Annons:
Etiketthälsa
Läst 3717 ggr
kalindas
2016-02-03 11:11

Livmodersinflammation (pyo)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det känns nästan som regel än undantag att våra honkatter som går i avel får pyo minst en gång under sin livstid. Vad vi gör är då att behandla katten och ta en ny kull. Min fundering är om vi inte gör dessa katter en björntjänst och samtidigt låter djur med överkänslighet för just pyo gå vidare i avel.
Jag har själv avlat på detta viset och fått avkomlingar efter katten som får pyo nästan i samband med sitt första löp.
Är det att känsligheten gått i arv eller finns det en annan orsak att så många katter får dessa problem?
För många år sedan pratades det om att coronaviruset kunde vara en bov i dramat, men jag vet inte hur forskningen ser ut där.
Men man undrar ju lite på varför just kat4 katterna får pyo så ofta. 
Hör sällan detta om andra raser, så vet inte om det är lika vanligt där.
Så vad tror ni?
Är det en ärftlig åkomma som vi förstärker genom att avla på dessa katter?
Finns det någon annan tänkbar orsak till att det är så vanligt?
Några förslag på hur man ska minska risken att katterna får pyo?

/Elisa

Annons:
[SEQJOUZ]
2016-02-03 15:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Jag kommer aldrug mer behandla för PYO utan kastrerar mina honor för jag tycker som du skriver att det är att göra dem en björntjänst och jag vill inte förlora livet på en älskad familjemedlem för att jag ska tvinga fram en kull med kattungar 😢 jag höll på att förlora min Cissie i somras när jon på grund av en veterinärs miss och ovilja att låta ultraljuda henne i tid när jag misstänkte att hon hade kvar moderkaka i magen 😯😯😯 den kom ut men då hade den skapat en PYO dom jag ville behandla men som höll på att ta hennes liv…aldrig mer 😢 alla uppgödare tar sina beslut och dem skulle jag inte ifrågasätta men mitt blir i fortsättningn omedelbar Kastrering.

Liltith
2016-02-03 21:03
#2

Jag har än så länge aldrig haft pyo på nån av mina orientalhonor men haft det på två av mina sphynxar. Tycker även detta är ett stort problem inom den rasen. Tror mkt det har att göra med p-pilleranvändning men visst tror jag det kan ligga i linjerna.

Liltith
2016-02-03 21:03
#3

Jag har än så länge aldrig haft pyo på nån av mina orientalhonor men haft det på två av mina sphynxar. Tycker även detta är ett stort problem inom den rasen. Tror mkt det har att göra med p-pilleranvändning men visst tror jag det kan ligga i linjerna.

NatasjaHemby
2016-02-03 22:49
#4

Ingen av mina honor har haft någon form av livmoderinflammation, men de är ju unga ännu. Hade någon av dem fått en lättare livmoderinflammation i samband med p-piller eller parning hade jag nog testat att behandla en gång, förutsatt att allmäntillståndet var bra. Hade de däremot drabbats vid första löpet utan inblandning av p-piller eller parning så hade jag tänkt efter noga innan jag parat den katten, speciellt om nära släktingar visat hög tendens att drabbas. Vid pyometra hade jag nog kastrerat direkt oavsett anledning. Katternas hälsa går före allt och mina katter är ändå i första hand mina älsklingar, aveln är bara ett plus i kanten.

SE*Simbelmynes

Attacks
2016-02-04 00:28
#5

Kommer helt an på katt og situasjon om jeg vil prøve å behandle. Er katten meget syk og medtatt og en pyo oppdages, ja ,da er det Kastrering som er eneste alternativet. En frisk katt som får pyo og blir behandlet og det kommer igjen og igjen - eneste alternativet blir da Kastrering.

Men så er det disse friske kattene, eneste symptom er utflod som kommer ut. En sjekk med ultralyd viser det er PYO. Katten har aldri vært syk før. En slik katt kan jeg godt prøve å behandle for PYO en gang, og siden prøve et kull. Kanskje det ble et engangstilfelle og katten fungerer supert i avl etterpå.

Jeg tror i noen tilfeller det er linjebetinget, andre ganger kan det være hyppige løpetider eller p-pillebruk som ikke fungert på akkurat den katten. Det blir litt som pest og kolera, og man må vudere hvert enkelt tilfelle syns jeg.

Er jo stor forskjell også på åpen og lukket pyometra. Lukket er skummel, og det er ikke alltid slikt oppdages før det er for sent.

Jeg har erfaring med begge deler, men det er den som er lukket som sagt er verst. Der har har jeg noen triste erfaringer. Men en pus klarte vi å redde. Hun fikk lukket pyo, men det ble ikke oppdaget før fødselen var i gang. Totalt 7 kattunger ble født, og 2 ble i gjen inni magen, og kattemor ble alvorlig syk, kun få timer etter fødsel. Vi klarte heldigvis å redde kattemor med haste Kastrering.   Vi har også stoppet en enkelt linje for der var mye problemer.

Men dersom en katt opplever det en eneste gang, ikke er alvorlig syk ,så prøver vi en behandling. Alltid med alizin injeksjoner på bestemte dager så all infeksjonen kommer ut, og med AB i tillegg, og rask parring i etterkant.

Er faktisk mange år siden jeg hadde pyo problemer sist. Men vi fikk et tilfelle nå rett på nyåret. Den er behandlet og parret, så vi får se hvordan det går. Hun var aldri syk, vi så bare utflod som kom ut i mengder.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

[SEQJOUZ]
2016-02-04 10:56
#6

Humlan är den enda som fått PYO vid parning och det Ultraljud vi tog förra veckan visade att livmodern var ngt förtjockad men inte så farligt men tillräckligt för att hon skulle kastreras. Humlan mådde bra, åt och lekte var så fin i hull och det fanns inga som helst tecken på hur illa det egentligen var ställt med henne förrän dem öppnade henne och fick en chock över hur illa ställt det var 😕 Cissie var det likadant med…så pigg och allert men jisses så illa det egentligen var, dem är så duktiga på att hålla skenet uppe 😕 Cissies PYO berodde på dåliga veterinärer och att det fanns kvar rester efter livmoderkaka som kom ut efter ngr veckor och jag blir så arg på mig själv oxå som inte stod på mig mer, men hon lever idag det är jag glad över <3 Mamma Arizona är oxå kastrerad idag men då beroende av två kejsarsnitt 1 pga krock av kattungar i kanalen på väg ut och 1 pga död kattunge i magen som ruttnade och skapade förgiftning för dem andra…så jag har ändå haft tur med mina honor. Nu blir det spännande att se hur mina nya linjer blir och det finns inga tvivel utan det ska bli bra 😃 S* Broddans fantastiska Rut, Yoda och Cherokee och det blir en blandning med min Anakin så summasumarum så blir det en superbra uppblanding som ger starka honor 😃😃😃

Annons:
S*Cupcakes
2016-02-09 09:54
#7

Bakterieodling - behandling. 
En hona som får e-coli på fel ställe behöver inte vara olämplig för avel. Och e-coli kommer oftast tillbaka efter en behandling med fel antibiotika som inte rår på e-colin. Förstår fortfarande inte efter så många år varför vare sig andra uppfödare eller veterinärer inte tar odlingar på flytningar så fort katten kliver innanför dörren innan de sätter in behandling eller kastrerar.  

Jag har valt att kastrera en hona med återkommande pyo, och under kastreringen visade det sig att livmodern var superfin, men vaginan infekterad och varig. Så tji fick jag. Däremot valde jag att strypa honans linjer pga många faktorer. 
Den här honan fick en e-coli baserad pyo som 10 mån gammal, och behandlades med adekvat ab. Sen var hon 3 år gammal när "nästa" kom, vilket då alltså inte ens var en pyo.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

[SEQJOUZ]
2016-02-09 13:05
#8

Min Humlan jar det tagits odlingar på nåde första gången och nu men det hjälpte inte henne tyvärr 😯 mem hon ör idag en glad kastrat och för mig är inte lattungar och uppfödningen det viktigaste utan mina älskade katter och med Cissie i somras blev jag riktigt skärrad och även med Humlan där hennes beteende och ultraljudet visade på helt annat än det de fann när hon öppnades 😯😢

Attacks
2016-02-10 15:57
#9

#7  Skal jeg ta bakterie test på ev katt før PYO behandling hos meg tar det opp til 1 uke å få svar, da jeg kun har et "ku-dyrlegekontor" som mitt nærmeste.  Jeg kan gå til Kristiansand med pus, å få svar på dagen, men det er jo et helt dagsprosjekt + man må ha fri fra jobb. Jeg tar kun med meg katter til Kristiansand om det er noe veldig prikært , da kan ikke mine hjemme-dyrleger hjelpe uansett.

Jeg får aldri noe sterkere enn noroclav/synolux ved PYO behandling. Skulle ikke dette funke, så blir der tatt tester før man setter katten på en annen behandling, så sant det ikke er en svært syk og medtatt katt.  Men i slike tilfeller har jeg alltid valgt Kastrering uansett.

Pus her i huset som fikk PYO nå nettopp ,responderte kjempefint på behandling, ble parret og jeg tror hun er drektig også.  :-)

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

S*Cupcakes
2016-02-10 19:29
#10

#9 Man kan sätta in synulox/vetrimoxin medans man väntar på provsvaren om det dröjer, för symptomen går tillbaka så länge de blir behandlade men t.ex. e-coli kommer tillbaka så fort man slutar med behandlingen om man inte behandlar med sulpha, tex. Bactrim. Det är inte "starkare" men det är rätt sorts antibiotika för att behandla en e-coli infektion.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

Attacks
2016-02-10 23:55
#11

Har alltid fått mine friske på synolux/noroclav behandling( minus 1 katt hvor det kom igjen og igjen) , de kattene som ikke var så syke at Kastrering var det beste alternativet. Med svært syke, så mener jeg svært nedsatt allmenntilstand( og da har livmoren også vært et sørgelig syn da den ble tatt ut). Men i dag bruker ihvertfall vi alltid alizin i tillegg, så betennelsen kommer ut av kroppen. Tror det er veldig viktig 🙂  Men jeg føler der var mer pyo problemer før på rasen, enn det er i dag.

Er visse linjer jeg i dag vil unngå fordi der var mye pyo der. Sier litt når feks 3 katter i 3 generasjoner etterhverandre slet med samme problemet. Og disse feks aldri ble satt på p-pillen. Jeg hadde en slik 3.generasjons katt - kjøpt av en oppdretter ( og den gang visste oppdretter ikke om dette linjeproblemet, for vedkommende sin mammakatt var selv kjøpt av en annen oppdretter). og den ble som sagt kastrert til slutt , fikk ingen kull. Men akkurat det tror jeg bare var godt for rasen.

Men det er ikke enkelt, for noen kan få det av for sterke og hyppige løpetider. noen pga p-pille, noen har et linjeproblem og noen bare får det helt plutselig.

Derfor mener jeg at man må vurdere hvert enkelt tilfelle, er Kastrering det beste, eller kan man prøve en behandling.  PYO er ikke sort eller helt hvitt. Men samtidig som man vurderer enkelt tilfellene, så er det ikke det beste med at alt skal prøves i avl heller.

(N)Attack's Cattery  ~Sometimes with a touch of white ~ http://www.attackscattery.blogspot.com/

 

Upp till toppen
Annons: