Annons:
Etikettutställning
Läst 3332 ggr
Lejonhjarta
2016-01-12 21:59

World Show i Varberg

Snart är det dags för World Show i Varberg!! 19-20 mars i Sparbankshallen. Klubben firar även 35 år så det blir extra mkt att fira. 😃

Jag har precis skickat in anmälningarna på 5 av våra katter och längtar till mars.

Vill ni hänga på, antingen som besökare eller som utställare, så kommer länken till inbjudan här 🙂http://hallandskatten.com/utstallning/inbjudan/InbjudanWS.mars.2016.pdf

Annons:
jillan
2016-01-13 04:26
#1

Vi ses där! Ska bli jätte kul:)

Truffles
2016-01-13 09:11
#2

Hej!
Är ju relativt ny som Sverak/Fife-ansluten (har tidigare inte heller varit ansluten någon annanstans) - men har jag förstått det rätt att vi kan anmäla oss till andra förbunds utställningar? Men inte tvärtom? Vilka andra förbund finns egentligen representerade i Sverige?
Har bara deltagit på fåtalet kattutställningar men har i alla fall börjat få ett litet hum om hur allt fungerar och i vilken ordning. 
Men har förstått att det är annorlunda i andra förbund. Att ens katt får flera bedömningar samma dag tycker jag mig ha hört någonstans? Har någon lust och möjlighet och beskriva (eller länka till en beskrivning någonstans på nätet) hur utställningen läggs upp inom andra förbund?
Vore intressant att veta likheter och skillnader för förbunden överlag.
//Anna

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

kalindas
2016-01-13 09:57
#3

Det ligger lite ont blod mellan Sverak och WCF (fd IDP), som gjort att de som är medlemmar i WCF inte får ställa på Sveraks utställningar. I andra länder är även WCF godkända att ställa på Fife-utställningar.
Sverak är däremot välkomna att ställa på WCF.
Har för mig att certen katten får då även gäller över förbundsgränserna. Men nu så får man köra certen var för sig.

Ang. bedömningar så är de lite olika i olika förbund. Man kan få mer vinster i WCF då det både finns BIG, BIR och BIV (tror inte sverak har BIG) . Sen kan Huskatter ta cert och få fina titlar, detta har de vad jag vet inte heller i Sverak.
WCF har en något mer familjär känsla över sig än Sverak. Oftast för att utställningarna är mindre och alla känner alla. Många åker till utställningen för att umgås i första hand och cert i andra hand.
Sen umgås man mer över rasgränserna, i Sverak känns det mer som att man umgås inom sin speciella ras och det är mer tävling över det. Den känslan har jag iallafall fått när jag ställt på sverak. Kan dock ha helt fel! 🙂
Men hört Sverak utställare som chockat sagt att "De säger ju Hej och Grattis till mig här på WCF!" Så troligtvis har de inte fått samma välkomnande på andra ställen.
Däremot så har WCF en tråkig sak och det är att domaren(med vissa undantag) inte pratar om eller presenterar katten de bedömer. Utan de sitter oftast bara tyst och skriver ner bedömning och resultat. Fifes domare är ofta mer för att förklara varför den ena katten är vinnaren osv.. 
Det saknar jag på en WCF utställning.

Nu har jag inte aktivt varit med i eller ställt ut i någon klubb på 6-7 år, så mycket av det ovan kan ha ändrats. 
Men jag tycker absolut att ni från Sverak ska testa en WCF utställning minst en gång. Det kan bli lite rörigt första gången med andra bedömningar, men man lär sig.

/Elisa

jillan
2016-01-13 16:46
#4

Jag är sverak utställare. Detta blir min tredje wcf utställning. Första gången var för fyra år sedan & det var verkligen rörigt:) man visste ingenting! Men förra året när jag ställde ut, så var det väldigt lätt. Tyckte det liknade sverak, faktiskt även om det är en del som är annorlunda. Mycket mer familjärt! Säger hej, grattis, pratar med varandra osv. Så prova!

(N) Bekmørtnans
2016-01-13 21:28
#5

Snakker ikke utstillerne med hverandre på sverak-utstillingene? Er det slutt på det? De jeg har vært på har vi snakket med medutstillere, gratulert dem med gode resultat osv

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
jillan
2016-01-14 05:19
#7

#5 på wcf är det mycket mer att man gör det än på sverak. Upplever jag det som. Som kalindas säger, så känns det som att det är mer allvar & tävling på sverak. Det är olika hur man upplever det, men jag tycker det är så iallafall:)

Lejonhjarta
2016-01-15 01:20
#8

Många Sverakutställare vi får på våra utställningar brukar säga samma sak som Jillan. Ja kan ju inte jämföra men vi har en rätt familjär atmosfär.

Truffles
2016-01-15 06:30
#9

Ok. Det låter som att ni är överens om att utställningarna iallafall är trevliga med bra stämning. ☺ Men kan man någonstans läsa mer om hur de går till? Är det som jag förstått det, flera bedömningar av katterna varje dag? Vad krävs för de olika titlarna, vet ju tex att vi inom Sverak tillsammans behöver tre Ex/cert för att bli Champion. Också nyfiken på hur/om rasstandarden skiljer sig åt mellan de olika förbunden? Har ni någon uppfattning om det?

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

kalindas
2016-01-15 09:31
#10

#9
Det har hänt en del sen jag slutade, så jag kan ha fel.
Men jag tror de har 4 kategorier fortfarande, om de inte gått tillbaka till 3 igen sen Hallandskatten hamnade direkt under WCF.
Det kan säkert Kerstin svara på bättre än jag.
De har lite fler extra vinster såsom t.ex. BIG (bäst i grupp), som jag inte tror Sverak har.
Certen tror jag är exakt samma som Sverak, det som är annorlunda är att även huskatterna får specialcert och kan gå långt i sin separata tävling.

Här är Hallandskattens sida http://hallandskatten.com där de nog har en del info.
Sen har du WCFs egen sida http://www.wcf-online.de/WCF-EN/

De flesta domarna brukar prioritera de klassiskt utseende katterna.

/Elisa

Bizi
2016-01-15 11:23
#11

WCF har bara en bedömning/dag
CFA (är det väl) har däremot flera bedömningar/dag
TICA har väl också flera bedömningar/dag

Är osäker på CFA och TICA dock men vi inom WCF har bara en bedömning/dag. tycker ändå att utställningen i sej påminner om Sverakutställning med bedömningar och uttagningar och en BIS Huskatt och en BIS (raskatt).

4 kategorier, Långhår, Korthår, Semi och sia/oriental

Truffles
2016-01-20 06:06
#12

Tack för svar Kalindas och Bizi. 🌷 Kanske bör kolla upp det här lite framöver och se hur utställningar är inplanerade framåt. ☺

//Anna

"Cats always know whether people like or dislike them. They do not always care enough to do anything about it." Winifred Carrire

Lejonhjarta
2016-02-19 01:22
#13

Sista anmälningsdagen är nu på söndag så skynda er att anmäla!! 😃

Annons:
Lejonhjarta
2016-02-22 17:39
#14

Förlänger anmälan ett lite tag till. 😃

Bizi
2016-02-28 11:36
#15

Sista anmälningsdag idag!!! :D

Lejonhjarta
2016-02-29 00:45
#16

Roligt att lite nya utställare skall ställa ut!! Nya ansikten är alltid kul!👍

Hugo o Ulla
2016-08-09 16:08
#17

Finns det någon info eller bilder från utställningen. Vår katt Ullas avkomma vann sin klass eller om den blev bästa katt ringde Ullas förra ägare och berättade. Hade varit roligt med bild på den.

Lejonhjarta
2016-08-10 00:40
#18

#17 Ulla, är det möjligtvis Marita Lankinens fd katt?

Hugo o Ulla
2016-08-10 15:54
#19

Det stämmer. Maritas nakenkatt gillade inte Ulla. Ulla gillar inte småbarn så hon sålde henne. Vilket vi är mycket glada för. Fantastiskt vacker, smart och rolig katt.

Lejonhjarta
2016-08-12 04:30
#20

#19 Ja men då känner ja ju Ulla, min hane är pappa till Ullas bebisar och om ja inte är helt ute och cyklar så är det Inte som alla andra Kerstin som du menar som var med och tävlade. Väldigt vacker katt som tyvärr är döpt efter mig, stackars kisse! 😂❤️ Om du går in på www.hallandskatten.com så så finns det bilder från vår utställning där. Kerstin finns säkert med där. Vet att det finns mkt bilder även på SNRFs hemsida åxå men minns inte deras adress. Sveriges Nya RaskattFörening tror ja du kan söka på och så Galleri… Återkom om det inte funkar så kan ja kolla lite när jag kommer åt en dator istället för telefonen. 😉

Annons:
Upp till toppen
Annons: