 😉 har aldrig tänkt på eller haft problem med det utan det sker naturligt och honan sköter det själv inget jag lägger mig i 😊😉

NatasjaHemby
2016-02-24 11:02
#10

Nej, jag vet inte om mjölkstockning är vanligt. Detta är ju min första kull, men Vesta har haft lite problem med överfyllda juver som blir röda och spända. Tror det beror på att hon "startade" sex tuttar men bara har fyra diande ungar kvar. 

Att ha en unge kvar längre är nog bra för mammakatt 🙂

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
2016-02-24 16:08
#11

Det tror jag med o dem tycker det är lite mysgott både mamma o ungen som är kvar 💜 man får bara ha lite koll på nästa kull för min Cissie ville gärna puppa på lite xtra då slurpar d snart slut i baren för dem andra små 😈😈😈😂😂😂

NatasjaHemby
2016-02-24 17:23
#12

Haha, här är det Thetis som dricker upp mjölkersättningen. Helst vill hon bli matad med en liten plastspruta 😂 Dia på Vesta har hon  i alla fall låtit bli att göra.

SE*Simbelmynes

Lejonhjarta
2016-02-29 00:57
#13

Ja har inte haft problemet tidigare men denna gången var annorlunda, därav min fråga… Jag har kvar mina till 14 veckor innan dom flyttar. Denna gången hade ja även en 1 månad äldra kattunge kvar. Alla 5+1flyttade inom 3 dagar och efter det så fick mamman stora svullna mjölkstinna ljuverrader… Var riktigt rädd för mjölkstockning!! Jag har inte märkt att det varit så tidigare utan ville bara höra hur ni andra gör för att undvika detta så jag inte råkar ut för samma sak igen… Här bryr sig mammorna inte om vem som tillhör vem om jag har kullar samtidigt utan dom delar å njuter av att ha kattungar å mysa med.

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-02-29 07:09
#14

Det förstår jag 😊😉 låt detm flytta medg lite mellanrum så mjölken sinar naturligt…m7na småttingar diar nästan imget längre bara nån gång emellanåt…jelst mitt i natten 😂😂😂😈😈😈

Upp till toppen
Annons: