Annons:
Etikettkattprat
Läst 2788 ggr
[patricialaxen]1
10/28/15, 5:42 PM

Bra recept?

Hej igen! Mina katter är fortfarande dåliga i magen och den ena katten spyr ibland flera gånger om dagen. De är pigga och verkar annars må bra, men börjar bli lite orolig. De fick fasta i 24h i förrgår, och sen har jag gett dem nötfärs och uppblött Orijenfoder. Fick ett recept av deras tidigare ägare på mat de fick förut, undrar nu om det låter som ett vettigt recept? 3 dl ris fläskfärs (enligt honom det bästa) 3 st äggulor gröna ärtor 3 msk linfröolja salt Vad tror ni? Är fläskfärs bättre än nötfärs? Är det bra för dem att äta så mycket ris och ärtor? Om de inte blir bättre snart ska jag självklart ta dem till veterinären som finns en trappa ner i huset jag bor i. Är rädd att de blir uttorkade för de verkar inte så intresserade av att dricka. Så tacksam för eran hjälp!

Annons:
kalindas
10/28/15, 5:57 PM
#1

Tycker du ska åka till veterinären och göra ett avföringsprov på dem. Det är inte bra att svälta katter, de kan bli allvarligt sjuka av det. Sen ris är en del katter allergiska mot.
Det kan vara att de har en magparasit och då måste de behandlas!

Bra köttrecept kan du få hjälp med på barf i fokus.  Men veterinär låter som en idé då de kan ha gardia eller tf

Blandningen ovan ska du inte ge då de saknas vettig innehåll. Ge enbart Orijen eller ett bra barffoder.

/Elisa

[patricialaxen]1
10/28/15, 6:08 PM
#2

Tack Kalindas! Okej, då ska jag boka tid imorgon. Trodde det var ofarligt att fasta dem eftersom de flesta säger att det är bra innan man börjar med skonkost så att magen får vila. Ska läsa på om gardia och tf! Mvh Patricia

kalindas
10/28/15, 6:42 PM
#3

Håller tummarna att det bara är stressmage de har. Men ta prover för att vara säker. Om du inte ska avla på katterna så kan TF (om det skulle visa sig vara det) läka ut av sig själv. Men då får man först behandla själva symtomen, då de inte mår dåligt.
Är inte speciellt glad i veterinärfoder, men en del katter med trassliga magar så har RC s veterinärfoder gjort nytta.
http://www.royalcanin.se/katt/veterinarfoder/gastro-intestinal-2/
Själv tror jag ju mer på bra BARF foder som hjälper katternas kropp att läka och fungera bra.
Men som akut hjälp kan de fodret ovan hjälpa, Även Hills w/d har gjort nytta på trassliga magar här. Hills i/d ska du undvika om inte katterna spyr kraftigt.

Hoppas du listar ut vad orsaken är och meddela gärna hur det går för dem. 🙂

/Elisa

monstermash
10/28/15, 6:58 PM
#4

"Om du inte ska avla på katterna så kan TF (om det skulle visa sig vara det) läka ut av sig själv."

TF kan alltså inte läka av sig själv om man ska avla på katten, eller va? 🤔

kalindas
10/28/15, 7:41 PM
#5

#4
Visst kan det läka ut av sig själv då också. Men få uppfödare vill ju sälja katter med parasiten och väljer att behandla. Dock är behandlingen inte så bra då den kan ge många biverkningar och extremt dyr.  Så om man har katterna till sällskap så mår både de och ägaren oftast bättre att låta kroppen ta hand om parasiten. 
Många uppfödare som fått in den, väljer att ta en paus istället för behandling.
Det är helt enkelt ett val vilket man tycker känns bäst. Själv lägger jag hellre av med uppfödningen en period än behandlar. Men alla tänker olika. 🙂

/Elisa

[SEQJOUZ]
10/28/15, 9:14 PM
#6

Måste bara säga vilka bra svar och råd du gett Kalindas och veterinärmaten just nu lan jag rekommendera till dina katter och att du tar dem till veterinär för test av både TF/Giardia för om d visar sig positivt gäller försäkringen vilket den inte gör vid egen remiss och om du har AGRIA och medicinförsäkringen gäller den oxå. #4 Som Kalinda skriver kan TF läka ut av sig själv på mellan 6 månader upp till 2 år men då skall man inte ha dem i avel vilket varken är snällt för hona eller kattungar som kan fara illa.. kattungarna kan dö även honan om det vill sig illa förutom diarrer och kräkningar som torkar ut o ger näringsbrist är deras ummunförsvar nedsatt och dem kan få sekundära sjukdomar och ska heller inte ställas ut dels pga att dem kan smitta ner andra katter men även för att dem själva kan få andra smittor. Som uppfödare ska man inte sälja katter med parasiter och konsumentköpslagen gäller så det kan bli dyrköpt för oss men främst ska vi ta ansvar för våra älskade familjemedlemmar och den nya familjen så allt blir till det bästa när katten/kattungen flytta och göres med ett enkelt litet avföringsprov som sänds till SVA 😊

Annons:
Bizi
10/29/15, 10:11 AM
#7

*Flikar in*
Vill du ge Barf men inte har kunskapen har Mush precis släppt två helfoder som heter Vaisto Cat.

Men håller absolut med, TF och Giardia bör du ju kolla upp.

kalindas
10/29/15, 1:06 PM
#8

#7
Har de kommit i handeln nu? Måste testa dem. 🙂

/Elisa

Bizi
10/29/15, 1:18 PM
#9

#8 Japp, Granngården i Uddevalla fick dem igår, så återförsäljare av Mush kan beställa nu :) de fick släppa det lite tidigare då Basic-bollarna tog slut på det svenska lagret ;) :)

[patricialaxen]1
11/1/15, 7:56 PM
#10

Tack för alla era tips! Jag ringde veterinär samma dag som jag skrev inlägget, och enligt dem kunde man skicka iväg prover på giardia och tf för 1200kr per katt, men det fanns inga garantier för att provsvaren är korrekta. Och det fanns heller inga botemedel i Sverige enligt henne. Så jag undrar vilken nytta det gör att få veta om jag ändå inte kan göra något åt det? :/ Det hon annars rådde mig till att göra var att ge dem blötmat istället så att de inte blir uttorkade. Vet inte vad jag ska göra just nu… Försöker iallafall se till att de får i sig tillräckligt med vätska, men det är svårt med den ena eftersom jag aldrig får ta i honom, han är så rädd. Annars verkar båda katterna må bra, de busar och leker med varandra och äter bra.

[patricialaxen]1
11/1/15, 7:58 PM
#11

Vill också tillägga att båda katterna är kastrerade, ska inte ställas ut och träffar aldrig andra katter.

kalindas
11/1/15, 8:59 PM
#12

#10
Dåligt påläst veterinär.
Har du ingen större klinik i närheten?
Åk in med den som verkar sämst till dom.
För oavsett bör du ju behandla kräkningar och diarré.

Men visst kan du ge blötmat om du vill. Den bästa (och dyraste) maten är Zivi Peaks, luktar gott och katterna brukar gilla den. Bozita och Mjau är bra också, men har man katter med risiga magar, så bör man undvika den, då de kan bli värre.

Sen finns det som Bizi skriver här ovan ett fullvärdig braf foder från Much nu som har fått väldigt bra kritik.

Verkar katterna uttorkade? Det ser du om du nyper dem i nacken, åker skinnet inte tillbaka så måste du vätska upp dem hos veterinär.
Spyr de ofta eller är det trasslet med magarna som är värst?
Om de spyr sällan så prova mitt "akuttips" och det är att i en vecka ge Hills w/d och se om det händer nåt med magarna.  Det brukar kunna göra under på katter som haft krångel i tjocktarmen. Sen kan du sakta börja ge dem mjukmat.
Flagy (välj tabletter) kan dämpa ev. diarre. Veterinären skriver ut det.

Du kan prova att köpa "Kolla masken" och lägga till att de ska kolla efter TF också. Kolla masken finns att köpa på apotek.

/Elisa

[patricialaxen]1
11/1/15, 9:39 PM
#13

Kan jag ge dem Vaisto Cat redan nu, eller finns det risk att de blir ännu sämre? Har gett dem Mjau nu så länge, men kan byta i veckan. Tycker det är jättejobbigt att de är så "sjuka" när jag bara har ägt dem i 6 veckor och problemen började redan efter 2 veckor typ.. De har tydligen problem med tänderna också båda två, även om jag frågade väldigt mycket innan jag tog över dem så påstods det att de var hur friska som helst, så vi kom överens om att göra besiktning av dem efter flytten. Var nog dumt av mig att vara så godtrogen, men var så ivrig att få hem dem. Har lagt ut väldigt mycket pengar för att inte ha ägt dem så länge.. Inte riktigt vad jag hade räknat med även om jag såklart har sparat undan pengar för dem. Känner mig ganska lurad :( Men ångrar såklart inte att jag köpte dem, tycker om dem väldigt mycket och ska göra allt jag kan för att de ska bli friska. Tack för att ni hjälper mig :)

Annons:
kalindas
11/2/15, 9:19 AM
#14

Ja. Du kan ge dem Musch maten redan nu. Se bara till att inte blanda mat för mycket utan håll dej till en sort till magarna rättar till sig.

När det gäller tänderna så är det jäkligt tråkigt att de som sålde katterna inte ville erkänna det. Förra ägaren kunde ju kunnat erbjuda sig att betala hälften av behandlingen.
Hitta en veterinär som rengör med ultraljud så att tänderna blir helt rena. Be att de drar ut de ev. lösa. 
Om du kan så försök borsta tänderna på katterna så att den röda kanten försvinner.
Är de försäkrade?

En sak du måste tänka på är om det skulle vara för mycket med dessa katter och du känner att du inte vill fortsätta ge dem ett hem. Vilket jag såklart hoppas att du inte tänker göra. Så sälj dom inte vidare….
En katt som den du beskriver som är så skygg och rädd och båda med risiga magar. Behöver stanna på ett och samma ställe och komma till ro. 
Den tuffare katten hade kanske klarat en ny omplacering, men den skygge hade bara mått sämre och sämre.  :-(
Vet du om de flyttat fler gånger än till dej?
Känner tyvärr till ett antal katter som varit skygga och med stressmagar som flyttade upp till 6-7 gånger innan jag fick tag i senaste ägaren som lagt ut dem på blocket och sa till henne att nu måste det bli ett slut…
Det kanske låter som en hemsk tanke och jag hoppas att du väljer att behålla dem och kämpa för dem. Men ha det i åtanke om det blir för mycket, speciellt för den rädde…

/Elisa

Bizi
11/2/15, 1:12 PM
#15

Vaddå inte går att behandla?! *Arg som ett stort bi på din veteirnär!!!*

Både TF och giardia går att behandla. Gardia är enkelt att behandla (axilur från apoteket) men kräver städning där efter och TF kräver en sjuk dyr medicin som dessutom inte är så hälsosam, men visst går det att behandla!

TF uppträder oregelbundet i avföringen, vilket kan ge ett falskt negativt svar (d.v.s. provsvaret säger att katten inte har det fast att den har det).
Giardia avsöndras alltid med avföringen så det testresultatet är säkert. Giardia BÖR dessutom behandlas eftersom det sitter i tunntarmen och hämmar näringsupptaget så katten kan magra av.

Men du kan skicka in avföringsprov till SVA själv, det är fortfarande inte billigt men billigare än  vettens 1200:- (tror komipaketet TF+Giardia kostar ca 800:-) Men ska du skicka in avföring får katterna inte har ätit tex flagyl eller axilur inom 2 veckor när du skicka in avföring för att dessa preparat minskar antalet parasiter i avföringen vilket kan ge ett falskt negativt svar.

MissMaven
11/6/15, 3:27 PM
#16

Du kan skicka själv prover i dubbla plastpåsar till SVA, en remiss finns här att hämta: http://sva.se/globalassets/redesign2011/pdf/analyser_produkter/remisser/allm_sva_privatper.pdf , be om tex paketanalys för:

Tritrichomonas, Giardia, Cryptosporidium

D160217

det kostar 580:- plus moms.

Javisst går det att behandla både giardia och TF som #15 skrev.

Jelena - Moderator & Medarbetare Siames IFokus

[patricialaxen]1
11/10/15, 6:15 PM
#17

Tänkte bara uppdatera och säga att jag köpte pro-kolin och gav dem några dagar, och de blev direkt mycket bättre. Har bara varit en kräkning på typ en vecka (innan nästan varje dag), och de är inte lösa i magen längre. Då kan det väl knappast röra sig om en parasit va? Är så glad att det har vänt :) Tack för all er hjälp! Var så skönt att ha nån att prata med. Mvh Patricia

kalindas
11/10/15, 8:40 PM
#18

#17
Härligt att höra!

Det "kan" fotfarande vara parasiter. Men så länge ingen visar sjukdom så är det lugnt. Du klan ju maska av dem med Axilur om ett tag. Tror den tar ev. giardia och TF är inget de mår dåligt av så länge de inte är lösa i magen.

Du kan köpa Lactiplus på apoteket och strö på maten. Alltid bra med mer mjölksyrabakterier (eller vad det nu kallas).

/Elisa

Bizi
11/11/15, 10:10 AM
#19

#18 Fast det räcker inte med en vanlig avmaskningskur för att blir av med Giardia. (Bara förtydligar)

Både Giarida och TF kan de ha utan symptom. Så bara för att det blir bra i magen av pro-kolin betyder inte det att de inte har det. Har du otur lindrar du bara symptomen. Och eftersom parasiterna är vanligare än man tror hade jag absolut testat dem, om inte annat för att helt kunna utesluta att det är parasiter.

kalindas
11/11/15, 10:42 AM
#20

#19
Nej. Det har du rätt i.  🙂
Men visste inte hur länge man behöver ge dem axilur.

/Elisa

Annons:
tuska
11/11/15, 11:25 AM
#21

  Skicka in en test till SVA på en katt till att börja med, har en påvisad Tf Giardia så har båda. Då minskar du den kostnaden, men du får då redapå orsaken till magproblemet, bäst är att skicka in lite lösare avf. och ingen hård "klutt".

[SEQJOUZ]
11/11/15, 6:24 PM
#22

Finns två olika mediciner att behandla TF med Ronodazol och den andra skall jag kolla upp åt dig och sända PM den sistnämnda är billigare ochbjqg har ingen statistik över hur många katter som blivit friska av den men vet 1 katteri som fått bukt med TF av den 😉 när icke uppfödare säljer katt gäller köplagen även mellan uppfödare och när uppfödaren säljer till icke uppfödare gäller konsumentköplagen båda i 6 månader…har du kontaktat säljaren angående att katterna är sjuka?

kalindas
11/11/15, 11:01 PM
#23

#22
Att behandla två kastrater mot TF känns ju helt onödigt så länge de inte är sjuka. eller hon har tänkt börja avla längre fram och köper in en ny katt.
Giardia bör behandlas, men den har ju inga farliga mediciner med otäcka biverkningar.
Katterna magar är ju bättre vilket är toppen 🙂

/Elisa

Bizi
11/12/15, 11:12 AM
#24

#20 Det beror på vem du frågar ;) men 7-21 dagar.

#21 Att om en har det har bägge det gäller enbart Giardia då det är mycket smittsamt. TF smittar inte lika lätt och det är inte säkert att bägge katterna har det. 

#22 Vill gärna veta vad för medicin det är :)

[SEQJOUZ]
11/12/15, 6:06 PM
#25

Mjaaa…eftersom d finns symtom och d är därför TS ber om råd så bör man behandla TF om den har det gast d kan vara både ock…båda katterna bör testas för alla får inte symtom och om inte båda hsr ska dem isoleras från varandra då lättare att behandla båd om dem inte kan vara åtskilda utan att bli stressade o må dåligt av det. Som Kalinda skriver behöver man inte behandla sällskapskatterna utan det kan läka ut av sig självt men då ska hemmet vara stängt för in/ut av andra katter och ens egna ska hållas hemma. TS du har ett PM från mig 😉

Bizi
11/13/15, 10:35 AM
#26

Min tanke var mest att bägge kan ha Giardia men bara den ena TF ;) Eftersom symptomen är så lika så vet man inte vilken om man inte testat, Dock är giardia mer smittsamt och det är mer troligt att det är det de har. OM de har någon parasit.

Absolut bör bägge katterna testas för bägge parasiterna. 

Vill fortfarande veta vad medicinen heter.

tuska
11/13/15, 12:39 PM
#27

 # 26   Fasigyn 500 mg (för människa)   skulle tro att det är detta läkemedlet.   Låt dej inte luras, det hjälper tyvärr inte mera än att det tar bort symtomen en tid.   Det är Ronidazole 35mg/kg som gäller vid en katts Tf.   behandlas i 14 dagar.  Oftast behöver katten behandlas flera gånger för att få bort TF, de är mycket envisa parasiter.

Annons:
Bizi
11/13/15, 3:44 PM
#28

#27 Misstänker att det är/var fasigyn, är fullt medveten om att det inte funkar mot TF. Men tänkte att det kanske kommit nått nytt…

Carlitos
11/16/15, 7:25 AM
#29

Har alltid Attapectin hemma till mina djur om i fall att. Funkar jätte bra vid akut diarré.

Carlitos
11/16/15, 7:26 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Finns i dem större djuraffärerna och hos vet.

(N) Bekmørtnans
11/16/15, 10:07 PM
#31

Jeg kjenner en oppdretter som har brukt Fasigyn med hell mot TF

Upp till toppen
Annons: