Annons:
Etikettutställning
Läst 2610 ggr
Jessicahagstrom94
2016-01-28 10:04

Utställningsfråga

Hej! Någon här vet nog hur det går till. Min katt ska snart börja jaga certifikat för att kunna bli premier. Hur går det till? Är det bara en av dom som tävlar mot varandra i första omgången vid domarbordet som får cert? Eller får flera det? Kozmoz är ju inte väldigt rastypisk och möter han bara en som är mer rastypisk blir det ju isf omöjligt att han blir premier. Så hur går det till? Berätta på amatörnivå ;)

Annons:
Jessicahagstrom94
2016-01-28 10:05
#1

Vilka möter han? Samma färg/kön/ålder?

MissMaven
2016-01-28 11:21
#2

Varför tror du att han inte är "väldigt rastypisk"?

I alla fall kommer han att tävla om certifikat mot andra kastrathanar som går i samma klass och har samma färg/mönster. (SIA d i din katts fall). SIA d är inte lika vanliga som tex SIA n eller OSH n där ev konkurens om certifikat förekommer oftare.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

Jessicahagstrom94
2016-01-28 11:37
#3

För att han inte är det, öronen är för högt placerade och ögonen för runda har vi fått höra. Finns ju riktigt rastypiska siameser och orientaler på utställningarna med låga stora öron och riktigt bra ögon. Det har han inte. Tydligen. Okej, nej vi har inte mött en enda rödmaskad så här långt faktiskt :) då kanske chanserna är ganska lovande om han når upp till poängen han ska ha?

Lejdet
2016-01-29 17:36
#4

De han kommer att gå mot här i Stockholmstrakten är min röda och hans morfar Ippolito. 😉

Lejdet
2016-01-29 17:36
#5
Lejdet
2016-01-29 17:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Min ännusålänge bebis Golden Jona

Annons:
Lejdet
2016-01-29 17:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Morfar Ippolito är kastrat och är jättefin.

Lejdet
2016-01-29 17:47
#8

Men det enda det innebär är ju att det kan ta lite längre tid om han blir nr2 om det finns konkurrens. Han går ju bara mot kastrerade hanar. Min Jona som färgändrades till röd i Örebro kommer att vara fertil nåt halvår innan han kastreras och Ippolito har nog vunnit allt som går redan så han åker nog inte på så många utställningar längre. Jag kan inte komma på så många fler röda kastrerade hanar i utställningsvärlden just nu… Sen är det ju helt klart så att katten måste ju nå upp till vissa poäng oavsett om det finns konkurrens. Läs om utställning på sverak.se. Jag tycker att deras info är ganska lättförståelig. Köpte du honom för utställning eller är det något du känner nu att det vore kul?

Jessicahagstrom94
2016-01-29 20:53
#9

Han är sällskapskatt och vi åker på några utställningar, men det är inte därför jag köpte honom. Hoppas att han inte får konkurrens och att han får cert.

[SEQJOUZ]
2016-01-30 11:20
#10

Så som jag upplevde årets första utställning jag var på var det inte katterna med största ögon och mest extrema som blev BIS utan det var en underbart fin och i typ harmonsk SIA ungkatt och en annan hane oxå lagom i typ från samma katteri som blev BIS, konkurrensen är från och med i år och den nya kategoriindelningen mot andra raser…det var Cornish och Devon Rex som gjorde storslam! Så det är riktigt spännande för nu vet man inte säkert vad som händer, ilken katt som blir nominerad eller BIS…riktigt roligt 😃

Upp till toppen
Annons: