Annons:
Etikettavel
Läst 1992 ggr
NatasjaHemby
1/12/16, 4:05 PM

Kattungefrågor

Hej igen!

Eftersom jag fick så fina svar på alla frågor inför min första kull så tänkte jag utnyttja forumets samlade kunskap för att besvara ytterligare några av de frågor som jag önskar mer nyanserade svar på än vad som går att finna i litteraturen.

Mina små är nu 3 1/2 vecka. Börjar det bli dags att presentera fast föda för dem? Jag försökte få en av dem (som älskar att slicka på ALLT) att lapa i sig mjölkersättning häromdagen, men hon förstod inte grejen alls. Är det värt att börja med att lära dem lapa mjölkersättning eller kan jag ställa fram en klick färs direkt?

Vad har era kattungar vägt exempelvis vid 3, 4 och 5 veckors ålder? Alla viktkurvor jag hittar är för kattungar generellt och detta är ju en ganska liten ras. Sen har jag för mig att jag läst åtskilliga gånger att kattungar inte ska flytta om de väger under ett kilo, men nu hittar jag ingen källa alls på det. Är det en allmän riktlinje, ett krav från SVERAK eller står det i lagen? Inte för att jag tänkte låta en kattunge under ett kilo flytta härifrån utan för att jag föredrar att kunna hänvisa korrekt till den här typen av påståenden.

Grundvaccinerar ni i två eller tre steg? Jag var på en föreläsning där grundvaccinering i tre steg rekommenderades om kattungen skulle utsättas för högt smittryck. Har ni någon erfarenhet av att ge tre grundsprutor istället för två? Gör ni det alltid eller bara i särskilda fall? Varför? Och slutligen, hur gör ni med vaccination och flytt? Gör ni besiktningen samtidigt som sista vaccinationen? Får era kattungar flytta direkt efter sista sprutan eller vill ni ha en "karenstid" ifall kattungen skulle reagera på sprutan?

Tacksam för alla svar 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
[SEQJOUZ]
1/12/16, 4:41 PM
#1

Dagens vikt för mina bebbar som är sex i kullen oche 4 veckor o 4 dagar gamla: Hona 539g hane 546g hona 544g hona 509g hane 569g hane 623g Det är nog olika vilket upplägg uppfödarna har när kattungarna ska börja äta fast föda. Jag börja alltid med undantag av den här kullen ge fast föda när dem är 4 veckor. (Tyckte dem var många o stora så dem fick vid 3, 5. 1. Ren färs som lamm, kalv, blandfärs passerat med vatten 2. Samma som ovan med äggula 3. 1, 2 och 3 med Royals Babycat (uppblött) och lite A/D 4. RC, äggulor och A/D färs 3-4 ggr i veckan alltid uppblött med vatten. jag har inte gett mjölkersättning då dem ff diar mamman och det är fast föda dem ska gå över på men det är olika hur man vill göra. Nån gång i veckan får dem en klick cocosolja det stärker immunförsvaret. Nej, jag vaccinerar 2 ggr och tredje får dem avcsin nya ägare vid 1 års ålder. Kattungarna utsätts spontant för "smittryck" när dem grundvaccineras x2, är i sin kattgrupp, träffar nya människor flyttar och får följa med på utställningar. Fast jag blir lite nyfiken på resonemanget kring 3 sprutor innan flytt, hur dem tänker sig med tidsintervallet då får dem flytta vid 16 veckors ålder….mina är kvar till 14 - 16 veckor så d gått ngn vecka efter vsccinationen så d inte blir för hårt tryck med nya baciller o vaccination samtidigt och om dem skulle reagera på sprutan…få är d gott att vara hemma hos mamma  sen vill jag testa TF/Giardia så sent som möjligt innan flytten. Jag besiktigar alltid inför försäkringen vid 6 veckor sen innan flytten. Enligt SVERAKs regler ska kattungen inte väga under 1 kg vid flytt och personligen skulle jag hålla kvar en lågviktare längre i katteriet den kanske behöver lite mer tid eller om d är ngt annat som påverkar lägre vikt än dem andra har 😉 Mitt svar med reservation att vi alla har lite olika upplägg o tänk 😉😉😉😊

NatasjaHemby
1/12/16, 9:33 PM
#2

Tack för svaret 🙂

Undrar om mina bebisar är lite små? De går upp jämnt och stadigt och ser runda och fina ut, så jag är inte orolig direkt. Men det är ju bra att veta om de är normalstora. När de var exakt 3 veckor vägde de 300, 355, 380 och 292.

Ska se om jag hittar anteckningarna från föreläsningen och se vad som sades om grundvaccination x 3. Mina ungar kommer flytta tidigast vid 14 veckor och jag tänker nog också att det är bra att inte flytta dem direkt efter sista sprutan. Fast å andra sidan får de då eventuellt ta en extra tur till veterinären för att besiktningen ska kunna göras inom 7 dagars innan flytt, det kanske också är påfrestande?

Har du en länk till SVERAKs regler? Jag har letat och letat på deras sida, men hittar inget om kattungens vikt vid flytt. Bara åldern. Jag hade själv inte låtit en unge under ett kilo flytta förrän den vuxit till sig, men jag skulle gärna kunna hänvisa till en pålitlig källa.

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
1/12/16, 9:51 PM
#3

Tyvärr har jag inte någon länk till den, kolla vad som står i information dem har till kattungeköpare, kan finnas på jordbruksverkets hemsida oxå. Jag besiktigar alltid x2 i och med att dem måste vara besiktigade för att försäkringen ska gälla så d blir vid 6 veckor och innan flytt, det klarar dem och så får dem träna lite xtra på att åka bil  Dina kattungar ligger exakt där dem ska varken mer eller mindre bara en som släper lite men det är inte ovanligt och ger du fast föda vid 4 veckor äter den snart upp sig  jag sätter oxå min hona på PP 14 dgr efter födseln så hon inte går i löp och mjölken sinar 

NatasjaHemby
1/12/16, 10:01 PM
#4

Står inget på JBV vad jag kan se. Ej heller på SVERAKs hemsida. Jag tycker att det borde stå här i så fall: http://www.sverak.se/klubbmedlem/uppfodning/salja-katt/ men där står bara "Vissa kattungar kan vara sena i sin utveckling och då är det lämpligt att behålla dem hos "mammakatt" ett tag till." och inget om vikten. Ska fråga på lite andra sidor också och återkommer om någon vet var det står.

Hon som vägde 292 i lördags är den som gått upp snabbast under de senaste dagarna och ligger på 345 idag, så det går nog ingen nöd på henne 😃 Skönt att höra att de generellt ligger normalt iaf, är lite allmänt orolig av mig sedan jag förlorade de två minsta.

SE*Simbelmynes

tuska
1/12/16, 10:20 PM
#5

 #3   menar du att ungar på 6 veckor ska ha ett friskintyg innan individen får försäkras individuellt.  vad har du då för förs.bolag ?

Lejdet
1/12/16, 10:45 PM
#6

Jag brukar beräkna att de väger kring 300-350 gram vid 3 v ålder. Sedan beror det såklart på hur stora föräldrarna är. Alsace,min hona som har en normalvikt på dryga 5 kg får jättestora ungar och senaste kullen vägde mellan 1500-1900 g vid 12 veckor! Min lilla Nike som har en normalvikt på 2.6 kg har nu kattungar på 3.5 veckor och de väger runt 300-350g. Jag besiktigar alltid vid första vaccinationstillfället, chippar vid andra och ombesiktigar sedan innan leverans. Jag brukar vaccinera mina ungar vid 7 och 11 veckors ålder ungefär. Ska de ha rabies vaccin så får de det vid 12 v. Då har de lite tid på sig att visa eventuella symtom från föregående vaccination. Jag brukar alltid individförsäkra kattungarna från 6 v ålder och då ska de vara registrerade så att de har ett reg.nr.

Annons:
[SEQJOUZ]
1/12/16, 11:40 PM
#7

Nu har jag oxå letat både på SVERAKs och Jordbruksverkets hemsida men hittar bara att dem ska vara 12 veckor…konstigt, är det bara en tumregel? Nu har pratat med Lotta på AGRIA och det behövs inget speciellt intyg bara om man tecknar över 10.000 i liv.

NatasjaHemby
1/14/16, 4:02 PM
#8

Har gjort lite mer efterforskningar och det verkar som att SVERAK är väldigt restriktiva med att ge ut rekommendationer utöver Jordbruksverkets regler och JBV har bara en regel om 12 veckor, ingen om vikt. "1-kilosgränsen" är alltså mer en inofficiell tumregel som uppfödare håller sig till.

#6 Mamma katt är en liten pyssling med normalvikt på 2,8 så det är kanske inte så konstigt att hennes ungar inte är några jättar. De växer fint iaf, gick stadigt upp 12g/dygn de första två veckorna och har sedan ökat mer ryckvis med  upp till 25g/dygn.

SE*Simbelmynes

[SEQJOUZ]
1/14/16, 5:22 PM
#9

Låter som dem frodas väl ❤️ Ja, jag hr oxå letat men inte funnit någon specifik regel, det där med 1 kilo har jag fått med mig av gamla erfarna uppfödare när jag började 😉 var i kontakt med AGRIA ombud igår och så här är det…kattungen ska vara  försäkrad innan 11-15 veckor för att Doldafelförsäkringen ska gälla och man har ett plus om man försäkrat vid sex veckor om skada eller sjukdom skulle uppstå efter detta och man kan få reservation inskriven i Försäkringen. Hoppas jag skriver korrekt nu annars får ni korra 🤪

NatasjaHemby
1/14/16, 6:11 PM
#10

Det stämmer nog bra. Om kattungen råkar ut för något innan den blir försäkrad kan man få restriktioner inom samma område som skadan/sjukdomen. Försäkrar man direkt vid 6 veckors ålder slipper man den risken. Annars är ju kattungarna försäkrade via avelsförsäkringen fram till leverans, så det är väl risken för restriktioner man vill komma undan genom tidig individuell försäkring?

SE*Simbelmynes

Lilla Alviks katteri
1/14/16, 7:53 PM
#11

Tänkte vi skulle bidra lite i debatten😀 Vi har börjat att presentera kattungarna för rå färs då de är ca 4 veckor gamla. Mjölkersättning har de ratat. En del verkar förstå på en gång och börjar äta medans andra kan ta uppåt en vecka på sig innan de fattar "galoppen". Vi brukar förutom rå färs även ge dom rå äggula, torrfoder för kattungar och sedan även innan dom flyttar mushbullar och mjukmat. När dom väl börjar äta brukar de vara precis tokiga i det mesta man ställer fram! Vi har också hört angående vikten vid leverans men hittar heller ingenting på nätet om det! De första kullarna var väldigt stora då de flyttade, vägde vid ca 14 veckor mellan 1500 och 2000 gram. Den senaste kullen var lite mindre, men det var också en betydligt mindre mamma. Har inte papprena här men de vägde runt 1300 gram. Vi vaccinerar 2 gånger, vid 7 veckor och då även besiktning. Sedan igen vid 11 veckor då vi även Chippar. Sedan besiktigar vi ytterligare en gång innan leverans dvs senast 7 dagar innan kattungen flyttar. Vi har våra katter försäkrade i moderna Djurförsäkringar och det har fungerat jättebra för oss. försäkringen gäller efter att kattungarna är 6 veckor och fram tills de flyttar. Försäkringsbiten är jätteviktig och vi tycker det är bra att lyfta fram det för kattungeköparna. Det kanske inte är det första man tänker på!!😀

SE* Lilla Alviks

[SEQJOUZ]
1/14/16, 8:50 PM
#12

Visst är det viktigt o vilketcelände det kan bli om de inte är försäkrade! än så länge har jag AGRIA som kattungeköparen tar över om dem önskar annars vill jag veta vilket bolag dem anlitar då jag inte säljer till dem som inte har för avsikt att försäkra kattungen.

NatasjaHemby
1/14/16, 11:15 PM
#13

Maten är nog det jag varit mest osäker på, men jag avvaktar några dagar till. Än så länge klarar de sig bra på bara modersmjölk och de visar inget intresse alls när jag matar de vuxna katterna i ungarnas närvaro. De kommer i första hand äta BARF, men även få smaka färskfoder och blötfoder för att vara vana vid olika sorters mat när de flyttar. 

Försäkringen har jag full koll på, det känns viktigt för mig med. Båda mina orientaler var redan försäkrade när jag köpte dem, så försäkringen skrevs bara över på mig, och jag kommer göra likadant med mina bebisar 🙂

SE*Simbelmynes

Annons:
Upp till toppen
Annons: