Annons:
Etiketthälsa
Läst 2039 ggr
Jessicahagstrom94
12/29/15, 12:03 AM

Funderingar

Hej! Sitter här och funderar lite. Varför är det så vanligt med astma och forl på siameser? Och varför är medelåldern så låg som 7 år? :(

Annons:
kalindas
12/29/15, 9:45 AM
#1

Forl är jag ganska säker har att göra med torrfoder och dåliga tänder som går i arv.
Precis som människor har ju djur olika bra tandstatus.
Astma vet jag faktiskt inte, men även det kan väl vara ärftligt?

/Elisa

Jessicahagstrom94
12/29/15, 3:07 PM
#2

Försöker man inte få bort detta i aveln då om det har med gener att göra? Jag menar, man avlar ju bara på friska djur. Avlar man på djur med forl?

NatasjaHemby
12/29/15, 3:30 PM
#3

Är tandresorption (FORL) vanligare på siameser? Jag tycker att det verkar som något man precis upptäckt att väldigt många katter har, oavsett ras. Men jag har inte sett någon statistik, så jag kan ha fel.

Naturligtvis avlar man inte på en katt med identifierad tandresorption, men eftersom detta kan utvecklas senare i livet och de flesta katter går i avel under sina första år så är det svårt att kontrollera. Om en katt få diagnosen vid fem års ålder kan den redan ha hunnit få barnbarnsbarn. Dessutom vet man inget om arvsgången (om det ens är ärftligt) och att bara "stoppa" hela linjer för att det finns en katt med tandproblem bakom kan vara förödande för rasen.

Det man kan göra är att inte låta en och samma katt få alltför många avkommor, eftersom man inte alltid kan veta att katten är frisk förrän den uppnått en högre ålder. En vän berättade att uppfödaren till en av hennes katter (ej orientalisk ras och ej i Sverige) hade låtit hennes katts mamma få väldigt många avkommor och att de flesta av dem med tiden fått riktigt dåliga tänder. Uppfödaren ångrade sig i efterhand och insåg att det var dumt att ta så många kullar på henne, men det är ju inte mycket att göra när de redan är födda.

Angående den låga medelåldern anser jag samma som ovan. Större bredd på avelsbasen, undvika s.k. avelsmatadorer och naturligtvis inte avla på sjuka/defekta katter samt avla på deras avkommor med eftertanke om det inte finns kunskap om sjukdomens/defektens ärftlighet.

SE*Simbelmynes

Jessicahagstrom94
12/30/15, 6:30 PM
#4

Tycker jag ser var och varannan siamesägare skriva att deras katt har forl :/

NatasjaHemby
12/30/15, 7:10 PM
#5

Det betyder ju inte att rasen är överrepresenterad, det kan lika gärna betyda att det är väldigt vanligt bland katter generellt.

Att det verkar ha blivit vanligare beror nog dels på att själva diagnosen är relativt ny (tidigare kallades det väl bara tandlossning?) och dels på att folk faktiskt börjat titta sina katter i munnen. TR i sig är inget nytt, jag läste någonstans att man funnit TR i kattskallar från 1200-talet. Det finns dessutom även hos andra kattdjur, exempelvis tigrar.

SE*Simbelmynes

NatasjaHemby
12/30/15, 7:18 PM
#6

Angående rasens korta medellivslängd och allmänna hälsoproblem så såg jag att någon uppfödare länkat till ett avelsprogram där Russian Blue skulle korsas in i de orientaliska raserna. Russian Blue ska tydligen vara en väldigt sund ras och syftet var att bredda avelsbasen och få in nya, friska gener. Tyvärr kan jag inte hitta den där länken nu, men någon annan kanske vet vad jag tänker på?

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
12/31/15, 10:04 AM
#7

Det räcker egentligen att bara gå ca 20 år tillbaka så var Siamesen också en stund ras. Något har hänt med antingen avel eller utfodring som gör att katterna nu dör unga och har sämre immunförsvar/tänder.
Tror som sagt att torrfoder är en stor bov, då det började bli extra populärt på  90-talet innan dess åt katterna mer blandat och ofta burkmat.
Sen sättet vi avlar är en bo i dramat. Ofta väljer man en snygg och tillsynes frisk katt, men vem vet om den katten bär bra gener?
Visst man kan forska bakåt i stamtavlorna, men allt hittar man inte där, t.ex. höftledsfel, hjärtfel, problem med pyo, njurar och tandhälsa. Alla uppfödare är ju inte sugna på att berätta ev brister på deras katt. Sen är det ju som sagt ovan att katten kanske redan har barnbarnsbarn när den är två år och många problem upptäcks sent.
Detta ovan gäller inte bara kat 4, utan alla raser och även hundar eller andra man avlar för utseendet på.
Är själv inte mycket bättre, då jag säkert borde låtit bli att avla på ett flertal av mina katter, men hjälper ju inte att vara efterklok. 😕
Tack o lov gick nästan ingen vidare i avel.
Men man kan samtidigt inte sätta avelsförbud på alla djur med defekter, för då har vi inga kvar.
Dock är det otroligt tragiskt att katter som förr kunde bli uppemot 18-20 år nu blir mellan 8 och 10 år gamla…

/Elisa

deverry
2/7/16, 2:30 PM
#8

Vart kan man läsa om medellivslängden hos siames? 

Jag har försökt googla, och hade hoppats på att hitta statistik från Agria eller liknande, men får mest träffar tillbaka till den här ifokus-gruppen. Det enda relevanta jag hittar är SO-gruppens dödsfalleenkät, men jag tycker inte att man från den kan dra slutsatsen att medellivlängden är 7 år.

Jag läser gärna relevanta länkar om rasens hälsostatus om ni har några att bidra med!

Upp till toppen
Annons: