Annons:
Etikettkattprat
Läst 2171 ggr
[SEQJOUZ]
2016-02-04 11:14

Diskussionstråd NYA KATEGORIN vid utställning

Då startar jag en diskussionstråd om hur ni som ställt ut kände, funderade, tyckte om bedömningarna enligt den nya kategoriindelningen?

Själv blev jag mycket fundersam då flera katter som tidigare hyllats och fått Cert, blivit BIS och NOM helt plötsligt inte fick något av detta utan nu var det Cornischar och Devon Rex som tog storslam, men det fanns två-tre av Sia/Osh som blev BIS, fina var dem 😃 Konkurrensen är hård och tuff och det kändes som domarna var mycket mycket noga med trekanten, sneda ögon perfekt i typ varken för lite eller för mycket. Jag funderar fortfarande på vad jag tycker och är nog mest lite förundrad för det kommer nog påverka alla våras avel på ett eller annat vis och lite ledsen blir jag oxå och orolig över vilka katter som kommer passa in och om det kommer bli mer dragna Cert …Rätt eller fel som jag tänker och funderar…jag vet inte…HUR FUNDERAR och KÄNNER NI ANDRA?

Annons:
[Lummer]
2016-02-04 12:18
#1

Det går ju mode i allt och särskilt i hund världen går dommare efter eget tycke. Hjälpte en uppfödare ställa ut taxar en gång och jag blir fortfarande inte klok på hans omdömmen. Har aldrig sett en tax se ut så som han tyckte det skulle vara. Nej. Avla på friska djur så det blir nån ordning i leden. Ska man gå efter mode nycker och specifika rasdrag får vi bara vanställda sjuka djur i slutänden

[SEQJOUZ]
2016-02-04 13:49
#2

Ja och det är grunden i som all avel ska stå på tillsammans med den korrekta rasstandarden, men även den nerskrivna rastandarden för varje djur ger utrymme för viss tolkning 😉 kanske var min frågeställning och fundering lite för känslig men ändå viktig att våga ta upp…och då allmänt 😊😉

[Lummer]
2016-02-04 15:13
#3

Mycket viktigt att ta upp. Det är ju när ,som du beskriver, fokus läggs på vissa särdrag som aveln har en tendens att balla ur fullkomligt

[SEQJOUZ]
2016-02-04 15:44
#4

Jag uttryckte mig lite felvför visst blev ngr NOM 😉

kalindas
2016-02-04 18:55
#5

Nu var jag med i IDP på den tiden när katterna var uppdelade i tre kategorier Långhår, Semilånghår och Korthår. Tyckte det var kul då det blev en helt annan konkurrens, speciellt då IDP var såpass litet och få katter av samma ras ställdes ut.
Nu i WCF så har våra raser fått en egen Kategori och konkurrensen blir mindre. Men vet inte om det är en fördel eller nackdel för rasen. Även om katter som Thai mm också hamnar inom kategorin.
Fife har ju gjort lite tvärt om där.
Men personligen borde det vara lite extra spännande med större konkurrens, även om de som bara jagar titlar kanske inte är lika glada.

/Elisa

Truffles
2016-02-04 19:28
#6

Jag har ju inte ställt ut så många gånger och första gången i juni förra året - så ingen lång period.

Men visst var det skillnad i panelen i kat 4 nu på Nerks utställning i januari. 
Och det är ju inte konstigt, fler raser fightas ju om platserna. Siamesfolket är väl självklart inte de stora vinnarna som får börja dela med sig av panelplatserna. Men jag blev nyfiken på om det är samma som nu tar plats i panelen i kat 4 som tidigare var i panelen i kat III och om de är de som är kvar i kat 3 som är vinnarna eller om de som kommit över nu tidigare stått tillbaka och nu får chansen. Men jag inbillar mig att de tagit sin plats också i tidigare kat III och att det därför är de som är kvar i kat 3 som med nya fördelningen fått det största lyftet.

Själv har jag aldrig ställt ut med förhoppningen att komma till panel (det visste jag i och för sig inte ens fanns för ett halvår sedan) utan har mest varit intresserad av att  träffa andra människor som gärna pratar katt så för mig personligen tänker jag inte att kategoriförändringen gör någon skillnad. :-)

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-02-04 20:48
#7

Nej, att bli Nom ellter BIS är inte viktigt för mig heller men det är ändå lite spännande att se hur det förändrat sig och om aveln oxå kommer göra det 😉

Lejdet
2016-02-05 13:25
#8

Jag upplevde samma sak som du Lisa på nerikes utställning som var min första med nya indelningen. Jag upplevde att domarna gick mer efter den egentliga rasstandarden nu och inte längre nominerar dumboöron och ledsna ögon. Mina kattungar gick hos 4 olika domare och hade hård konkurrens av de nya raserna. Men jag upplevde att det har hänt någonting i deras bedömning av våra raser rent generellt. Till plus för mig som strävar efter en harmoni mellan allt.

[SEQJOUZ]
2016-02-05 13:45
#9

Skönt att höra Anna-Lena och det kan nog bli bra p spännande och precis samma strävan har jag med en välbalansera katt som är i harmoni 😉😊

Vixxen
2016-02-05 19:40
#10

Nya kategorifördelningen är intressant! Det ska bli mycket roligt att se vad som händer på alla utställningar framöver!

Upp till toppen
Annons: