Annons:
Etikettavel
Läst 1826 ggr
vita_lamm
2015-11-09 20:11

Honor utlånas till avel

Till följd av min sjukdom undersöker jag möjligheten att kanske kunna låna ut några av mina honor till någon som vill avla på dem.

Jag har tre siameser och en oriental, varav tre av dem är nyss fyllda två år och ännu ej haft kull. Då jag är drabbad av sjukdom och inte  har orken att ta kattungar inom överskådlig tid, men samtidigt tycker att det vore tråkigt om mina honor gick till spillo, tänkte jag se om det finns någon som vill använda dem under min sjukdomstid.

Det är Afrikane, brunmaskad hona född 2012, har haft en kull med 8 födda ungar, 5 överlevande, snabb och lätt förlossning, duktig mamma. Ok typ och fina färger. PRA n/n.

Mini, brunmaskad hona född 2013, inte så typad men fina färger och med världens bästa personlighet, mkt.rolig katt! 

Elsa, blåmaskad hona född 2013, mycket god storlek, typ&färg, ett riktigt praktexemplar, dock liten svansknick så någon utställningsstjärna blev hon aldrig tyvärr. 

Tiffany, blå orientalhona född 2013, feminin och ädel av ok typ.

Jag skulle tycka att det vore roligt om någon kan ta alla, men jag kan även dela dem i par, isåfall Afrikane+Elsa och Mini+Tiffany.

De yngre katterna är inte testade för PRA/FIV/FeLv etc. vad jag minns.

Friska och välhållna katter, mycket trevliga individer allihop!

Bilder på katterna finns på vår blogg: tulipane.blogspot.se

Det är alltså inte fodervärdskap det är tal om, eftersom jag inte tror att jag kommer ha ork och ekonomi att engagera mig i några kullar, utan jag söker dig som vill låna mina kattflickor till din avel. Saknar du stamnamn finns möjlighet att använda mitt och jag hjälper till med råd och stöd om så behövs, men jag vågar inte lova mer engagemang än så från min sida.

Om du är intresserad vill jag att du mailar mig en presentation av dig och vad du kan erbjuda. Jag är inte aktiv här på iFokus och kommer tyvärr inte ha möjlighet att svara på något på den här sidan, utan du får använda min mailadress om du vill nå mig. milomarie@gmail.com 

Hoppas att det finns någon därute som kan hjälpa oss så att våra flickor får bli mammor!

Hälsningar/Marie

Annons:
vita_lamm
2015-11-09 21:06
kalindas
2015-11-10 09:11
#2

Tror inte att du kan "låna ut" till avel utan att det blir någon typ av fodervärdskap. Speciellt inte om personen i fråga tar hem katten och är privatperson utan stamnamn. Risken är att det kommer räknas som bulvanuppfödning, speciellt om de använder ditt stamnamn. 🤔 Kan dock ha fel. 🤐

Problemet är även att om det är en mindre ärlig person "lånar" din katt så kanske den inte känner för att lämna tillbaka den och du har absolut inget att säga till om.

Så om du vill ta ungar på dina katter, se till att det är ett kontrakt mellan dej och en annan uppfödare och ha med ett vite, om katten inte lämnas tillbaka.
För mellan uppfödare blir det inte bulvanuppfödning och kontrakten gäller.

/Elisa

[SEQJOUZ]
2015-11-10 13:22
#3

Tittade lite på stamtavlorna och både Mini och Elsa har en lite högre kofficcient av inavelsgrad med 12.50% där får du ha koll och fundera på om det är av vikt att ha dem i avel och med vilket mål så d inte blir ytterligare närbesläktat. Lisa Prytz SE* Qjou'z

Upp till toppen
Annons: