Annons:
Etiketthälsa
Läst 1714 ggr
NatasjaHemby
2015-10-19 22:16

Tandkontroller, hur gör ni?

Vad har ni för rutiner för tandkontroller av era katter? Har ni som rutin att själva kika i munnen på dem? Vid vilken ålder börjar ni boka regelbundna kontroller hos veterinär?

Här hemma är rutinen att jag kollar munnen på alla katter noggrant åtminstone en gång i veckan. Dessutom äter de BARF och tuggar ordentligt på ben allihop.

Moltas (huskatt, 4 år) har FORL, så jag har stenkoll på alla hans tänder. Märker dessutom om han har en angripen tand, för han börjar direkt krångla med maten då.
Mis (huskatt, 5 år) har enligt enligt alla veterinärer superfina tänder och knappt någon tandsten. Hon har tappat nästan alla de pyttesmå framtänder, men resten är i fint skick. Har aldrig gjort en ordentlig tandkontroll med röntgen och tandstenssanering.
Vesta (oriental, 1 år) har tandköttsinflammation och jag ska börja borsta tänderna på henne.
Thetis (oriental, 6 månader) har fått alla sina vuxentänder och har ännu fint, ljust tandkött.

Veterinären tittar i munnen vid den årliga vaccineringen, men det är ju inte riktigt detsamma som en grundlig kontroll med röntgen och tandstenssanering. Borde jag kanske börja boka in riktiga kontroller? Tänker speciellt på Mis, som ändå har några år på nacken. Borde man röntga henne och se om där finns några tendenser till FORL?

Åsikter och tankar kring munhygien för katt?

SE*Simbelmynes

Annons:
kalindas
2015-10-20 09:51
#1

Kollar munnen några gånger i månaden och ser så att de inte har en röd rand i tandköttet. Brukar då borsta tänderna på dem några ggr tills randen är borta. I övrigt så kollar jag hos veterinären vid vaccination.

/Elisa

S*Cupcakes
2015-10-20 14:59
#2

Kollar munnarna och använder Stomodine på de som tenderar att få rött och irriterat tandkött. Tandsten tar vi ca 1 gång vartannat år.

Jenny - Sajtvärd på Siames iFokus

NatasjaHemby
2015-10-22 10:28
#3

Tack för svar! 

#1 Hur noga kollar din veterinär i samband med vaccination? Min/mina tittar bara lite snabbt för att bedöma om där är tandsten eller rött tandkött, så jag vet inte om det är tillräckligt. De verkar inte heller riktigt titta på de tänderna som är längst in i munnen (vilket jag förvisso gör själv).

#2 Vad är det som avgör när du bokar tid för tandstensborttagning? Är det när du själv tycker att det börjar se "illa" ut, eller går det mer på rutin att boka ca vartannat år?

SE*Simbelmynes

kalindas
2015-10-22 12:34
#4

#3
Det är lite olika från veterinär till veterinär. Men märkt att de yngre är mer noga att kolla katter i munnen. Kollar ju själv också och när det är mycket tandsten så tar jag bort den hos veterinär. Än så länge har jag inte märkt någon tendens till FORL, men ska slå en röntgen på de gamla nästa gång de behöver ta tandsten.

/Elisa

Upp till toppen
Annons: